Multikabel voor Parren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • boris_deckers
    • Aug 2006
    • 58

Multikabel voor Parren

He,

Ik heb nu een setje van 4x Par 56 staan alleen heb nu vier kabels getrokken naar m'n Showtec lite 4 Classic, alleen mijn vraag is of ik ook een soort multikabel kan maken. Dus van Stekkerdoos met 4 ingangen naar 4 losse stekkers.

VG,

Boris
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

4 x een verlengkabel kopen en die aan elkaar tapen??
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• johan1988
      • May 2006
      • 40

Harting? Kijk maar even in webshop van J&H

Comment

• stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

Daar bestaan break-in (van stekkers naar multi connector[bij licht meestal Lectriflex, wat de juiste benaming voor Harting is]) en break-out (van multi connector naar stopcontacten) voor.

Ook kan je in de flightcase van je sturing een Harting connector aansluit panneel maken, zo heb je dan geen break-in box meer nodig.
        De parren kan je dan weer aan een 4-bar hangen met harting connector, dan maak je de break-out boxen ook overbodig.
        exit night into LIGHT

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

Als je verder wil is harting inderdaad een goeie investering.
          Blijf je voorlopig nog even met je huidige setup verdergaan en is het een centen kwestie dan is de investering in 2 dimmerpackjes geen verkeerde.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

• jhagie
            • Jul 2004
            • 35

Hey die Boris,

Als je slim bent maak je om je Showtec dimmer een kistje met op de achterkant een 6 polige female aansluiting van Harting.
            En voor je parren een balkje met daarop een 6 polige male aansluiting van Harting.

Als ik me kan herrinneren zitten er op de achterkant van de dimmer 4 normale stekker aansluitingen. Vlnr is dit kan.1, kan.2, kan.3 en kan.4.

Om van deze 4 stekkers (met totaal 8 aders) een 6 aderig geheel te maken is dit de aansluiting:

Dimmer -> Harting:
            Kan. 1: -> 1+5
            Kan. 2: -> 2+5
            Kan. 3: -> 3+6
            Kan. 4: -> 4+6
            Aarde: -> Behuizing

De aansluitingen 1 t/m 4 zijn Fasen.
            De aansluitingen 5 en 6 zijn Nullen.
            LET OP !! Weet waar je Fase en Nul zit.
            FASE + NUL = Zekering weg (in je dimmer of in het ergste geval in de meterkast)
            De aarde kun je uit één van de stekkers halen das verder geen probleem.

En dan met een 7 aderige multy kabel maak je een lange kabel 1 op 1 met een female en een male stekker.
            De male achter in je dimmer en de female op je licht balkje.

Je hebt dan 1 kabel van je dimmer naar de lampen ipv 4 aan elkaar geplakte kabels.

Vriendelijke Groetjes Jhagie.

Comment

• driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

Het zou veel beter zijn om gewoon met 10 polige harting te werken dan met die 6 polige variant. Bij de 6 polige moet je nulleiders samennemen, en dat kan tot problemen leiden als je later uitbreidt. Dan kan er namelijk een veel te grote stroom door die 2 kabels lopen, waardoor die dan gaan smelten, en dan zit je pas echt in de shit. Geef dan liever een paar euro (het is echt een klein prijsverschil) meer uit en kies voor de 10 polige harting. Dan bekabel je alles zo:

kanaal1: fase: pin 1 nul: pin 6
              kanaal2: fase: pin 2 nul: pin 7
              kanaal3: fase: pin 3 nul: pin 8
              kanaal4: fase: pin 4 nul: pin 9

Dan heb je nog 2 pinnen over, daarop kan je als je wilt vaste spanning aansluiten (bijvoorbeeld voor scans of een stroboscoop of zo)

Het voordeel van de 10 polige hartings is dat ze ook veel vaker gebruikt worden, en als je dus ooit eens moet bijhuren, je niet met 2 verschillende aansluitingen zit.
              [CENTER] [/CENTER]

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Originally posted by driesmees
                Het zou veel beter zijn om gewoon met 10 polige harting te werken dan met die 6 polige variant. Bij de 6 polige moet je nulleiders samennemen, en dat kan tot problemen leiden als je later uitbreidt. Dan kan er namelijk een veel te grote stroom door die 2 kabels lopen, waardoor die dan gaan smelten, en dan zit je pas echt in de shit. Geef dan liever een paar euro (het is echt een klein prijsverschil) meer uit en kies voor de 10 polige harting. Dan bekabel je alles zo:

Dan heb je nog 2 pinnen over, daarop kan je als je wilt vaste spanning aansluiten (bijvoorbeeld voor scans of een stroboscoop of zo)

Het voordeel van de 10 polige hartings is dat ze ook veel vaker gebruikt worden, en als je dus ooit eens moet bijhuren, je niet met 2 verschillende aansluitingen zit.
                ?? Aarde??
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Originally posted by SPS
                  ?? Aarde??
                  De aarde gaat over de behuizing van de multipinstekker!
                  Is ook al 3 posten terug aangegeven!!!
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• jhagie
                    • Jul 2004
                    • 35

Alle dimmers groot en klein daar zijn alle nullen aan elkaar geknoopt zonder enig elektronica er tussen.
                    Oké Bij de luxere versies zijn de uitgangen dubbel polig gezekert met installatie automaat.
                    Maar in de meeste gevallen is de fase alleen gezekert met een 10A automatische zekering of glas zekering.

Maar goed we praten over een Showtec Lite 4.
                    Daar komt 1x 230VAC binnen een kabeltje die niet dikker is dan 3x 2.5² (fase, nul en aarde).

De stroom die wordt genomen wordt ook weer terug gebracht.
                    Of ga je me vertellen dat als alle lampen aan staan dat ik dan 4 x 2.5² dus 10² nodig ben voor de nul ???

Je hebt 4 stekkers met allemaal een fase en een nul.
                    De Nullen van kan.1 en kan.2 knoop je bijelkaar en de nullen van kan.3 en kan.4 en ik voorzie geen problemen.
                    Althans dit is de standard van MA Lighting bij een 6 polige harting.

Bij dimmers met meer kanalen ga je ook meer praten over 16 polige hartings en dan heeft elke lamp een eigen fase en nul maar bij dit kleine 4 kanaals dimmertje ga je niet een 10 of 16 voudige harting aansluiten je hebt maar 4 parren.

Hij heeft het niet eens over een licht effect.
                    Ik zelf zet licht effecten het liefst appart op een statief met een eigen voeding.

Maar ja zoveel mensen zoveel wensen.

Groetjes !!

Comment

• stekelvarke
                      • Dec 2004
                      • 1062

Dit is ook één van de voornaamste redenen waarom je best kiest voor 10/16 polige harting. Wanneer je later met DMX dimmers begint hoef je dan niet weer alles om te bouwen, hetzelfde als je dan wil bijhuren.
                      exit night into LIGHT

Comment

• driesmees
                        • Apr 2003
                        • 1076

Originally posted by jhagie
                        Alle dimmers groot en klein daar zijn alle nullen aan elkaar geknoopt zonder enig elektronica er tussen.
                        Oké Bij de luxere versies zijn de uitgangen dubbel polig gezekert met installatie automaat.
                        Maar in de meeste gevallen is de fase alleen gezekert met een 10A automatische zekering of glas zekering.
                        zeker niet, als je (in belgië) zit met een systeem van 3x220V, dan heb je een groot gevaar als je je nullen samenknoopt... En aangezien sommige dimmers omschakelbaar zijn tussen 220V en 380V, is dat zeker iets om rekening mee te houden. Maar zoals je zegt, we spreken hier over een Showtech Lite 4, waarbij we dit probleem niet hebben. Maar je mag zeker niet veralgemenen naar alle dimmers.

De stroom die wordt genomen wordt ook weer terug gebracht.
                        Of ga je me vertellen dat als alle lampen aan staan dat ik dan 4 x 2.5² dus 10² nodig ben voor de nul ???
                        STEL: Je hangt de nullen van kring 1 en kring 2 samen.
                        Je hebt een multi met allemaal 2,5mm²
                        Je stuurt zowel door kring 1 als kring 2 16A. Dat betekent dus dat er 32A terugvloeit door jouw enkele nulleider van 2,5mm² terwijl je daar maximum 20A door mag jagen.

Dat is volgens jou dus geen probleem?

Maar ja zoveel mensen zoveel wensen.
                        Daarn heb je wel een punt, maar die wensen mag je nog steeds niet uitvoeren als ze niet voldoen aan het AREI (of NEN1010)

Groeten,
                        Dries
                        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• LJ Chris
                          • Jul 2002
                          • 477

STEL: Je hangt de nullen van kring 1 en kring 2 samen.
                          Je hebt een multi met allemaal 2,5mm²
                          Je stuurt zowel door kring 1 als kring 2 16A. Dat betekent dus dat er 32A terugvloeit door jouw enkele nulleider van 2,5mm² terwijl je daar maximum 20A door mag jagen.

Dat is volgens jou dus geen probleem?

Groeten,
                          Dries
                          Dit klopt.... als je met DC bezig bent!
                          Op AC klopt dit totaal niet!!
                          Teken maar eens een vectordiagram, of bereken het complex, je zal zien dat je de stromen niet zomaar mag optellen!

Als je in je hardpatch wat rekening houdt met een gelijke belasting over de 3 lijnen, kan je een heel kleine stroom in de nul bekomen..

Maar toch opteer ik in een multikabel voor 2 geleiders per kanaal...

Maar wat bedoel je als je nullen samen knoopt dat je problemen hebt?? Bij een 3x230 net heb je zelfs geen nul, en moet je dimmer in driehoek, bij een 230/400 net in ster...

Dit moet je mij toch even verduidelijken..
                          Greetz
                          Chris
                          Last edited by LJ Chris; 18-12-06, 20:46.
                          Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• jhagie
                            • Jul 2004
                            • 35

Originally posted by LJ Chris
                            ... Dit moet je mij toch even verduidelijken..
                            Greetz
                            Chris
                            Ja mij ook eens.

Ik zit niet echt in AREI omdat ik ver boven de midden grens van Nederland woon en werk. ( Beter bekend als het noorden. )
                            Dus ik gebruik het meeste NEN of TÜV normen en waarden.

Comment

• Radar
                              Moderator
                              • Jul 2002
                              • 890

Heren!
                              Houden we even in het snotje waar het spul aan komt te hangen?
                              Juist ja een Showtec lite 4 Classic, 5A per kanaal met een max van 16A totaal.
                              Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat topicstarter de bulgin aansluiting wil gaan gebruiken die standaard op dit ding aanwezig is.
                              Mijn verzoek aan u is dan ook om hierop inhoudelijk te reageren.
                              Dit is al de 3e keer in 1 week tijd dat ik in deze techniek hoek een topic moet opschonen omdat er halve en zelfs onwaarheden worden geplaats aangaande 230V en 400V die ook nog eens totaal niks te maken hebben met de vraagstelling.
                              Dries hoeft dus helemaal niks meer te verduidelijken en wij gaan rustig verder over bulgin naar 4 keer suko of harting kabels.
                              Dat gebruiker dan met set incourante kabels komt te zitten mag wel duidelijk wezen afgaande op de reacties die wel inhoudelijk waren.
                              Ik doe niet aan bijgeloof.
                              Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...