fase gedraaid een probleem?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ivo_73
    • Feb 2004
    • 47

fase gedraaid een probleem?

Ik heb een stageblok en multikabel die bij elkaar horen, daarbij heb ik een apparte spin. Allles met harting. Het probleem is nu dat alles hetzelfde gestoken zit alleen de + en de - zitten gedraaid. Op alle kanalen krijg ik dus fase verdaaiing. Volgens mij is dit geen probleem zolang het maar overal gebeurd. Klopt dit?
    Alvast bedankt
    Last edited by Ivo_73; 25-10-06, 16:07.
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

Een paar jaar geleden heb ik een mengpaneel (3=+ en 2=-) gehad met die "Amerikaanse" aansluiting. Dit gebruikte ik voor uitversterken van coverbands (met monitoring vanaf FOH tafel).

Toen had ik erg veel problemen met feedback op de monitors (aangesloten via gebalanceerde Jack TRS, dus 180graden faseverschil tussen mic en monitor).

Nadat ik alle mic-aansluitingen omgesoldeerd had naar 2=+ en 3=- waren deze problemen over.
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• Ivo_73
      • Feb 2004
      • 47

Ik snap wat je bedoeld, alleenbij mij is het zo dat dat alle signalen in tegenfase de mixer ingaan, en nogmaals gedraaid worden bij de retour signalen. (ook bij mij worden monitors vanaf de FOH tafel bediend). Dus alles komt uiteindelijk weer recht aan bij de versterkers.

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Als zowel in- als uitgangen "gedraaid" zijn aangesloten maakt het natuurlijk niets uit. Maar is inderdaad je jack I/O dan ook "gedraaid" (Tip en Ring omgedraaid) ?

Groeten
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• Ivo_73
          • Feb 2004
          • 47

Mijn monitors zitten ook op gebalanceerde jack uitgangen, maar deze gaan via dezelfde spin en kabel retour. Dus worden ook gedraaid.
          Last edited by Ivo_73; 25-10-06, 19:42.

Comment

• Freek Fokker
            • Aug 2003
            • 495

Als aan beide zijden van de multi de + en - omgedraaid zitten heb je geen fasedraaiing.
            SR20DET

Comment

• Ivo_73
              • Feb 2004
              • 47

Dit dacht ik ook al. Maar volgens geeft het ook geen problemen als er maar aan 1 kant fase draaiing plaats vind, zolang het maar bij alle inkomende of uitgaande signalen het geval is.
              Last edited by Ivo_73; 25-10-06, 21:59.

Comment

• Ivo_73
                • Feb 2004
                • 47

Waar ik nog wel even aan denk, hoe zit het met fantoom. Deze komt op p2 en p3 te staan van de mic. ingang. Maar komt dus wel gedraaid aan bij de mic. Geeft dit geen problemen?

Comment

• dicotm
                  • Jun 2005
                  • 23

hoe zit dit dan met inprikkers e.d. of als je een keer een dixo op je tafel ingeprikt? Dus gebalanceert vanuit een djm 800/600 gaat?
                  Licht, het maakt altijd herrie!

Comment

• Ivo_73
                    • Feb 2004
                    • 47

Ik heb de snake maar even omgestoken. Een half uurtje werk en een boel kopzorgen minder. En wat dat inprikken betreft: Ook dat zou weer een bijkomstig probleem zijn omdat deze dus niet via muti de tafel in zou gaan maar wel via de multi naar buiten. 180 fase draaiing dus. Op zich ook weer niet zo'n probleem wanneer het op beide kanalen het geval is. Maar niet zoals het hoort natuurlijk.

Comment

• @lex
                      • Jul 2006
                      • 1087

Originally posted by Ivo_73
                      Wat dat inprikken betreft: Ook dat zou weer een bijkomstig probleem zijn omdat deze dus niet via muti de tafel in zou gaan maar wel via de multi naar buiten. 180 fase draaiing dus. Op zich ook weer niet zo'n probleem wanneer het op beide kanalen het geval is. Maar niet zoals het hoort natuurlijk.
                      Best wel een probleem omdat je bij sterke transienten de membranen van je speakers naar de luisteraar toe wilt laten bewegen en niet van ze weg!

Groeten, @lex
                      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

@ Alex; ? kan 't niet helemaal volgen ... dat zou betekenen dat bij fasedraaiing van je volledige systeem de transientresponse ineens niet meer goed zou zijn ? Lijkt me niet toch ... ?

Comment

• All-round Sound
                          • Feb 2006
                          • 289

Uhh,

ik wil niet veel zegen maar ik gebruik meest een wissel spaning op de speaker / sinus-wave

dus bij mij gaat de speaker zowel naar voren als naar achter

test het maar eens met b.v. 5 Hz op laag vermogen [ 2,83V ] met een losse speaker

m.v.g.
                          Luke

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

... Luke ... graag even vraag & antwoord lezen, het gaat hier om (relatieve) fase.

Comment

• Gitarist 62
                              • May 2006
                              • 278

@ ivo: voor phantoom maakt het niks uit; op beide pennen staat +48 V

Om eventuele problemen te voorkomen met koppelen van systemen heb ik ooit 2 kabeltjes 'phase inverse' gesoldeerd. Die komen 1 a 2 keer per jaar van pas. Maar dan toch altijd blij dat ik ze heb..
                              ~Clearsound~

Comment

Working...