ruis en temp.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bOnG
    • Nov 2006
    • 1

ruis en temp.

Hallo iedereen, ik ben net nieuw en heb een vraagje rond ruis en temperatuur...hierin zou een duidelijke relatie merkbaar zijn, ook wiskundig. Ik vind hier niks van op het internet, kunnen jullie me soms helpen of ben ik daarvoor op de verkeerde plaats ?
  • @ndrew
    • Jun 2005
    • 220

ruis en brom kan onder andere komen doordat je je kabels doorelkaar hebt liggen met netsnoeren dr tussen dus als je de kabels van elkaar scheid 230/400 en signaal zal het al een heel stuk schelen.
    <laat het maar draaien>

Comment

• Radar
      Moderator
      • Jul 2002
      • 890

Eigenlijk verkeerde plek maar der is vast hier wel iemand die van de hoed en rand weet.

Alles wat elektriek geleid ruist, al liggen de weesrtandjes ongebruikt in je verzameling, te wachten om in een schakeling gesoldeerd te worden, ruis.

Elk stukje koper draad, ruis.
      Helaas is de naam mij onstschoten van de beste man die dit wiskundig/natuurkundig heeft bewezen maar ik gok op Bolzman.
      Als er al foto's zijn te vinden van de briljante natuurkundige dan zijn ze in zwart-wit.
      Ik doe niet aan bijgeloof.
      Dat brengt ongeluk.

Comment

• Robert H
        • Jan 2006
        • 378

Hoewel de term 'ruis' in dit geval erg abstract is, zal het ongetwijfeld met weerstand te maken hebben. Hoe warmer, hoe meer weerstand. De zgn. supergeleidende stoffen worden niet voor niets afgekoeld tot ver onder het vriespunt (-273 graden onder nul ofzo?). Hoe je dit kunt relateren naar ruis is een ander verhaal, hiervoor ontbreekt me de natuurkundige kennis.

Nooit zo over nagedacht, maar misschien is er een markt voor een supergeleidende multikabel. Gewoon je multi door 50 meter rioolpijp van de mixer naar het podium trekken en daar continu vloeibare stikstof doorheen pompen. Revolutionair product voor de geluidspurist!!!

Weet je wat ik zou moeten doen? Even naar de Kamer van Koophandel!

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Ha BONG,

... in ruis onderscheidt men o.a. "thermische ruis" , "kosmische ruis" en nog wat van dit soort onderverdelingen. Vervorming gerelateerd aan temperatuur lijkt me interessanter en wellicht ook beter meetbaar ... ik zal eens in de boeken spitten !

Groeten
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• Radar
            Moderator
            • Jul 2002
            • 890

Ik was vannacht dus nog redelijk helder.
            Het was de Oostenrijkse fysicus Ludwig Boltzmann.
            Als je daar op gaat googlen kom je meer te weten.
            Ik doe niet aan bijgeloof.
            Dat brengt ongeluk.

Comment

• Needmoresound
              • Apr 2005
              • 170

ruis en brom kan onder andere komen doordat je je kabels doorelkaar hebt liggen met netsnoeren dr tussen dus als je de kabels van elkaar scheid 230/400 en signaal zal het al een heel stuk schelen.
              Dat verklaart waarom er meer ruis ontstaat als ik een tweede versterker aanzet. Mijn kabels liggen goed door elkaar, en als ik die tweede versterker aanzet en er dus 230 langs de signaalkabel komt te liggen, is er meer ruis te horen door de speakers die al aanstonden (dit is alleen hoorbaar als er geen muziek aan staat).

Comment

• Dikke Foaf
                • May 2003
                • 618

Johnson–Nyquist noise - Wikipedia, the free encyclopedia
                Staan hier en daar wat handige formules met uitleg.
                In de formule komt ook de temperatuur voor, bijgevolg dus direct gerelateerd aan de grootte van de ruis.

Onder invloed van een externe energie (temperatuurstijging) gaan je elektronen heviger trillen, meer ruis.

Zoektermen: 'thermal noise' en 'johnson-nyquist noise'

Comment

Working...