Stroomverdeling en voorziening drive-in

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Armand
    • Dec 2006
    • 9

Stroomverdeling en voorziening drive-in

Hey hallo allemaal,

Ik heb veel gelezen op het forum maar ben helaas niet echt tegen gekomen naar wat ik zoek. Mijn excuses mocht er toch meer over geschreven zijn, maar dan zal dat wellicht verdeeld zijn over meerdere topics. Ook mijn excuses mocht het in het verkeerde forumitem staan. Ik vond het meer lichtgerelateerd aangezien dit toch wel de stroomvreters zijn.

Het volgende waar ik mee zit. Ik wil voor mijn drive-in e.e.a. goed en veilig van stroom gaan voorzien. Wat ik momenteel bezit is het volgende:

- 2x T4-bar met daarop 8x Par56 300W, tot. 2400W
    - 4x scanner ELC lamp 250W, tot. 1000W
    - 1x Mushroom 2x120V/300W, 700W
    - Antari Z800 rookmachine 750W
    - 1x Mackie M1400 versterker op 2 tops 8 Ohm. Dus ook 8 Ohm aangesloten. Volgens specs: Power consumption 850W (9,6A) at full power (dit amperage is volgens mij dan niet juist)
    - 1x Mackie M1400 versterker op 4 subs 8 Ohm. Dus 4 Ohm aangelsoten. Volgens specs: Power conumption: 1500W (15,6A) at full power (dit amperage is volgens mij dan niet juist)
    - Lichttafel voor parren, 4W
    - Lichttafel voor scanners, 4W
    - 2x Pioneer CDJ1000MK3, a 27W, tot. 54W
    - 1x Pioneer DJM800, 30W
    - 1x Pioneer EFX100, 16W
    - PC met LCD monitor, 300W (denk ik ongeveer?)
    - verlichting bij DJ-bar, 60W

Ik heb de booth opgebouwd uit 2 flightcases waarop een 2-delig scharnierend tafelblad ligt (tot. breedte circa 2,50mtr). De cases zijn zo uit mijn hoofd circa 85cm, ik dacht iets van 14HE. Beide cases zijn aan voor- en achterzijde te openen en voor de DJ-booth komt netjes een scharnierend "afrok"-meubel zodat de cases aan de voor- en achterkant gewoon open kunnen blijven als dat nodig is. In 1 van de cases zitten mijn 2 versterkers en verder nog niets. De andere case heb ik vooralsnog alleen de pc in staan en gebruik ik om kabels in mee te nemen en wat ander klein spul. Op de tafel komt dan mijn flightcase met de 2 cd-spelers en mixer + effector, en daarnaar de 2 case met de 2 lichtsturingen.

Wat kunnen jullie mij nu aanraden om op een eenvoudige, snelle en veilige stroomvoorziening / verdeling te doen maken. Ik wil gebruik kunnen maken van 380 maar ook kunnen aansluiten op 220 (en dan bijvoorbeeld 2 of 3 groepen pakken). Ik denk dat ik de stroom voorziening misschien het beste in de "lege" case kan maken, of toch bij de versterkers erbij?

Tot. licht en effecten: 2400+1000+700+650=4750W
    Tot. geluid e.a.: 850+1500+54+30+16+4+4+60+300(?)= 2818W
    Tot. 4750+2818=7568W
    Als ik gebruik maak van een 220V aansluiting dan kan 1 groep 3600W hebben,met 2 groepen moet het in mijn ogen dan goed gaan. Op de geluidsgroep zal ik dan de rookmachine en mushroom moeten zetten. Tot zover zit ik nog goed denk ik?

Tevens zijn ideeen welkom met welke 19" aansluitpaneeltjes ik het beste kan gaan maken om de diverse case en speakers snel en eenvoudig te kunnen aansluiten. Ik dacht zelf aan in ieder geval:
    - 2x XLR (mixer-case --> versterkers)
    - 4x speak-on
    - power con in heb ik niet nodig als ik in de versterkcase ook de stroomverdeling maak
    - 1x power-con uit (voor naar mixer-case. Van mixer-case ga ik dan weer met power-con uit naar lichtsturing-case en dan weer naar PC-case)

Hoop dat er bruikbare ideeen gepost worden, met name over de stroomverdeling en wat voor spullen ik nodig heb om het e.e.a. te realiseren.

Thanks alvast!
    Groet,
    Armand
    Last edited by Armand; 10-12-06, 12:15.
  • renebiemans
    • May 2006
    • 156

Je zou een krachtverdeler kunnen kopen die in jouw flightcase rack past. Maar als ik jou was had ik altijd geluid gescheiden gehouden van licht ivm storingen te verkomen.

Comment

• De Dj's
      • Nov 2006
      • 5

Stroomverdeling

Wij hebben onze stroomverdeling zo gemaakt dat alles gelijk op 380 kan draaien
      We hebben een 19 inch versterkerrack's voorzien van een stroom verdeler 380 in en keurig verdeeld naar 3 x 230 volt groepen die afgezekerd zijn
      Dit waren kant en klare verdelers dus dat scheelt een hoop geknutsel nadeel is dat je we een paar centen hiervoor moet uit leggen maar mij geeft het een tevrede gevoel.

Dit hebben we ook in onze licht racks gedaan

Bijde racks kunnen daar door ook doorgekopeld worden
      En mocht je toch op 220 moeten draaien dan kun je met een aangepaste 380 stekker gewoon aan sluiten op je racks zonder dat je er te veel voor moet verbouwen om alles goed aangesloten te houden.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

En mocht je toch op 220 moeten draaien dan kun je met een aangepaste 380 stekker gewoon aan sluiten op je racks zonder dat je er te veel voor moet verbouwen om alles goed aangesloten te houden.
        Leg dit eens nader uit, met en voorbeeldje hoe dat er uit komt te zien aub
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• De Dj's
          • Nov 2006
          • 5

Gewoon 220 stekker aan de 1ne kant kabel er tussen (let op moet wel minimaal 2,5 mm2 zijn dus 3 x 2,5 mm2) 380 stekker aan de andere kant
          deze intern door ver binden met r+s+T de
          wij draaien al jaren zo ook op plekken als het moet met een generator (maar die hebben meestal wel 380 volt)

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

Originally posted by De Dj's
            Gewoon 220 stekker aan de 1ne kant kabel er tussen (let op moet wel minimaal 2,5 mm2 zijn dus 3 x 2,5 mm2) 380 stekker aan de andere kant
            wij draaien al jaren zo ook op plekken als het moet met een generator (maar die hebben meestal wel 380 volt)
            en dit is volgens de regels?
            je geeft een krachtverdeler die normaal op 3 groepen werkt ineens 1 groep?
            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• esound
              • Oct 2004
              • 193

vooral doen!!!!!!!! lekker legaal

Comment

• Funmaker
                • Jun 2006
                • 922

legaal of niet
                veilig is de vraag
                straks midden in een showtje bats alles weg en dan zich afvragen hoe het komt dat de stroom wegviel

Comment

• Armand
                  • Dec 2006
                  • 9

Originally posted by renebiemans
                  Je zou een krachtverdeler kunnen kopen die in jouw flightcase rack past. Maar als ik jou was had ik altijd geluid gescheiden gehouden van licht ivm storingen te verkomen.
                  Dus het advies is een aparte case voor krachtverdeling aan te schaffen en vanaf daar naar cases en de truss in.

Stel je hebt alleen 220 beschikbaar (bijv. 2 aparte groepen via 2 WCD's), hoe sluit ik dan de verdeler aan? Of laat ik hier gewoon de verdeler weg en sluit het geluid op 1 groep en licht op de andere? Dan heb ik nog wel het "probleem" dat ik met mijn lichtsetting de groep te zwaar belast (welliswaar met alles in 1x aan).

De manier waarop door De_Dj's aangegeven lijkt mij ook niet "legaal", toch bedankt voor je reaktie.

Comment

• Funmaker
                    • Jun 2006
                    • 922

dan kan je niet al je licht inhangen he wat vrij logisch is!
                    En inderdaad zou ik je licht en geluid dan elk 1 groep geven en best niet uw groep overladen om misserie te voorkomen...
                    Als je een bepaalde productie moet doen ofzo en ze vragen expliciet zoveel watt aan materiaal of die krachtstroom is vereist om het te kunnen uitvoeren zou ik tegen de organisatie zeggen dat ze de nodige krachtstroom moet voorzien als er die niet is. Of zelf krachtstroom voorzien maar de kosten gewoon doorrekenen...

Comment

• De Dj's
                      • Nov 2006
                      • 5

Originally posted by Funmaker
                      dan kan je niet al je licht inhangen he wat vrij logisch is!
                      En inderdaad zou ik je licht en geluid dan elk 1 groep geven en best niet uw groep overladen om misserie te voorkomen...
                      Als je een bepaalde productie moet doen ofzo en ze vragen expliciet zoveel watt aan materiaal of die krachtstroom is vereist om het te kunnen uitvoeren zou ik tegen de organisatie zeggen dat ze de nodige krachtstroom moet voorzien als er die niet is. Of zelf krachtstroom voorzien maar de kosten gewoon doorrekenen...
                      kijk dat is wat ik bedoel.....
                      en wat is iligaal ?
                      Het uit springen van de stroom voorziening kan ook met 380 gebeuren hoor...

Comment

• Funmaker
                        • Jun 2006
                        • 922

haha inderdaad maar dan heb je gewoon teveel aangesloten en dan is het je eigen schuld
                        maar het fenomeen van een 3 groep stekker effe om te zetten naar eentje wat eigenlijk 1 groep is is niet bepaald save
                        want een 32A is wel een groot verschil met een standaard priescontact waar 1 groep opzit, en dan weet je niet eens hoeveel contacten er op die ene groep zit met als gevolg dat er evengoed nog eens 2 frigos opzitten dus dan tel je op 1 groep terwijl het zelfs minder is aangezien die frigos wel een aardig stukje kunnen wegkapen aan stroom...

Comment

• hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

Originally posted by De Dj's
                          Verloopje heb ik hier ook liggen voor de dimmers. Normaal 32 Amp in, en voor het geval dat dat er niet is (komt bijna nooit voor, maargoed je moet toch voorbereid zijn) toch een verloopje mee.

Is naar mijn idee niets mis mee, er kan immers nooit een (te) grote stroom gaan lopen, want dan knalt de 16 amp zekering in de meterkast er wel uit.

Groeten Hugo
                          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Funmaker
                            • Jun 2006
                            • 922

Is naar mijn idee niets mis mee, er kan immers nooit een (te) grote stroom gaan lopen, want dan knalt de 16 amp zekering in de meterkast er wel uit.
                            haha en dit vind ik is iets om te voorkomen eventjes "al" je conventioneel licht weg, gezellig toch voor de feestgasten ... maar uit de tekst van de dj's maak ik op dat hij het ook zo met zijn geluid doet... ok een paar lampjes kan mss nog gaan tenzij alles conventioneel is (dan ben je ook gezien) maar als je geluid eventjes wegvalt omdat de versterkers niet genoeg stroom kunnen trekken....
                            tsja ieder zijn mening, ik respecteer die ook maar ik probeer jullie te overtuigen dat het niet echt DE manier is

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Originally posted by Funmaker
                              haha en dit vind ik is iets om te voorkomen eventjes "al" je conventioneel licht weg, gezellig toch voor de feestgasten ... maar uit de tekst van de dj's maak ik op dat hij het ook zo met zijn geluid doet... ok een paar lampjes kan mss nog gaan tenzij alles conventioneel is (dan ben je ook gezien) maar als je geluid eventjes wegvalt omdat de versterkers niet genoeg stroom kunnen trekken....
                              tsja ieder zijn mening, ik respecteer die ook maar ik probeer jullie te overtuigen dat het niet echt DE manier is
                              Tja, als ik dat verloopje gebruik dan gaat er ook niet veel meer dan 8 par 56 op, iets dat ver binnen het bereik van 1 16 ampère groep ligt.

Ik wou alleen aangeven dat er niets illegaals aan dat verloopje is, aangezien je er (zolang de groep in de meterkast op de juiste manier is afgezekerd) nooit teveel stroom door kan trekken.

Groeten Hugo
                              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

Working...