2 aux over 1 lijntje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ron_wolterink@hotmail.com
    • Jul 2006
    • 14

2 aux over 1 lijntje

Hoi,

Is het mogelijk om 2 monitorsignalen (aux 1 en aux 2 uit mengtafel) via 1 lijntje door de multikabel te sturen, zodat ze apart te regelen zijn op het podium.
    Ik heb zelf geprobeerd met '+' op aux1 en '-' op aux2 (allebei gesoldeerd op pin2 en beide geaard op pin1. Ik kan ze dan apart regelen, maar aux 2 geeft een zwakker signaal tov aux1 die wel goed doorkomt.

Is hier een oplossing voor of kan het gewoon niet?

alvast bedankt!
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

Originally posted by ron_wolterink@hotmail.com
    Hoi,

Is het mogelijk om 2 monitorsignalen (aux 1 en aux 2 uit mengtafel) via 1 lijntje door de multikabel te sturen, zodat ze apart te regelen zijn op het podium.
    Ik heb zelf geprobeerd met '+' op aux1 en '-' op aux2 (allebei gesoldeerd op pin2 en beide geaard op pin1. Ik kan ze dan apart regelen, maar aux 2 geeft een zwakker signaal tov aux1 die wel goed doorkomt.

alvast bedankt!
    kan wel maar is niet aan te raden
    als je meer dan 5m wil overbruggen doe je dat gebalanceerd(signaal +/- en aarde)
    dat het volume lager is is een beetje apart zou je kabel eens nameten
    eigenlijk worden signalen gebalanceert verstuurd ivm storingen
    op line niveau uitsturen zou het theoretisch wel mogelijk zijn je signaal ongebalanceert te versturen maar zou lekker 2e paartje gebruiken om problemen te verkomen..

Comment

• Gitarist 62
      • May 2006
      • 278

Ik heb ooit ook wel eens geprobeerd ( xlr plug - kabeltje - 2 jack pluggen) Resultaat: veel storing, gebrom en ellende. Kabeltje bestaat bij mij dus niet meer
      ~Clearsound~

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Hoi,

alvast bedankt!
        Ik zou gewoon een extra lijntje trekken als het om 1 kanaal gaat. En anders compromis maken, waardoor je wel het extra kanaal via de multi kan sturen. Ook geen optie om een vrij send-kanaal te gebruiken als return-kanaal m.b.v. genderchangers aan beide kanten?
        Met aders prutsen is niet echt aan te raden, zeker niet over lange afstanden. Houdt het lekker gebalanceerd. Bovendien ben je langer bezig met omsolderen dan 1 extra XLR langs de multi leggen.

Comment

• John Smits
          • Nov 2001
          • 111

Eigenlijk is het vragen om problemen.

1) je gebruikt de afscherming voor audiotransport. Dat is zeer ongewenst, soms zit de afscherming aan een zijde niet eens aangesloten (groundlift), vaker zit hij nog aan het chassis, dat niet in de signaalweg thuis hoort en allerlei storingen zoals brom kan opleveren.
          2) Doordat de "hete" aders over een grote lengte met elkaar verstrengeld zijn, is de kans op overspraak heel groot, zodat in het ene kanaal audio van het andere kanaal terecht komt.

Het beste is dus om een vrij aderpaar in de multi te gebruiken. Met genders kun je inderdaad een wissel tussen male en female bewerkstelligen.

John
          Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• Jul 2006
            • 14

Ok,

Het is duidelijk! Elke aux een apart lijntje geven
            Dank voor jullie reactie!

Comment

• Jul 2006
              • 14

en hoe zit dat met stereokanalen. zou je die wel vanuit de mengtafel over een lijntje kunnen sturen en in het stageblock/multikabel verdelen over 2 XLR-tjes. De '+' met aarde op XLR1 en de '-' met aarde op XLR2 (2 keer mono/ongebalanceerd). Of geeft dit ook kans op storing?

Comment

• Gitarist 62
                • May 2006
                • 278

en hoe zit dat met stereokanalen. zou je die wel vanuit de mengtafel over een lijntje kunnen sturen en in het stageblock/multikabel verdelen over 2 XLR-tjes. De '+' met aarde op XLR1 en de '-' met aarde op XLR2 (2 keer mono/ongebalanceerd). Of geeft dit ook kans op storing?
                Komt op hetzelfde neer; mono, stereo, dolby surround
                Voor alles geldt: Lange kabels: Altijd gebalanceerd
                ~Clearsound~

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

Stereolijntje zegt niets over de aansluiting. Wat is het mini-jack 3polig? 2 tulpjes? ...?

Neem een zo kort mogelijk 'stereosnoer', al dan niet met een verloopplugje in 2 DI's steken, de twee XLR's die daar uit komen in 2 kanalen van je stage-block en naar de andere kant.

Simpelste en veiligste oplossing.

Comment

• All-round Sound
                    • Feb 2006
                    • 289

uuuh , ???

4 of 5 polige xlr misschien een oplossing ?

m.v.g.
                    Luke
                    ======================
                    sub moet je voelen
                    ook met lab heel goed te doen

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

Originally posted by All-round Sound
                      4 of 5 polige xlr misschien een oplossing ?
                      Is inderdaad een optie, maar het is geen standaard (als je met meerdere mensen/bedrijven werkt kan het verwarring zaaien) en daarnaast ken ik weinig mensen die een 4/5-pins uitgevoerde XLR-stageblock hebben.

Comment

• Mathijs
                        Moderator
                        • Aug 2002
                        • 1353

een 5 pole XLR op een stereo kabel is nog steeds een ongebalanceerd signaal over een lange lente. Dit zal dus voor veel storing zorgen.

Een DI in je lijn is ook niet slim die maakt er namelijk een microfoon signaal van.
                        Je zou dan een travo kunnen gebruiken.

Er is maar 1 simpele oplossing voor dit probleem: 2 paren gebruiken!

(of mono draaien )

Comment

Working...