drie fasen transfo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tcr1978
    • Sep 2006
    • 2

drie fasen transfo

Een spaartransfo met de volgende gegevens

230/400V 6,8 KV omkeerbaar

klemmenstrook

0 230 230 230 400 400 400

Nu wilde ik weten of die nog werkte en aangezien ik geen 3 fasennet binnen krijg maar enkel een lijn en een fase N - L1 230 V. Sluite ik spanning aan tussen O en een van de 230 klemmen, en dit zonder belasting op de secundaire spoel van 400.

Met het gedacht dat er geen belasting was dacht ik dat er geen stroom vloeide, maar niks is minder waar. De vraag is hoe komt dat.
  • Karst
    • Nov 2005
    • 29

Een transformator heeft een primaire en een secundaire spoel. In dit geval zelfs een aantal geisoleerden. Ik neem aan dat je weet hoe dat werkt.

Ook al word de secundaire kant van een trafo niet belast, er loopt nog altijd wat stroom door de primaire spoel van de trafo, dit is echter wel heel weinig...
    Last edited by Karst; 29-09-06, 14:47.

Comment

• jerre
      • Jun 2003
      • 286

Initieel ziet het net de wikkeling als een gewone draad, dus alleen de ohmse weerstand, eens het magnetisch veld opgebouwd ziet hij alleen nog maar de nulstroom (vermits d'r niks achter hangt) en dit is de stroom die je krijgt door de verliezen van de transfo (nothing 's perfect).
      Het is niet voor niets dat er op zware versterkers een inschaklvertraging op zit en dit is niet alleen om de condensators op te laden die d'r achter hangen.
      nu gij en dan ikke weer

Comment

• tcr1978
        • Sep 2006
        • 2

ik heb nog wat aan het experimenteren geweest en als ge tussen de 0 en de 400V legt dan gaat het wel. Dan blijft de zekering wel zitten.

Comment

Working...