als je spreekt over landelijke netwerken heb je altijd een gemiddelde. ofwel, de belastingen over de fasen zal ongeveer gelijk zijn toch? Dit hoeft niet zo te zijn in een enkele 3fasen aansluiting. Bij een normale scheve belasting zal dit nog geen problemen opleveren door het fase verschil van 120gr tussen de fasen. Wel bij belastingen met een kleine cos phi. Voor zover ik weet (ben ook weer veel vergeten van mn MTS tijd...) kan dat toch wel zorgen voor een grote stroom door de nul. Je geeft zelf al aan dat in een ideale situatie de nul ontkoppelt kan worden. maar in andere gevallen gaat dat mis, en betekend dus dat er wel degelijk stroom door de nul loopt?
Uitbranden nul
Collapse
X
-
Jazeker zal door de nul een stroom gaan, zeker bij ongelijk verdeelde belastingen.
Mijn betoog was om aan te tonen dat in drie-fase netwerken de nulstroom (gemiddeld) kleiner is dan de fasestroom en niet groter zoals in een van de vorige posts werd gezegd. Voor incidentele of specifieke verbruikers kan dit natuurlijk anders liggen. De praktijk heeft nu eenmaal vele verschijningsvormen.
Het is soms net als wiskundige vormen, de extremen kunnen ver uit elkaar liggen, het gemiddelde kan dan toch nog gelijk zijn.Last edited by HR Soundproductions; 22-09-06, 13:55.Comment
-
cos phi 0.6??
hoi
ik denk dat de energiemaatschappij niet zo blij is met een mac als die een cos phi heeft van 0.6, ik meen zelfs dat alle apparaten die aangesloten worden een cos phi van minmaal 0.8 moeten hebben, dit om het net schoon te houden en naar ik meen om te zorgen dat je voor je stroom betaald.
ik weet niet meer zo 1,2,3 hoe het zal maar (iig vroeger) betaalde je met een cos phi van 0.6 dus maar voor 60% van je daarwerkelijk verbruikte vermogen...
slimme manier om kosten te besparen op een show dus
groeten
jeroen\"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"Comment
-
hoi,
ik begrijp het meeste wel maar kan iemand ff uitleggen wat die cosphi doet? en welk effect dit heeft op de stroom enzo...
merci...
en ik heb al eens wat zekeringen opgeblazen omdat ergens de nul en L1 omgedraait waren met als gevolg dat ik op 2 fase teveel volt had ^^Hold on a second, relax and listen...Comment
-
Originally posted by John Smits..... In het ideale geval is de verschuiving 90 graden, juist als de spanning maximaal is, gaat de stroom door het nulpunt. ....
moet zijn, in het meest onideale geval...
normaal komen spanning en stroom tegelijk op gang, dit noemen we ohms. Bij een stiekem inwendige spoel ( en welk apparaat heeft dat niet) komt de spanning eraan, maar de stroom moet eerst nog die inductiviteit verwerken, en komt dus iets later. De mate waarin dit gebeurt noemen we cos phi, en die is 1 bij 0graden verschuiving. hoe meer verschuiving, hie kleinder die cos pji wordt. En door de wiskunden is het verbruikte vermogen tov het geleverde vermogen goed te bepalen.
Verder : de zoekmachine s gebruiken... dit verhaal heb ik al tig keer getypt.Comment
-
klopt helemaal , bij een systeem zonder gasontlading / Tl enzo. Daar gaan de bovenharmonischen erg raar doen, en een nulstroom van 1,7 x Inom veroorzaken,,,was mijn verhaal.Originally posted by HR SoundproductionsJazeker zal door de nul een stroom gaan, zeker bij ongelijk verdeelde belastingen.
Mijn betoog was om aan te tonen dat in drie-fase netwerken de nulstroom (gemiddeld) kleiner is dan de fasestroom en niet groter zoals in een van de vorige posts werd gezegd. Voor incidentele of specifieke verbruikers kan dit natuurlijk anders liggen. De praktijk heeft nu eenmaal vele verschijningsvormen.
.
dat de energiemaatschappijen daar geen last van hebben is omdat de som der delen en de wet van de grote getallen gelden. Hoe meer huishoudens, hoe meer ohms en schoon de last voor t net wordt, en hoe symetrischer een net zich zal gedragen. En dus hoe minder nul-stroomComment
-
Van mij mag dit bovenaan het forum komen te staan!!Originally posted by John Smits
Het is de kunst om de theorie als uitgangspunt te nemen. Als je de practijk als uitgangspunt neemt, kun je met de discussie alle kanten op en steeds om de kern van de zaak heen draaien. Dat wilde ik eigenlijk voorkomen.
John Smits
knoppen en waarden :)Comment

Comment