USB > DMX 512 interface Elektuur

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radar
    Moderator
    • Jul 2002
    • 890

USB > DMX 512 interface Elektuur

In het september nr van de Elektuur staat dit keer een USB naar DMX512 interface.
    De schakeling bestaat uit 2 ic's, 2 condensatoren, 1 weerstand en een resonator (kristal), het geheel past in een XLR connector.
    Geschatte bouwkosten +/- 25 euro ( prijs print plaatje staat nog niet op de site ).
    Voor meer info verwijs ik graag naar de Elektuur, bouw ervaringen kunnen hieronder.
    Ik doe niet aan bijgeloof.
    Dat brengt ongeluk.
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

Originally posted by Radar
    In het september nr van de Elektuur staat dit keer een USB naar DMX512 interface.
    De schakeling bestaat uit 2 ic's, 2 condensatoren, 1 weerstand en een resonator (kristal), het geheel past in een XLR connector.
    Geschatte bouwkosten +/- 25 euro ( prijs print plaatje staat nog niet op de site ).
    Voor meer info verwijs ik graag naar de Elektuur, bouw ervaringen kunnen hieronder.
    spijtig dat ik niet zo goed ben in zo'n dingen, maar zou het wel interessant vinden om er zo 1 te hebben...

deze vraag is nog onder voorbehoud, na ervaringen zal ik het misschien overwegen maar:
    zou er misschien een hele lieve lieve lieve lieve member zijn aan de kanten van het antwerpse die mij misschien eentje wil maken?
    de kosten worden natuurlijk vergoed...
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• Rookie
      • Nov 2004
      • 104

Kan je die ic's dan configureren naar je software. Want als je geen software hebt die ermee werkt heb je zeer weinig aan zo'n toestelletje. Ik weet dat de usb -> dmx overgangen van martin enz ook slecht bestaan uit enkel ic's maar deze zijn afgesteld op hun software.

grtzz het intreseerd me alleszinds wel.
      Er is altijd iets wat je kan bij leren

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Heb de Elektuur net binnen en zal het van de week eens lezen. Als het ding interessant is (lees is er software voor die hiermee werkt en waar je wat mee kunt) wil ik wel een bouwgokje wagen.

Comment

• DJ nn
          • Jun 2006
          • 489

@DJ matthias: ik ben van omgeving antwerpen, en ik ben ook wel geïnterreseerd in het "bouwen" ervan maar ik heb de schakeling niet, en die zou ik eerst willen zien voor ik ze zou bouwen.
          (als deze interface meevalt zou ik hem voor mezelf bouwen en dan kan er wel een 2de bij ook)
          maar ik lees over IC's en dat zijn kleine dingetjes waar ik beetje schrik van heb om aan te beginnen solderen

heeft er al iemand getest ? (met fototjes misschien ?)
          en bevalt het ?

grtzz DJ nn
          ... the sound of silence...

Comment

• renebiemans
            • May 2006
            • 156

Hoezo heb je de schrik daarvan in dan? Zoveel moeilijker is dat niet in vergelijking met een gewone condensator alleen wat meer pinnentjes. Ik denk dat dat schema gewoon bestaat uit een Uc een 75176b (die van 5 volt -/+2.5 volt maakt) en voor de rest niet veel meer. Alleen de firmware daarvoor.... Lijkt me wel moeilijk om in een xlr stekker te maken of het moet al smd zijn dan word het wel moeilijk.... lijkt mij... Ook een site met dmx via pc dingen: www.freedmx.com en www.usbdmx.com
            Last edited by renebiemans; 19-08-06, 14:25.

Comment

• DJ nn
              • Jun 2006
              • 489

de pinnetjes zitten toch dichter bij elkaar (of je zou zo'n IC-houdertje moeten gebruiken)
              en als het idd SMD-dingetjes zijn dan begin ik er niet aan

grtzz DJ nn

Comment

• renebiemans
                • May 2006
                • 156

Ligt er aan welke Uc ze gebruiken maar de meestje kun je ook kopen in normale ic package. Maar het maakt niks uit als je nou een ic voetje gebruikt of een normale ic de pootjes zit allemaal even dichtbij.

Comment

• DJ nn
                  • Jun 2006
                  • 489

dan twijfel ik al sterk aan het feit om ze te bouwen ... ik vind XLR's, cinchkes, ... solderen nou nog net kunnen maar ICtjes worden al wat klein voor mij (heb niet echt veel geduld om hele tijd zo fijn te werken)

maar terug ontopic: kun je ook zelf de interface aansturen door een bijhorende DLL (dus zelf je progje maken ?)

grtzz DJnn

Comment

• DJ nn
                    • Jun 2006
                    • 489

goewd zow dat het programeerbaar is in VB (enige dat ik wat kan )
                    maar zeer jammer van de SMD ... zo'n prutswerkjes zijn niet echt aan mij besteed ...

ze zijn ook niet stiekem ergens te bestellen in een XLR-plugje ?

grtzz DJ nn

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Ik heb hem vandaag dan ook gekregen. Valt nog mee om deze SMD's te solderen hoor.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• DJ nn
                        • Jun 2006
                        • 489

heb je er misschien een fotowtje van (en er dan iets naast van een XLRstekker of een vinger (iets dat de grootte duidelijk maakt))

grtzz dj nn

Comment

• Radar
                          Moderator
                          • Jul 2002
                          • 890

Voor de nieuwschierigen onder ons dan maar de site van de ontwerper van dit stukke vernuft:
                          oKsidiZer Electronic : USB DMX512 interface

Als er behoefte aan is ben genegen om de elektuur te vragen of ze ook geprogameerde ic's kunnen leveren in normaal formaat voor die gene die het solderen van smd niet zin zitten.
                          Dit soort verzoekjes gaarne via de mail.
                          Ik doe niet aan bijgeloof.
                          Dat brengt ongeluk.

Comment

• Ralph Hees
                            • Nov 2005
                            • 183

Werkt het goed samen met de freestyler software?
                            Ik heb er ook wel interesse in:P

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Als er behoefte aan is ben genegen om de elektuur te vragen of ze ook geprogameerde ic's kunnen leveren in normaal formaat voor die gene die het solderen van smd niet zin zitten.
                              Men kope het IC en men programmere het zelf? Als het in een normaal formaat is kun je het toch gewoon in een gewone programmer stoppen?
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...