Werking droogijs machine

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Piposander
    • Dec 2006
    • 2

Werking droogijs machine

Hallo allemaal,

Voor school ben ik met een projectbezig waarbij onderandere de werking van een droogijs machine onderzocht moet worden. Kan iemand mij toevallig wat meer informatie of links geven over de werking van zo'n machine? Het enige wat ik hiervan weet is dat de rook bestaat uit CO2 en dat het een lage nevel geeft.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Groeten SaNdEr
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Even een uitleg zoals een droogijsmachine werkt....

Een bak water met daarin een verwarmingselement. ( stel je de grijze afvalvak voor die jullie thuis hebben)
    aan de bovenkant een mandje waarin je de korrels droogijs kiepert. Het mandje laat je nu in het ( erg hete!) water zakken.

je was er inmiddels al achter dat droogijs de vaste vorm is van CO2.

Wat je nu krijgt is dus een natuurkundige reactie: vast CO2 wordt in rap tempo omgezet in CO2 zoals we dat kennen....onzichtbaar.

Die kliko heeft een uitgang ( modelletje ouderwetse wasdroger...je weet wel, met zo'n condensslang)
    Uit deze slang zal je de net opgewarmde overgangsvorm van vast naar gas CO2 zien....mooie witte rook.

natuurkundig nog even: de rook is zwaarder dan lucht, zal dus laag blijven hangen. zodra de CO2 verder opwarmt gaat de vorm over in gas, een gas dat wij niet kunnen zien.

Belangrijk: Droogijs is ongeveer -70 graden celsius. materiaal wat zo koud is veroorzaakt 2e en 3e graads brandwonden bij direct contact met de huid.
    Bij het verwerken van droogijs neem je dus voorzorgsmaatregelen om brandwonden te voorkomen.

Ik heb heel sterk het gevoel dat ik nu je huiswerk heb zitten maken, deze informatie is namelijk met een beetje googlen netjes te vinden op internet.
    In ruil voor bovenstaande lijkt het mij leuk als je de uitkomst van jouw project op het forum terugkoppelt, afgespproken?
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• John Smits
      • Nov 2001
      • 111

Droogijs. Aangezien een mens niet alleskan weten, weet ik ook niet wat ik me bij droogijs moet voorstellen. Zijn dat blokjes, of is dat koolzuursneeuw net als in een brandblusser?
      Hoe krijg je het zo koud, of koop je het koud. Kun je het dan wel bewaren? Een diepvrieskast gaat zeker niet tot -70 graden.
      Ben benieuwd, heb ik weer wat bijgeleerd

John
      Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• BAJ productions
        • Jul 2003
        • 587

Böhm & Gottschalk Droogijs B.V. - De Droogijsleverancier!

alles wat je moet weten staat er op.
        groetjes,
        Bas

Comment

• deurklink

Zelfs hier heeft google een oplossing voor! Zoeken op afbeelding...

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Droogijs koop je in korrels, ziet er meestal uit als van die desert-mintjes, of van die korte pijpjes zoals op de foto.

Het bestaat ook in schaafsel, maar dat is meer de variant die gebruikt wordt voor presentatie en koeling van groente.

Droogijs voor in de droogijsmachine wordt aangeleverd in tempex dozen.
            Doos kieper je in de kliko, direct output ( als je water heet genoeg is...)

Droogijs kan je afhankelijk van de omgevingsteperatuur enkele dagen bewaren.

Comment

• Piposander
              • Dec 2006
              • 2

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
              Ik zal jullie op de hoogte houden over dit deel van onze projectopdracht.

Mvg,

Sander

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

Klopt allemaal, nog een kleine aanvulling:
                Droogijs is er ook in blokken of platen van zo'n 10 x 15 x 4 cm.
                Voordeel hiervan is dat het langzamer z'n werk doet, maar natuurlijk ook langer.
                Minder rook ineens, maar een keer of 3 langer, je hoeft dus je frituurmandje minder snel uit de kliko te halen om bij te vullen.

Groetjes

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

Dat is een simpel natuurkundig principe
                  Oppervlakte van een plak is kleiner dan oppervlak van een berg korrels, derhalve zullen korrels sneller reageren. Lijkt mij dat dit een denkproces is dat een ieder zelf wel had kunnen afronden zonder vraagtekens

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Originally posted by moderator
                    Belangrijk: Droogijs is ongeveer -70 graden celsius. materiaal wat zo koud is veroorzaakt 2e en 3e graads brandwonden bij direct contact met de huid.
                    Bij het verwerken van droogijs neem je dus voorzorgsmaatregelen om brandwonden te voorkomen.
                    Misschien voor de volledigheid van zijn verslag even erbij vermelden dat het zelfs -78 graden Celsius is, om precies te zijn. En die temperatuur is vergelijkbaar met de stikstof waarmee je huisarts wratten weghaalt (zo erg kan het branden).

Zo'n los blokje/cylindertje kun je makkelijk op je hand houden, twee lukt ook nog wel. Je gaat 'm na een paar seconden wel flink voelen. Probeer alleen niet je blote hand meteen in te graven in zo'n volle bak, dat is vragen om problemen. Eén paar goedkope klushandschoenen van de Gamma kunnen al voldoen om pijnloos handenvol droogijs in de container te gooien.

Misschien dat het voor jezelf leuk is om eens zelf te experimenteren met droogijs? Ze hebben ook hele kleine verpakkingen, en droogijs was op zich al niet zo heel duur (dacht ik). Thuis een emmer/bak vullen met water uit waterkoker. Een paar van die brokjes erin gooien om te kijken wat het effect is. Niet meteen zo'n hele bak, want er kan een enorme kracht achter komen te staan (ze hebben niet voor niets van die gemodificeerde vuilcontainers ontwikkeld voor grote hoeveelheden)!!!!

Als je echt een keer geen tijd hebt: vul een plastic bekertje met (koud) water en kijk hoeveel blokjes je nodig hebt om het water te laten bevriezen. Je zou denken dat, omdat het water al dicht bij het vriespunt ligt, op zich weinig van die blokjes van -78 graden C nodig zijn, maar dat kan nog behoorlijk tegenvallen.

Comment

Working...