Trillende wielen op subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Trillende wielen op subs

Beste mede-forumleden,

we zitten weer eens met een vervelend technisch? probleempje.

We hebben hier een stel hoorngeladen subs staan, geladen met RCF L18/851 KN, 1 KW dus.
    Het probleem hiermee is echter de wielen, toen we deze subs kochten zaten er goedkope supermarktkarren wielen op, die bij elke dreun bijna nog meer geluid maakten dan de subs zelf. --> Driekwart van de kogellagers was namelijk verdwenen!!

Nuja, zal je denken vind je het gek met van die troepwielen, dus hebben bij het opknappen van de subs, deze voorzien van 2 wielplaten (deze zaten er nog niet op) met daarop netjes de bekende blauwe wielen van het merk Guittel.

Dat ging een tijdje heel goed, geen irritante bijgeluiden meer, enkel wilden de bouten van de wielen er wel eens uittrillen, maar dat is een kwestie van aandraaien.

Het probleem echter nu is: na de aanschaf van de nieuwe versterkers, staat er nu een Crest CA12 op, dat gaat héél lekker, echter trillen de wielen weer, en dat maakt een irritant geluid. Het is niet zo erg als vroeger, maar wel storend.

Hoe zit dat bij jullie? Is er een oplossing voor (buiten wielen eraf halen natuurlijk, de kasten zitten op een 80 kilo per stuk, dus een paar wielen is wel handig)?

Hier een foto van de situatie, het gaat om de onderste subs, de kleine BR's hebben er geen last van:

Alvast bedankt,

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • ostracized
    • May 2002
    • 214

misschien niet de meest praktische oplossing, maar als t niet om al te veel kasten gaat misschien remwielen? en dan op de rem als ze gekanteld staan...

Gr Otto
    (...)

Comment

• eddie
      • Nov 2004
      • 169

hallo, sorry dat ik het moet zeggen, maar baskasten die op de juiste manier
      gebouwd zijn trillen niet, heeft vooral met de inwendige verstevigingen te
      maken, met andere woorden dat alle zijden van de kast met elkaar verbonden
      zijn,Ikzelf gebruik RCF basreflexen en bandpas kasten door mekaar, dit zijn ieder 800w kasten aktief ( versterkers ingebouwd ) bij volle vermogen kan ik
      aan de achterzijde amper voelen dat ze trillen, trillende kasten betekend ook
      een zekere vorm van vermogen verlies. 20 jaar zelf kasten gebouwd en ik denk
      dus van enige ondervinding te mogen spreken
      Het aanbrengen van inwendige demping kan maar weinig van dit probleem oplossen mvg en succes eddie

Comment

• Robin.vd.Have
        • Nov 2005
        • 165

A : Het probleem is het trillen van de wielen ? (die blauwe rubberen)
        B : Of het beugeltje waar ze inhangen ?
        C : Of het plaatje dat op het hout zit ?.

A : lagers hebben door gebruik speling gekregen.
        B : lagers hebben door gebruik speling gekregen.
        C : rubberen matje tussen het metalen plaatje en subkast / wielplaat.
        dan vastdraaien en met loctite.

Hier trillen alle wielen hoor. Hoor je wel als je achter het PA staat maar als je in de zaal staat merk je het echt niet.
        M.V.G

Comment

• feestmuziek
          • Nov 2006
          • 48

@ Eddie

Jij wil dus zeggen dat mijn JBL Mpro 255 kasten niet goed gebouwd zijn, deze trillen namenlijk ook waardoor ook de wielen enigzins hoor baar zijn. K moet er wel bij zeggen dat de standaard wielen die eronder zitten ook niet echt geweldige wielen zijn. Maar verder mag ik aannemen dat JBL inmiddels toch wel zal weten hoe ze een sub kast in elkaar moeten zetten.

@ Hugo

Misschien is dit een oplossing, ff een stukje gaffa over de wielen heen, T ziet er misschien niet echt uit maar is zeker wel een goedkope oplossing. En als het bij een klus om maar 2 van deze subjes gaat dan is het bijelkaar zo'n 3 minuten werk.

Gr Pieter

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Alvast bedankt voor de antwoorden tot nu toe,

@Robin.vd.Have, het geluid komt uit de ruimte van het 'zwenk gedeelte', dat in de lagers hangt, dus niet de plaat, en niet het wiel, maar het stuk waar het wiel in opgehangen is op de plaats waar het over de kogellagers rolt.

Ik denk echter niet dat dit een ouderdoms, of gebruikskwestie is, de wielen zijn er nog maar een paar maand geleden NIEUW onder gezet, en het zijn Guittel wielen, dus geen Dap achtige met veel speling in de lagers.

Een stukje gaffa d'r op om het wiel mee vast te zetten, werkt inderdaad redelijk goed, maar ik was benieuwd of iedereen nou met dit zelfde probleem zat, en of er in dat geval nog een betere oplossing voor zou zijn...

Btw, om aan te geven hoe nieuw de wielen nog zijn, op de foto zie je in het midden nog een lijntje rubber van het afwerken, en dat is er nog niet afgesleten...

Maar iig bedankt tot zover,

Groeten Hugo

Comment

• All-round Sound
              • Feb 2006
              • 289

Hallo Feestmuziek,

ik denk toch dat je EDDIE gelijk moet geven
              en dat de kasten niet genoeg verstevegingen heeft
              ik bouw al een jaar of 14 zelf mijn kasten tegenwoordig ook veel replica's

echter had ik vroeger ook dit probleem
              ik dacht toen nog van ach al dat extra hout je moet het monteren en mee slepen

daar ben ik toch snel van terug gekomen
              mijn eerste kasten liepen leterlijk van het podium af

tot de gouwe tip kwam van een PA bouwer
              ZET DIE VERSTEVEGINGS PLATEN ER IN ! !
              mijn wielen stopte met rammmelen
              en ik voelde nagenoeg geen trilling meer

EN heel belangrijk
              mijn rendement ging een stuk omhoog
              en dat met 400 W aan vermogen

tegenwordig bouw ik de kasten beproeft en zonder bij geluiden
              met kasten tot 2300 Wrms erop

m.v.g.
              Luke
              ===========================
              sub moet je voelen
              niet rammelen
              dat mag alleen de omgeving vloer , muur , bar glazen , spoelbak, enz. enz.

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Ok, heb je misschien tips waar ik het een en ander zou kunnen verstevigen..?
                Is waarschijnlijk erg moeilijk om te zeggen vanuit jouw positie, heb hier wel wat foto's van de achterkant los, met de speaker eruit, toen we ze wat onderhoud gaven (achterplaat verstevigd).

Groeten Hugo
                Last edited by moderator; 12-12-06, 10:44.

Comment

• eddie
                  • Nov 2004
                  • 169

hallo, de bedoeling is dat alle wanden met elkaar verbonden worden, dwarslatten kunnen eventueel geperforeerd worden om het gewicht te vermin-
                  deren. niet zo makkelijk uit te leggen maar k'ga toch proberen.
                  op iedere wand bevestig je latten van min. 5cm hoogte die op hun zijkant
                  bevestigd worden, zo een lat alle 20 a 30cm, en dan die latten met elkaar
                  verbinden
                  succes mvg eddie

Comment

• neeltje
                    • Apr 2003
                    • 295

Als je toch wil opteren voor een simpelere oplossing, zonder je kasten aan te passen: een grote elastiek rond de 4 wielen hangen (het type dat je op fietsendragers hangt, of een fietsband zelf). Ziet er niet zo netjes uit, maar met dat beetje spanning op de gewrichten voorkom je al een hoop lawaai.
                    "En Go"

Comment

Working...