Stroomverdeling en voorziening drive-in

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • StijnS
    • Sep 2006
    • 173

Als je een beetje handig bent met electronica kun je zo'n verdeelkast makkelijk zelf maken.
    Benodigdheden:
    - Een kast om het in te bouwen. Vind je in de gamma voor zo'n 20 euro. (Kijk naar een DIN rail zodat je er zekeringetjes in kan steken)
    - Een krachtstroomstekker
    - Krachtstroomkabel
    - 3 16A automatische zekeringen
    Bouwen:
    Tussen een fase en de nul (dikste pen in krachtstroomstekker) staat er 230 volt. Je tapt dus telkens tussen een fase en de nul af. Zorg er voor dat de nul ALTIJD DE LANGSTE DRAAD is!!! Als de nul opeens losschiet (tip: trekontlasting) dan staat er zo'n 300 volt op de ene groep en 80 op de andere... Kan nooit gezond zijn voor je apparatuur. Het doortrekken van de nul van het ene stopcontact naar het andere is ook niet slim. (Tap steeds de nul af van waar hij in je kast binnen komst)
    Plaats dan voor iedere groep een automatische zekering.
    Dit kun je indien gewenst nog aanvullen met zo'n "automatische bliksembeveiliging". (Gamma: zo'n €10/stuk) Als er dan toch nog iets zou misgaan, blokkeert dit de stroom als er meer dan 230V op staat.

Comment

• LJ Chris
      • Jul 2002
      • 477

Originally posted by jhagie
      Mijn topic:

Allemaal van dat soort verloopjes.
      Wat mag wel en wat mag niet.
      En moet er dan nog een zekering automaat bij oid ???.
      Kort en bondig:

Als je een leiding hebt met verschillende kabelsecties (dmv verloopjes) moet de leiding worden afgezekerd op de waarde van de laagste sectie!

Greetz
      Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• jhagie
        • Jul 2004
        • 35

Originally posted by LJ Chris
        Kort en bondig:
        Als je een leiding hebt met verschillende kabelsecties (dmv verloopjes) moet de leiding worden afgezekerd op de waarde van de laagste sectie!
        Oké das duidelijk.

Als voorbeeld:

Aan de muur een 63A van hieruit ga ik naar een paddo met als ingang 32A op de paddo zit 3x 32A CEE waarvan 2 beveiligd en 1 als doorlus mogelijkheid naar andere paddo en 3x2 16A 230V Shuko verdeelt over fasen.

63A---->32A---->3x 32A en 3x 16A

Als ik alle gezekerde uitgangen tot de max belast dan zit ik hoger dan de aanvoerende leiding 63A

Dat kan gewoon of had ik voor de paddo een zekering moeten doen van 32A omdat dat zijn ingang is ???

En als ik een verloop gebruik van 63A -> 3x 32A heb ik dus 3x een 32A zekering nodig ???

Zoals ik uit de citaat begrijp zijn alle verloopjes welkom ook die van 16A male -> 63A Female ??
        Niet dat ik het wil hebben maar goed een voorbeeld.

Comment

• Nit-Wit
          • Feb 2005
          • 250

Oké das duidelijk.

Als voorbeeld:

Aan de muur een 63A van hieruit ga ik naar een paddo met als ingang 32A op de paddo zit 3x 32A CEE waarvan 2 beveiligd en 1 als doorlus mogelijkheid naar andere paddo en 3x2 16A 230V Shuko verdeelt over fasen.

63A---->32A---->3x 32A en 3x 16A

Als ik alle gezekerde uitgangen tot de max belast dan zit ik hoger dan de aanvoerende leiding 63A

Dat kan gewoon of had ik voor de paddo een zekering moeten doen van 32A omdat dat zijn ingang is ???

En als ik een verloop gebruik van 63A -> 3x 32A heb ik dus 3x een 32A zekering nodig ???

Zoals ik uit de citaat begrijp zijn alle verloopjes welkom ook die van 16A male -> 63A Female ??
          Niet dat ik het wil hebben maar goed een voorbeeld.
          heb je het hier over single phase 32A aansluiting? of 3 fase? dan mag je dit NOOIT zo gebruiken.

3 x 32 = 98A/phase + 16A per fase...

je gaat dit door een 32A connector voeren (de ingang van je paddestoel)
          tevens trekt je 63A kabel de 114A niet.

oftewel, niet goedgekeurd dit setje
          "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• beyma
            • Oct 2002
            • 1614

Ik heb een vermoeden dat je met de bekende Bos electro bouw kasten aan de gang bent, en die hebben allemaal hun eigen aardlekautomaat die de ingang beschermd, in dit geval een drie fase 32 ampere.
            Dat je dit met een 63 A aan het voeden bent kan alleen via een illegaal verloopje van 63>32 en dat mag dus echt niet!

Dat de totaal mogenlijke belasting hoger is dan de ingang kan "doorgeven"
            is normaal, er wordt meestal van 60...80 % continu belasting uitgegaan. Net zoals in je huisinstallatie vaak een 25 ampere "hoofdstop" zit en er drie 16 A groepen zijn......

Hou er aub wel rekening mee dat je met stromen bezig bent die echt serieuze vonken kunnen geven !!!
            Last edited by beyma; 15-12-06, 22:08.
            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• jhagie
              • Jul 2004
              • 35

Dus makkelijk gezegd van uit de muur 63A naar zekering 32A en dan verder naar de paddo ?

Dit alles is op kracht aansluiting CEE 5 polig.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

Originally posted by StijnS
                Als je een beetje handig bent met electronica kun je zo'n verdeelkast makkelijk zelf maken.
                Benodigdheden:
                - Een kast om het in te bouwen. Vind je in de gamma voor zo'n 20 euro. (Kijk naar een DIN rail zodat je er zekeringetjes in kan steken)
                - Een krachtstroomstekker
                - Krachtstroomkabel
                - 3 16A automatische zekeringen
                Bouwen:
                Tussen een fase en de nul (dikste pen in krachtstroomstekker) staat er 230 volt. Je tapt dus telkens tussen een fase en de nul af. Zorg er voor dat de nul ALTIJD DE LANGSTE DRAAD is!!! Als de nul opeens losschiet (tip: trekontlasting) dan staat er zo'n 300 volt op de ene groep en 80 op de andere... Kan nooit gezond zijn voor je apparatuur. Het doortrekken van de nul van het ene stopcontact naar het andere is ook niet slim. (Tap steeds de nul af van waar hij in je kast binnen komst)
                Plaats dan voor iedere groep een automatische zekering.
                Dit kun je indien gewenst nog aanvullen met zo'n "automatische bliksembeveiliging". (Gamma: zo'n €10/stuk) Als er dan toch nog iets zou misgaan, blokkeert dit de stroom als er meer dan 230V op staat.
                Toch ben ik hier niet zoon fan van...
                Je werkt toch wel met spanningen van 380v en de stoom is ook niet gezond: 32a!
                Zekerheid: koop een kant- en klaare verdeler.
                Zit je meer op de centen: maak er zelf een (lees wel effe het techniek onderdeel op dit forum door: je vind er een boel tips).
                MEEO Audio Licht Rigging,
                Mark van der Werff
                Groningen

Comment

• beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

Zo zou het wel moeten ja, opzich wel een beetje krom want als het goed is zit er al een aardlekautomaat (ik heb het niet zo op "zekeringen") in je verdeelkast! (mag ik wel hopen)

Je hebt dan in dit geval een automaat achter een automaat, maar ja, het gaat om die verloop van 63 > 32 die niet mag zonder beveiliging omdat je misschien die kabel wel eens zou kunnen pakken om iets anders te voeden dan die ene paddo....

Je zou dus een tussen verdeler moeten maken die van 3 fase 63 naar 3 of 6 x 32 A CEE gaat.....(het vinden van een 32 A aansluiting is een stuk goedkoper )

Nogmaals, je bent met 189 Ampere aan het stoeien, KIJK UIT DENK NA !
                  En laat het bij elke twijfel over aan vakmensen !!!!!!
                  Last edited by beyma; 15-12-06, 23:06.

Comment

• LJ Chris
                    • Jul 2002
                    • 477

Originally posted by beyma
                    Zo zou het wel moeten ja, opzich wel een beetje krom want als het goed is zit er al een aardlekautomaat (ik heb het niet zo op "zekeringen") in je verdeelkast! (mag ik wel hopen)

Je hebt dan in dit geval een automaat achter een automaat, maar ja, het gaat om die verloop van 63 > 32 die niet mag zonder beveiliging omdat je misschien die kabel wel eens zou kunnen pakken om iets anders te voeden dan die ene paddo....

Je zou dus een tussen verdeler moeten maken die van 3 fase 63 naar 6 x 32 A CEE gaat.....

Nogmaals, je bent met 189 Ampere aan het stoeien, KIJK UIT DENK NA !
                    En laat het bij elke twijfel over aan vakmensen !!!!!!
                    Wat lees ik hier allemaal??
                    Wat heeft een aardlekautomaat hier mee te maken? Jij vergelijkt een aardlekautomaat met een beveiliging tegen overstroom

Wat is er mis met een "zekering"?? Wat versta JIJ eigenlijk onder een "zekering"?

Comment

• beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

Ja sorry, ik bedoel een drie of vier polige automaat voorzien van aardlek

Verschil tussen aardlek en aardlekautomaat is dus een combinatie van een zekeringautomaat en een aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar is een beveiligingsmiddel op zich en moet gevolgd worden door een zekeringautomaat.

Ik versta onder zekering een "ouderwetse" smeltveiligheid ('stop' in huisvrouwen taal)
                      Last edited by beyma; 16-12-06, 00:16.

Comment

• LJ Chris
                        • Jul 2002
                        • 477

Originally posted by beyma
                        Ja sorry, ik bedoel een drie polige automaat tevens voorzien van aardlek

Ik versta onder zekering een "ouderwetse" smeltveiligheid ('stop' in huisvrouwen taal)
                        Smeltveiligheden zijn niet ouderwets hoor, ze worden dagelijks nog altijd toegepast.
                        Denk maar eens aan hun zwaardere broertjes, de HOV (hoog onderbrekings vermogen) tot 100kA en meer.....

Dat neemt niet weg dat in ons werkgebied tegenwoordig meestal automaten worden gebruikt.

Ik wil wel nog een raad meegeven, als je iets met smeltzekeringen afzekert, steek geen smeltzekering op de nul

Comment

• jhagie
                          • Jul 2004
                          • 35

189A ik tel bij mij maar 80A

32A kracht aansluiting is 32A per fase en ik heb 3 groepjes van 16A.

Dat wil zeggen dat ik 32A + 32A + 16A Per fase heb en dan uit kom op 80A das nog veel per fase. Ik weet het maar belast niet alles gelukkig niet.

Dit is de paddo die ik heb ipv zwart is mijne blauw.

Aan de onder kant de invoer en uitvoer.
                          32A in en ongezekerd 32A uit.
                          De rest op foto lijkt me duidelijk maar toch een uitleg.
                          De 6 blauwe zijn per 2 aan gelsoten op een 16A installatie automaat dubbel polig.
                          En de 2 roden zijn 32A 5 polige afgezekerd met 4 voudige installatie automaat.

(Alle automaten zijn inclusief aardlek beveilging.)
                          Last edited by jhagie; 15-12-06, 23:39.

Comment

• beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

Originally posted by LJ Chris
                            Smeltveiligheden zijn niet ouderwets hoor, ze worden dagelijks nog altijd toegepast.
                            Ja dat weet ik maar al te goed, ik had het daarom ook tussen haakjes gezet!

Ik hoop dat jhagie het ook allemaal weet....

Comment

• beyma
                              • Oct 2002
                              • 1614

Ik kwam aan de 189 Ampere omdat je in je verhaal verteld dat je van een 63 ampere WCD komt en 3x 63 = 189 A totaal

Die 80 ampere per fase klopt niet, je komt niet verder dan de 32 A per fase waar je mee binnen komt!
                              De doorkoppel doos zoals die eigenlijk heet, hoef je niet mee te tellen voor deze kast, wel voor de hoofdvoeding als je meerdere paddo's gaat doorlussen uiteraard!

En dat is ook tevens het enige waarvoor je die doos mag gebruiken !!! alleen om naar een volgende paddo met zijn eigen beveiligingen te gaan, niet om nog even een dimmer o.i.d te voeden.....

Want stel je hebt deze kast aangesloten via een illegaal verloopje van 63 > 32 dan zou je dus uit die doorkoppel doos 3x 63 kunnen "trekken" , en dan komt er toch een penetrant rook luchtje uit die kast hoor....
                              Last edited by beyma; 15-12-06, 23:58.

Comment

• Watt Xtra
                                • Oct 2004
                                • 1119

Originally posted by StijnS
                                als je een beetje handig bent dan moet je ook een beetje verstandig zijn en absoluut niet zelf gaan kloten met kabeltjes, zekeringen en veels te veel stroom en spanning!! Dit kan levensgevaarlijke situaties veroorzaken.
                                Heb je niet voldoende technische kennis en achtergrond... dan NIET doen. Verdiep je in de te verkrijgen verdeelblokken en zekeringkasten. Eeen showtec, eurolite verdeler is een prima apparaat welke voor vele doeleinden zeker voldoet!! Gezien het verhaal van de topicstarter kan hij met een dergelijk apparaat erg goed uit te voeten. En is hij veilig en verstandig bezig!

to TS: bedenk heel goed wat je wilt en wat je nog gaat aanschaffen.
                                Ik zou gaan voor een 32A verdeler met een kleinere onderverdeler voor in de truss. Daarnaast een verloop van 16A naar 32A, zodat je ook wanneer er alleen een 16A aansluiting is je verdeler kunt gebruiken.
                                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

Working...