Is dit je eerste bezoek aan het J&H Licht en Geluid forum? Neem dan de veelgestelde vragen (FAQ) even door. Om berichten te kunnen plaatsen, dien je je eenmalig te registreren.
als je een beetje handig bent dan moet je ook een beetje verstandig zijn en absoluut niet zelf gaan kloten met kabeltjes, zekeringen en veels te veel stroom en spanning!! Dit kan levensgevaarlijke situaties veroorzaken.
Heb je niet voldoende technische kennis en achtergrond... dan NIET doen. Verdiep je in de te verkrijgen verdeelblokken en zekeringkasten. Eeen showtec, eurolite verdeler is een prima apparaat welke voor vele doeleinden zeker voldoet!! Gezien het verhaal van de topicstarter kan hij met een dergelijk apparaat erg goed uit te voeten. En is hij veilig en verstandig bezig!
to TS: bedenk heel goed wat je wilt en wat je nog gaat aanschaffen.
Ik zou gaan voor een 32A verdeler met een kleinere onderverdeler voor in de truss. Daarnaast een verloop van 16A naar 32A, zodat je ook wanneer er alleen een 16A aansluiting is je verdeler kunt gebruiken.
Dit is de beste samenvatting van dit topic!
MEEO Audio Licht Rigging,
Mark van der Werff
Groningen
Ik kwam aan de 189 Ampere omdat je in je verhaal verteld dat je van een 63 ampere WCD komt en 3x 63 = 189 A totaal
Die 80 ampere per fase klopt niet, je komt niet verder dan de 32 A per fase waar je mee binnen komt!
De doorkoppel doos zoals die eigenlijk heet, hoef je niet mee te tellen voor deze kast, wel voor de hoofdvoeding als je meerdere paddo's gaat doorlussen uiteraard!
En dat is ook tevens het enige waarvoor je die doos mag gebruiken !!! alleen om naar een volgende paddo met zijn eigen beveiligingen te gaan, niet om nog even een dimmer o.i.d te voeden.....
Want stel je hebt deze kast aangesloten via een illegaal verloopje van 63 > 32 dan zou je dus uit die doorkoppel doos 3x 63 kunnen "trekken" , en dan komt er toch een penetrant rook luchtje uit die kast hoor....
Weer een hoop onzin!!!
Dat verloopje mag idd niet, maar als je netjes volgens de regels werkt maakt het geen donder uit als je een 32A ingang hebt en zonder zekering een 32A uit. In principe heb je namelijk geen donder aan die afgezekerde 32A groepen. Het levert alleen maar ergernis op omdat je afzekering niet selectief is, omdat je in een normale installatie iedere keer 2 stappen overslaat tussen je zekeringen. Als je dus deze paddestoel op een 32A aansluiting zet, dan zal je dus de 2 afgezekerde uitgangen van de paddestoel op 20A moeten afzekeren om de selectiviteit te waarborgen en er zeker van te zijn dat op de paddestoel de zekeringen eruit gaan en niet van je hoofdaansluiting. Het enige nuttige aan deze paddestoel zou zijn dat je na je op 32A afgezekerde uitgangen weer de volledige kabellengte mag gebruiken van ongeveer 90 meter (afhankelijk van kabeldikte en type afzekering).
Als je onder de 90m kabellengte blijft kan je gewoon een parallelsplit van 32A --> 2x32A ongezekerd pakken en/of een verloopje van 32A --> 3x16A (single fase) afgezekerd. Dat is een stuk goedkoper en deze paddestoel lijkt me eigenlijk alleen maar nuttig als hij 63A in/uit heeft en dan 2x32A afgezekerd en de losse 16A groepen.
Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).
Je zal inderdaad nooit 80A/fase kunnen trekken. Je zegt dat je ingang is afgezekerd op 32A/fase. Dus zal je maximum 32A/fase kunnen trekken.
Je moet enkel opletten voor de doorlus 32A/3fase krachtstroom aansluiting op de onderkant. Aangezien deze blijkbaar niet afgezekerd is Moet je zorgen dat er "op de muur" wel is afgezekerd op 32A(of minder natuurlijk).(Al zal je in "onze wereld" dit niet/zelden tegenkomen dat er "op de muur" niet is afgezekerd)
Anders kan je wanneer je de doorlus ook voor iets anders gaat gebruiken (bv doorlus naar een 2e verdeelkast) en er is op de muur niet afgezekerd, in de kabel tussen muur en eerste verdeelkast veel meer stoom trekken dan 32A/fase door een kabe die daar helemaal niet op voorzien is.
Maar uiteindelijk komen we op het zelfde uit, alleen verwoord jij het anders....
Er klopt inderdaad iets niet aan die paddestoel (ik heb namenlijk gewerkt bij de firma die ze maakt!!) Er hoort ook een 63 A ingang en doorlus op te zitten!
En als hij hem dus aansluit zoals hij beschrijft,zie deze quote:
Aan de muur een 63A van hieruit ga ik naar een paddo met als ingang 32A op de paddo zit 3x 32A CEE waarvan 2 beveiligd en 1 als doorlus mogelijkheid naar andere paddo en 3x2 16A 230V Shuko verdeelt over fasen.
63A---->32A---->3x 32A en 3x 16A
Als ik alle gezekerde uitgangen tot de max belast dan zit ik hoger dan de aanvoerende leiding 63A
Dat kan gewoon of had ik voor de paddo een zekering moeten doen van 32A omdat dat zijn ingang is ???
dan werkt die kast ook gewoon op 3 fase 63, alleen gaat het via een 32 A stekker en dat is niet echt de bedoeling...
Ik vermoed dus dat deze kast is omgebouwd omdat je nu eenmaal vaker een 32 A wcd tot je beschikking hebt dan een 63......
Dit is de kast zoals hij hoort te zijn: (alleen heeft hij de 5p versie)
Zorg er voor dat de nul ALTIJD DE LANGSTE DRAAD is!!! Als de nul opeens losschiet (tip: trekontlasting) dan staat er zo'n 300 volt op de ene groep en 80 op de andere... Kan nooit gezond zijn voor je apparatuur.
Kun je dat eens uitleggen?
Tussen de fase en de nul staat 230 volt. Tussen 2 fasen staat 400 volt.
Als ik een lamp heb aangesloten op fase 1 en de nul, dan werkt deze normaal, als de nul weg valt dan kan er geen stroom meer lopen, en gaat de lamp uit, verder heeft dit geen gevolgen.
Ik dacht eerst ook dat het ontbreken van een nul nadelige gevolgen zou hebben, bovenstaande is echter door mijn natuurkunde leraar uitgelegd, en zei dat dit (tenzij er iets verkeerd is aangesloten natuurlijk) geen problemen kan opleveren.
Een electricien zei hier echter op, dat je pas problemen krijgt als je in een verdeler 2 lampen aansluit, 1 op fase 1 en 1 op fase 2, als de nul wegvalt wordt er nog wel verbinding gemaakt tussen deze 2 via de nuldraad (deze is immers met elkaar doorverbonden), dan zouden er 2 fasen met elkaar worden verbonden en krijg je dus een spanning van 400 volt.
Mijn natuurkunde leraar vertelde dat ook dit geen probleem zou kunnen opleveren omdat je dan 2 lampen in serie hebt staan, waardoor de spanning dus gehalveerd wordt (per lamp), dus zou er op elke lamp zo'n 200 volt staan, ook niet schadelijk dus. Alleen als je dit met andere elektronica doet kan het natuurlijk fout gaan.
Groeten Hugo
Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Wanneer er aan de muur is afgezekerd op 63A/fase, en je maakt een verloopje van 63A/3fase CEE naar 32A/3fase CEE kan je dit enkel gebruiken als ook de ingang van je verdeelkast(paddo) is afgezekerd op 32A(wat blijkbaar zo is). Zo kan er nooit meer als 32A/fase door de kabel tussen muur en paddo vloeien.
Het enige waar je dan weer moet voor opletten (maar dit is ook zo wanneer je geen verloopstuk gebruikt) is de ongezekerde doorlus, aangezien er nu op de muur afgezekerd is op 63A/fase. Kan er meer als 32A/fase vloeien door de kabel tussen muur en paddo, de kabel en 32A/3fase CEE connector zijn hier niet op voorzien.
Het enige waar je altijd op moet letten is dat je geen ongezekerde verloopjes gebruikt van groot naar klein. Want ook als je je ingang afzekerd op 32A, dan nog zit daar een 32A male chassisdeel en een 32A female kabeldeel aan de 63A afgezekerde kant, lijkt me dat iedereen kan begrijpen dat dat niet mag.
Laten we proberen om alleen waarheden te vertellen over dit soort stromen, zoals beschreven in de NEN1010 en NEN3140, het is tenslotte geen kinderspeelgoed.
Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).
uiteraard, maar in deze opstelling zal dat geen probleem geven. Maar indien je dit gaat verhuren, meegeven aan iemand,... kunnen er wel dingen misgaan.
Dus als je afgezekerde verloopjes gebruikt speel je op zeker.
Tussen een fase en de nul (dikste pen in krachtstroomstekker) staat er 230 volt.
De dikste pen is de aarde!
Originally posted by hugovanmeijeren
Kun je dat eens uitleggen?
Tussen de fase en de nul staat 230 volt. Tussen 2 fasen staat 400 volt.
Als ik een lamp heb aangesloten op fase 1 en de nul, dan werkt deze normaal, als de nul weg valt dan kan er geen stroom meer lopen, en gaat de lamp uit, verder heeft dit geen gevolgen.
Ik dacht eerst ook dat het ontbreken van een nul nadelige gevolgen zou hebben, bovenstaande is echter door mijn natuurkunde leraar uitgelegd, en zei dat dit (tenzij er iets verkeerd is aangesloten natuurlijk) geen problemen kan opleveren.
Een electricien zei hier echter op, dat je pas problemen krijgt als je in een verdeler 2 lampen aansluit, 1 op fase 1 en 1 op fase 2, als de nul wegvalt wordt er nog wel verbinding gemaakt tussen deze 2 via de nuldraad (deze is immers met elkaar doorverbonden), dan zouden er 2 fasen met elkaar worden verbonden en krijg je dus een spanning van 400 volt.
Mijn natuurkunde leraar vertelde dat ook dit geen probleem zou kunnen opleveren omdat je dan 2 lampen in serie hebt staan, waardoor de spanning dus gehalveerd wordt (per lamp), dus zou er op elke lamp zo'n 200 volt staan, ook niet schadelijk dus. Alleen als je dit met andere elektronica doet kan het natuurlijk fout gaan.
Groeten Hugo
Jou leraar heeft helemaal gelijk bij gelijke belasting van alledrie de fasen.
Neem 3 dezelfde lampen, sluit ze in stervorm aan op een 3 fasen net en de stroom door de nulleider is idd nul. In dit geval kan je de nulleider ook gewoon weghalen en als je dan de spanning gaat meten tussen fase en nulpunt is dat ook gewoon 230V. Maar in de praktijk verdelen we onze apparatuur gewoon een beetje over de 3 fasen, zodat we denken dat het netjes verdeeld is en natuurlijk en we staan ook nog een lichtshow te doen. Het vermogen per fase variëert dus en bij een vast nulpunt (met nulleider) wordt het verschil van de stromen per fase door de nul afgevoerd, maar als je Nulleider dan losraakt gaat het nulpunt zweven en zoekt het balanspunt omdat er geen stroom meer door de nulleider kan. Het verschuiven van het nulpunt heeft ook gevolgen voor de spanning, want zoals je weet is de spanning tussen fase en (vaste) nul 230, maar als het nulpunt verschuift, verandert dus ook de spanning tussen fase en nul en afhankelijk van de belasting kan dat dus veel of weinig zijn, omhoog of omlaag. Dat verschilt per fase en is direct gevolg van de verhouding tussen de verschillende belastingen.
als je een beetje handig bent dan moet je ook een beetje verstandig zijn en absoluut niet zelf gaan kloten met kabeltjes, zekeringen en veels te veel stroom en spanning!! Dit kan levensgevaarlijke situaties veroorzaken.
Heb je niet voldoende technische kennis en achtergrond... dan NIET doen. Verdiep je in de te verkrijgen verdeelblokken en zekeringkasten. Eeen showtec, eurolite verdeler is een prima apparaat welke voor vele doeleinden zeker voldoet!! Gezien het verhaal van de topicstarter kan hij met een dergelijk apparaat erg goed uit te voeten. En is hij veilig en verstandig bezig!
to TS: bedenk heel goed wat je wilt en wat je nog gaat aanschaffen.
Ik zou gaan voor een 32A verdeler met een kleinere onderverdeler voor in de truss. Daarnaast een verloop van 16A naar 32A, zodat je ook wanneer er alleen een 16A aansluiting is je verdeler kunt gebruiken.
Thanks! Is wat ik ga aanschaffen dan! Bedankt voor jullie tips!
Even voor de duidelijkheid, de paddo zoals hij nu is heeft een 32A CEE ingang.
Is de ingang ook afgezekerd op 32A? of op 63A.
Indien hij is afgezekerd op 63A zou ik er onmiddelijk terug een 63A CEE aansluiting opzetten. Ik ging er van uit dat de ingang afgezekerd was op 32A..
Die paddo's zijn zo gekocht bij een groothandels bedrijf die in dit soort stekkers enz enz handelt.
Dan zou je bijna naar dat bedrijf toe gaan om het hun te zeggen maar ik denk wel dat het wordt veranderd. Zal het hier eens in de groep gooien dat hem misschien verstandiger.
Ik installeer reeds 20 jaar verlichting en elektriciteit in feestten e.d.
Alle verdeelkasten moeten in België gekeurd zijn door een erkend keuringsorganisme (AIB, Vinçotte). Als er dan iets fout loopt kan je niet verantwoordelijk gesteld worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand geelektrokuteerd wordt door de "onvoorzichtigheid" van de elektricien.
Wat betreft de lengte van de kabels.
63A op een 5G10mm 70m ver dat zou ik nog wel eens willen zien. Hangt er dan nog van af of het 3x230V of 3x380V is.
Wat ik altijd doe en tot op heden heb ik nog weinig of geen stroomuitval gehad. Ga op je verschillende circuits nooit boven de 16A ook al zit er een zekering in van 20A. Je moet ook rekening houden met de startstromen van motoren van koelkasten enzo.
Comment