Is dit mogelijk (Ohm)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Baszza91
    • Oct 2005
    • 476

Is dit mogelijk (Ohm)

Beste medeforummers,

Laatst hoorde ik van een andere geluidsman de volgende stelling.
    Hij wil de volgende boxen aansluiten op 1 versterker voor 1 kant. Versterker staat in brigde mode. Hij heeft de volgende spullen

1 x dubbel 15'' subwoofer 4 Ohm 750 watt
    2 x enkel 15'' subwoofer 8 Ohm 300 watt
    2 x 15'' 6'' 1'' top drieweg 4 Ohm 500 watt
    (vermogens zijn PIEK)

Dit wilt hij per kant hebben staan. Dit wilt hij ook op 1 versterker zetten (dus 1 versterker per kant in brigde mode). Hij wil voor deze set 2 x Dynacord S 1200 gebruiken. Afgezien van het feit dat deze versterker veels te weinig vermogen zou leveren in brigde mode om deze set aan het werken te zetten. Het gaat mij hier om de Ohm. Hij kwam met de volgende wonderbaarlijke rekensom om de Ohm te bereken. Deels kloppend (naar mijn kennis) maar ik zie toch een paar problemen.

Hier de som
    Hij wilt de dubbel 15'' sub in serie zetten, dus die word 16 Ohm 750 watt. Hij wil dan de enkele 15'' subs ook in serie zetten dan krijgen we ook weer 16 Ohm 600 watt. De tops zet hij ook in serie zodat die 8 Ohm 1000 watt worden. Nu het volgende waar ik denk dat het fout gaat. Hij wilt dus de dubbel 15'' en de enkel 15'' weer parralel aan elkaar aansluiten dus 8 Ohm 1350 watt. En dan weer de toppen parralel aansluiten op de subs. Dan denkt hij dat hij netjes op 4 Ohm speelt per kant met een totaal vermogen van 2350 watt. Ik denk dat hij alleen in het laag op 4 Ohm speelt en niet in het hoog. Omdat op het hoog alleen de 2 tops zijn aangesloten die samen 8 Ohm zijn.

Graag zou ik willen weten in hoeverre dit mogelijk is, en of het verstandig is om zo de versterkers aan te sluiten. Ik zelf denk dat het verstandigste is om nog 1 versterker aan te schaffen voor de tops en dan 2 x S 1200 te laten spelen op de subs (1 voor de enkel 15'' en 1 voor de dubbel 15''). Ik heb zelf ook wel een theorie, maar ik wil dat graag gaan versterken met jullie antwoorden.

Bij voorbaat dank
    Greetz Niels

Misschien er bij vergeten te melden. Hij is er niet van plan om er cross overs of dergelijke randapp. er bij te gebruiken.
    Last edited by Baszza91; 19-11-06, 12:24.
    I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Gebruik je geen crossover/processor/scheidingsfilter op je set?

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Vervallen

Originally posted by hugovanmeijeren
      Gebruik je geen crossover/processor/scheidingsfilter op je set?

Groeten Hugo
      wat heeft dat te maken met de rekensom?

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Originally posted by J.S. Coolen
        wat heeft dat te maken met de rekensom?
        Nou, ik lees dat hij van plan is maar 1 versterker te gaan gebruiken. Dus waarschijnlijk maakt hij geen gebruik van een crossover/processor.

Ik hoop dan dat er een scheidingsfilter in de luidsprekers zelf zit ingebouwd, maar die gaat je nogal wat vermogen kosten, dus daarom lijkt het mij wel handig om dit er even bij te halen, want dan denk ik dat je niet veel vermogen meer zult overhouden uit je amp.

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Ha Niels,

Puur theoretisch volgens de wet van Ohm zou dat moeten kunnen, echter praktisch zeker niet aan te raden het zo op te lossen om een paar redenen :

- De impedantiecurve is nooit contant (f-afhankelijk) en zal bij serieschakeling de complete keten beinvoeden.
          - Bij serieschakeling van drivers neemt de dempings van je systeem dramatisch af en zal de klank en response enorm aftakelen.

Kortom; heel erg hoog hobby-bob gehalte, niet aan te raden om bovenstaande redenen maar wel leuk om te experimenteren hoe het gaat klinken !

We horen er wel van, groeten en succes !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• stekelvarke
            • Dec 2004
            • 1062

Originally posted by Baszza91
            Hier de som
            Hij wilt de dubbel 15'' sub in serie zetten, dus die word 16 Ohm 750 watt.
            De impedantie van een box kan niet veranderen, enkel de totaal impedantie kan veranderen dus je moet de dubbel 15" in serie zette met iets anders om de totaal impedantie te kunnen veranderen(maar de impedantie van de dubbel 15" blijft 4 Ohm).

Hij wil dan de enkele 15'' subs ook in serie zetten dan krijgen we ook weer 16 Ohm 600 watt. De tops zet hij ook in serie zodat die 8 Ohm 1000 watt worden. Nu het volgende waar ik denk dat het fout gaat. Hij wilt dus de dubbel 15'' en de enkel 15'' weer parralel aan elkaar aansluiten dus 8 Ohm 1350 watt. En dan weer de toppen parralel aansluiten op de subs. Dan denkt hij dat hij netjes op 4 Ohm speelt per kant met een totaal vermogen van 2350 watt. Ik denk dat hij alleen in het laag op 4 Ohm speelt en niet in het hoog. Omdat op het hoog alleen de 2 tops zijn aangesloten die samen 8 Ohm zijn.
            is het juist als ik zeg [dubbel 15"] // [enkel 15" + enkel 15"] // [top + top]
            // = parallel
            + = serie

indien het zo is krijg je [4Ohm-750W] // [16Ohm-300W] // [8Ohm-500w]
            totaal krijg je dan 1550W op 2.29Ohm
            Graag zou ik willen weten in hoeverre dit mogelijk is, en of het verstandig is om zo de versterkers aan te sluiten. Ik zelf denk dat het verstandigste is om nog 1 versterker aan te schaffen voor de tops en dan 2 x S 1200 te laten spelen op de subs (1 voor de enkel 15'' en 1 voor de dubbel 15'').

Bij voorbaat dank
            Greetz Niels

Misschien er bij vergeten te melden. Hij is er niet van plan om er cross overs of dergelijke randapp. er bij te gebruiken.
            Verder denk ik dat je de beste resultaten krijgt als je werkt met 2 versterkers en een cross over.
            exit night into LIGHT

Comment

• Baszza91
              • Oct 2005
              • 476

Originally posted by stekelvarke
              De impedantie van een box kan niet veranderen, enkel de totaal impedantie kan veranderen dus je moet de dubbel 15" in serie zette met iets anders om de totaal impedantie te kunnen veranderen(maar de impedantie van de dubbel 15" blijft 4 Ohm).
              Ik denk dat hij bedoelde, om de 2 drivers die in die dubbel 15'' kast zit in serie te zetten. Waarschijnlijk zijn ze nu parralel aangesloten, en dat hij ervan uit is gegaan dat je 8 Ohm de driver zijn.

Greetzz Niels
              I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• stekelvarke
                • Dec 2004
                • 1062

in dat geval hangt het af van het vermogen(en impedantie) van 1 driver (ik veronderstel dat wanneer de 2 drivers in parallel een vermogen van 750W hebben, dat een enkele driver een vermogen heeft van 375W)

dan wordt het [16Ohm-375W] // [16Ohm-300W] // [8Ohm-500W]
                totaal is het dan 1175W op 4 Ohm.

Maar dan nog zou ik opteren voor een cross over, processor.
                exit night into LIGHT

Comment

• Robert G
                  • Apr 2006
                  • 10

Bijpassend vraagje...

Als ik een luidspreker van 4 ohm en een luidspreker van 8 ohm parallel schakel krijg ik een totale weerstand van 2,67 ohm. Als ik zo'n combinatie met een versterkerkant wil aansturen, is het dan het handigst als allebei de luidsprekers hetzelfde vermogen hebben, of moet de luidspreker van 4 ohm eigenlijk het dubbele vermogen hebben van de 8 ohmige luidspreker?

... uiteraard ervan uitgaande dat ik allebei de luidsprekers gelijktijdig volledig wil kunnen belasten in zo'n set-up.

Thnx! Robert

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

16 par 16 par 8 = 1/16 + 1/16 + 2/16 =4/16 = 1/4 >> resultante = 4 ohm.

Maar een enorme hobby-beunhaas, vanwege de wisselfilters die rare impedanties in het eten gaan gooien ,.

technisch haalbaar : ja.
                    verantwoord : nee.

Comment

Working...