Outputlevel luidspreker / driver

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Outputlevel luidspreker / driver

Beste mede-forummers,

Heeft iemand ervaring met terugval van rendement / output SPL van een LF driver ?

Van een klant van me heb ik een actieve 18" sub met de klacht dat deze sub aanzienlijk minder output zou produceren dan de andere identieke sub met identiek inputsignaal. Electrisch gezien kan ik geen fout ontdekken in de amp ... blijven 2 mogelijkheden over : het actief filterboard of de driver zelf. Het laatste lijkt me toch niet erg waarschijnlijk gezien de energie die er niet als SPL uit gaat dan in warmte omgezet wordt ... en da's dan behoorlijk wat(t) !

Iemand suggesties of ervaringen mbt terugval in output SPL agv ouderdom van drivers ?

Groeten en bedankt !
    Meer is minder, minder is meer
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

naast elkaar zetten, en ff smaart/sim erop. Zie je meteen waar de schoen wringt.

meestal gaan ze juist meer geven, omdat de conusophanging slapper wordt, en dus wat directer op de stroom in de spoel reageert. Naadeel : ze schieten dan ook vlot buiten de spreekspoel

Comment

• JVS
      • Mar 2004
      • 317

Hee Koen !

Als je beide subs daar hebt, zou je de versterkermodules eens kunnen omwisselen. Of inderdaad even smaart erop.

Wat ik mij zou kunnen voorstellen is dat één van de drivers een flinke klap heeft meegemaakt. De permanente magneet van de driver kan bij een flinke klap een stukje van zijn magnetische kracht verliezen. Ik heb 't zelf eens meegemaakt met een HF-driver. Deze bleek tijdens transport (nieuw in doos vanaf de leverancier) te zijn gevallen. Aan de verpakking was maar lichte schade zichtbaar. De impedantiecurve zag er toch wat anders uit dan "niet gestuiterde" drivers.

Klankmatig was hier echter geen duidelijk verschil hoorbaar, dus hij is gewoon ingezet.

Heeft de kast toevallig "stuitersporen" ?

Comment

• All-round Sound
        • Feb 2006
        • 289

hallo Koen,

het is mogenlijk dat de spreekspoel van de speaker over verhit is geweest
        dan willen er nog wel eens meerdere wikkelingen aan elkaar smelten

dan is ook gelijk het spoel vermogen / rendement een stuk minder
        B.v. een speaker met een Bl van 25 gaat terug naar 10 dus is de output ook een stuk minder [ Bl = kracht factor ]

gewoon even de Ohmse waarde meten van de 2 speakers

het kan ook 'vergezocht' een slecht contact zijn tussen de onderlinge componenten

even een vraag van mijn kant
        een smaart = ??
        dacht dat ik het meeste wel had gehoord
        graag een uitleg

en van dat stuiteren ??
        denk dat er dan wel heel heel veel speakers rendement verlies hebben
        aangezien we het toch regelmatig vervoeren

m.v.g.
        Luke
        =============================================
        sub moet je voelen
        bas mag je horen

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by All-round Sound
          even een vraag van mijn kant
          een smaart = ??
          dacht dat ik het meeste wel had gehoord
          graag een uitleg
          frequentierespons en fasemeting met rozeruis, op een pc.

szoekmachine geeft genoeg denk ik

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Ha heren, hartelijk dank voor jullie bijdrages !

Nog even ter info; het is Axys Source sub (de oude B-89), oud beestje met een onbekende historie. Zou dus goed kunnen dat deze al eens een paar keer gestuiterd is Joost !

Ik heb er slechts 1 staan en kan dus geen A-B vergelijk doen.
            De amp geeft z'n vermogen wel af, ik heb nu het filterboardje van de andere sub ook hier (ja, ik weet het, de andere sub compleet vragen had achteraf ook wel handiger geweest ;-) maar als dat niets oplevert zal ik toch de andere kast eens over laten komen en de boel SMAART-en.

@ Luke : De Ohmse weerstand van desbetreffende driver is overigens 4,6 Ohm ... eigenlijk geen idee of dit een impedantie van 8 Ohm oplevert tussen de pakweg 30-200Hz waarop de driver werkt.

To be continued, alvast bedankt !

Koen

Comment

• John Smits
              • Nov 2001
              • 111

Dag Koen,
              ik heb een impedantiemeter, met twee meetfreq. 120Hz en 1000Hz. Misschien kun je daar wat mee.

John
              Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• Pino
                • Jul 2002
                • 390

Volgens mij is er inderdaad een kortsluiting in de windingen ontstaan als je maar 4,6 ohm meet, ten minste als hij afgekoppeld was. Doorgaans is de ohmse weerstand zo'n 6 ohm.

Pino
                Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Ha heren,

... toch nog even verder gekeken dan mijn neus lang is, hier wat extra info :
                  De driver is een RCF L-18-851, ik meet 4,4 Ohm (DC) op de spoel.

Het vermogen dat de amp levert is 27VRMS aan 3,4 Ohm bij 100Hz (214W dus) en slechts 33VRMS aan 6,8 Ohm bij 100Hz (160W) ... toch wel aan de lage kant eigenlijk.
                  De amp loopt op +/- 57VDC (onbelast) dus zou er toch een Watt of 350 (4 Ohm) / 180 (8 Ohm) uit moeten kunnen gooien.

Morgen weer eens naar de amp kijken, nieuwe ronde nieuwe kansen ;-)

Indien iemand nog suggesties heeft over de impedantie van de RCF driver hoor / lees ik 't graag !

Groeten !

Comment

• JVS
                    • Mar 2004
                    • 317

Hee Koen !

Als ik in de specsheets van de L18/851KN kijk, zou deze een Re van 5,7 ohm moeten hebben. 4,4 ohm is dus aan de lage kant. Het meten van de impedantie zou dus een goed uitgangspunt zijn. Ligt er een wikkeling in sluiting zul je dat gelijk in je impedantie zien (sterke daling, immers HF-kortsluiting in de spoel).

Van een ampje met 2x57Vdc rails zou je eigenlijk ook wat meer verwachten. Kijk maar eens naar het Source systeem (AXYS Duran Audio). Volgens de specs zou deze eindtrap toch zo'n 450Wrms in 8 ohm moeten kunnen leveren. Echter met 57Vdc rails gaat dat natuurlijk nooit lukken... Misschien zijn er twee versies Source-B98 in omloop en heb je toevallig twee verschillende te pakken ?

Succes ermee !

Comment

• Pino
                      • Jul 2002
                      • 390

Hij heeft de oude versie he, de B-89. Die zijn wat lichter in vermogen.

Pino

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Ha mede-denkers !

Weer bedankt voor de bijdrages ... ! Er duiken na wat metingen en mails naar een tevens zeer behulpzame Duran Audio meer vraagtekens op; zo heb ik 2 compleet verschillende filterboards (zit volgens de fabrikant 3 jaar tussen de productiedata) waarvan bij de "probleemsub" de limiter niet werkt. Het vermogen van de oudere kasten is, zoals Pino al aangaf, beduidend lager dan de latere versie. Uit 57V railspanning kun je aan 8 Ohm nooit meer dan zo'n 200W halen ... goede kans dat m'n klant dus gewoon 1 oude en 1 nieuwe kast heeft.

Betreft die RCF driver; op zich wel interessant om er nog een impedantiemeting-kje aan te verrichten, al is het maar om vast te stellen of er zich wellicht ook een probleem in de driver bevindt.

Groeten en bedankt !

Comment

• Pino
                          • Jul 2002
                          • 390

Koen, verklaar eens nader.

Met de formule P=U²/R kom ik met goede condensators toch op 350 watt RMS voor de B-89.
                          De B-98 heeft volgens de info zo'n 450 watt RMS. Dus als die echt zoveel meer geluidsdruk zou geven; moet er toch een speaker in die heel wat meer rendement heeft.
                          (effe off topic)
                          Nu heb ik toch al een aantal keer met zo'n oude set gewerkt en ik vind dat het heel behoorlijk klinkt , zeker als je'm dubbel zet; al heb ik me laten wijsmaken dat het verhuurbedrijf ze zelf een beetje aangepast hebben. Voor mij mogen ze een setje cadeau doen.

Groetelsl,
                          Pino

Comment

• JVS
                            • Mar 2004
                            • 317

Inderdaad ! Ik was de B-89 en B-98 door elkaar aan't halen !

Originally posted by Pino
                            Met de formule P=U²/R kom ik met goede condensators toch op 350 watt RMS voor de B-89.
                            Pino
                            Vergeet niet dat we sinussen versterken, en geen blokgolven. Uit een symm. 57Vdc halen we dus maximaal een sinus van 40Vrms. (delen door wortel 2). De railspanning van een conventionele voeding zakt bij volledige belasting ook nog eens wat in. Tevens is het zo dat je altijd enkele volts verliest over de eindtorren (je krijgt ze nooit volledig uitgestuurd). Uiteindelijk zul je dus maximaal op zo'n 175Wrms in 8 ohm uitkomen.

Comment

• Koen van der K
                              • Aug 2005
                              • 1146

... correct, zoals JVS reeds uitlegt.
                              Enfin, ik heb de boel weer in elkaar geschroefd en de conclusie getrokken dat de amp voor 8 Ohm belasting gemaakt is en domweg niet meer kan leveren. Deze week nog even een impedantiemeting aan de driver verrichten om uit te sluiten dat deze een defect heeft (de limiter was immers defect / niet werkzaam en dan zou een 200W amp best een pakweg 500W driver om zeep kunnen krijgen) en dan hou ik 't voor gezien ;-)

Groeten en bedankt voor de bijdrages en hulp !

Comment

Working...