Hulp gevraagd bij stroomschakeling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cainnech
    • Jun 2006
    • 18

Hulp gevraagd bij stroomschakeling

Ik ben in het bezit van 3 Behringer LD6230 Dimpacks. Ze hebben 6 kanalen van max 10amp. Ik doe er niet zoveel mee daarom dat ik voor Behringer gekozen heb, lekker goedkoop.

Nu volgens de documentatie moet ik die aansluiten met een 5pins driefasen stekker in ster (3xL + N + PE).

Ik wil die nu alle drie inbouwen in een flightcase gewoon voor het gemak van het transport en plaatsing. Het liefst wil ik dan ook een vereenvoudigde aansluiting op de flightcase. Dus met 1 stekker de hele boel aansluiten.

Maar er is een addertje.

Ik ben al op plaatsen geweest waar ik geen 32A noch 63A had. Een aggregaat kon er niet af, dus was ik beperkt tot 3 circuitjes van 16A "huisstroom". Op zich geen probleem, ik moest er dus gewoon voor zorgen dat ik niet boven de 2000W ging per dimpack om het te kunnen blijven trekken.

Dus nu zoek ik eigenlijk een schema waarbij ik via een omschakelaar kan bepalen welke stekker ik gebruik en bijgevolg, met het logische verstand ook weet hoeveel ik er mag op steken van vermogens. Maar het is de omschakelaar die me het meeste zorgen baart.

Dus per dimpack zou ik 1 32A stekker willen voor het max vermogen van 10A per kanaal. in het geval dat ik maar 1 dimpack nodig heb. (dat zou moeten lukken) Maar daarnaast wil ik er ook 1 gewone huisstekker opsteken voor in die zeldzame gevallen waar er geen andere stroom voorhanden is.

Maar als ik alle drie de dimpacks nodig heb op hun volle vermogen zou ik graag 1 stekker in totaal hebben van 63A zodat ik de drie dimpacks kan voeden met 1 stopcontact.

Nu ben ik dus op zoek naar het schema voor een omschakelaar om die keuze te maken. Dus ofwel 3x220V op gewone stekker, ofwel 3 x 32A (dus voor de 3 dimpacks apart een stekker) ofwel 1x 63A (voor de 3 dimpacks samen te voeden)

Kan er me iemand helpen en eventueel nog enkele tips geven want ik vermoed dat ik die 63A stekker dan in Ster moet schakelen voor 3x 32A te krijgen. Daarnaast hebben we in België nog twee soorten van 32A stekkers. De 5polige ouderwetse 32A stekker en de blauwe 32A stekker. Ik zou die dus allebei willen voorzien op de plaat in de flightcase.

Graag jullie advies
    Disclaimer
    I disclaim everything. The contents of this message might be totally inaccurate, inappropriate, misguided, or otherwise perverse - except for my name (hopefully I got that right).
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

geef s wat belastingen? rekent wat gemakkelijker
    Last edited by Gast1401081; 26-06-06, 14:16.

Comment

• Bart Wilems
      • May 2006
      • 32

P= U x I x cos fi => 230V x 10A x 1 (lampen) = 2300W per kanaal
      en aangezien er 18 kanalen zijn is dat 41.4kW totaal of 13.8kW per dimpack

Bedoel je met de ouderwetse stekker: een net van 3x230V?
      Dat komt nu nog maar zelder voor, meestal op grotere klusssen zal je een aggregaat vinden (3x400V+N) dus ik persoonlijk zou deze optie weg laten vallen ( dit zal je veel elende besparen en ik spreek uit ervaring ).

En stel je laat je " schakelaar" staan voor op een net van 3x230v en je sluit spanning aan op de 3X400V !!
      Dat doe je maar 1 keer en die schakelaar zal er snel uit je rack gesmeten worden.

bart

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Als ik je goed begrijp, wil je óf de packs alledrie aan de 3-fase steker gebruiken, óf allemaal een eigen schuko steker geven, en dan max 3600 W. per pack gebruiken?

Het beste, en veiligste is naar mijn mening om een 6-polige Harting te gebruiken van 35 Ampère.
        Koop 1 chassisdeel (male) en twee kabeldelen (female)

Dimmer 1 aan pennen 1&4
        Dimmer 2 aan pennen 2&5
        Dimmer 3 aan pennen 3&6

schuko stekers idem, dan heb je dus je 3 losse groepen setje werkend.

Het tweede kabeldeel maak je voor de 3-fase steker:
        F1=1
        F2=2
        F3=3
        Nul aan 4&5&6

Misschien niet direct goedkoop, maar een goede omschakelaar kost ook niet weinig.
        Het werkt zeker, bij mij wel al enkele jaren.
        Ik zie ook niet warom het niet zou mogen of onveilig zou zijn, maar wellicht dat ******** daar eens een opmerking over wil maken?

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

ik vroeg om een paar belastingen. Hoe zwaar zijn de lampen, en hoeveel wil je er in welke omstandigheid gebruiken?

truukje van John Smits is idd een hele goeie, met die verstande dat je bij de 1x16 minder lampen tegelijk kunt gebruiken dan bij de 3x63A.

truukje van carl mag ook, maar is dan weer een ingewikkelder manier van aansluiten.

Keep it stupid simple, en bouw een kast met een 32A CE-voeding erop. Heb nog nooit meegemaakt dat een 18 kringer er op 3x32A uitging .

Verloopje 1 : 3x16 naar 3x32 (nooit andersom!!!!!)
          Verloopje 2 : 1x 16 naar 3x32) al helemaal nooi andersom!)

Comment

• CoenCo
            • Feb 2005
            • 230

Je kan een (showtec) powerdistro van 63 -> 3a4*32 onder in het rack monteren.
            -Heb je kracht, dan steek je al je dimmers in die distro, en gebruik je de 63A stekker, evt incl. een verloop 32A-63A.
            -Heb je alleen 3 groepjes shuko, dan trek je de stekkers uit de distro, en gebruik je 3 losse verlopen van shuko - > 32A (voor elke dimmer 1)
            Evt een 3HE laatje onderin waar alle verlopen in passen.

Het grote voordeel van dit systeem is dat het DUIDELIJK is, ook als je het een keer los verhuurt. Je hebt alleen standaard componenten in gebruik, en verwisseling/fouten maken is praktisch onmogelijk.
            Bovendien is het extra veelzijdig, stel dat je een keer 2 32A aansluitingen tegenkomt. Met alle vorige oplossingen kan je daar maar 1 van gebruiken. Met deze oplossing steek je 1 dimmer rechtstreeks in de 32A, en de andere 2 dimmers gaan via de powerdistro en een 32A-63A verloop in de andere aansluiting.
            Als je de automaten van de 4e uitgang nog vervangt door C16 automaten, mag je daar nog 3 groepjes shuko uit halen ook. Heb je gelijk vaste spanning bij je dimmers.

Comment

• Cainnech
              • Jun 2006
              • 18

Vooreerst bedankt voor de reacties.

Tja ik heb twee soorten lampen. 300Watters en 500Watters. Occasioneel huur ik er eens een toneelspot bij van 1000Watt. Maar ik zeg het zoveel doe ik er ook niet mee.

Afhankelijk van wat voor jobke ik er mee doe en de aanwezige stroomstekkers bepaal ik de verdeling van mijn belastingen. Rekening houdende dat ik op een 16A kringetje een max van 3000 Watt erop steek.

Ik denk dat ik de raad van CoenCo ga opvolgen en een soort patchpaneeltje ga voorzien onderaan in mijn rack met idd 3 blauwe shuko's, 3 16 stekkers en 1 63A stekker.

Nu wat betreft mijn "speciale" aansluiting. Ik beland nog wel eens in oude zaaltjes waar ik nog een antieke 5-polige 220V - 20A stekker aantref. Maar ik denk dat ik er dan gewoon een vervalletje op steek.

Bedankt voor jullie reacties!
              Disclaimer
              I disclaim everything. The contents of this message might be totally inaccurate, inappropriate, misguided, or otherwise perverse - except for my name (hopefully I got that right).

Comment

Working...