Deze week iets interessants op het internet gevonden: gebalanceerde wisselstroom: Net zoals je microfoonkabel wordt dan je stroom gebalanceerd naar je apparatuur vervoerd, en heb je geen L met 220V tov PE (vanwege de aarding van N in het transformatorhuisje) maar op 1 geleider 110V tov PE en op de andere geleider -110V tov PE. Alleen ga je in plaats van je signaal ruisvrij houden bij microfoonkabel hier net je aarding vrijhouden van uit de hoofdgeleiders geinduceerde rommel (door common mode rejection). En een aarding met rommel op is bron van ergernis in dit vak
Volgens verschillende teksten lees ik dat je dynamic range door het verlagen van de noisefloor met wel 15 dB stijgt. Dit wordt volgens diezelfde teksten dan ook meer en meer toegepast in studios.
Meer info hierover: http://www.equitech.com/articles/bpng.html
Maar ik vind bijna enkel voorbeelden met 120V (amerikaans dus), en heb van sommige mensen al de opmerking gehad dat de uitleg in die tekst niet klopt op een TT net, aangezien PE en N niet fysiek verbonden zijn, maar met een impedantie (de aarde).
Toch ben ik benieuwd of er mensen zijn die dit systeem al aan het werk gezien hebben op een 220V TT net, en wat hun ervaringen zijn.
En als er dan mensen zijn die er ervaring mee hebben: hoe staat de keuringsfirma voor elektrische installaties hier tegenover? Dit soort net valt niet echt in het plaatje van TT/IT/TN? Of wel?
En mensen: reacties zoals '220V doet pijn' (wat hier wel meer de trend is als er over spanning wordt gepraat) zijn niet nodig, dat weet ik ook wel.

Meer info hierover: http://www.equitech.com/articles/bpng.html
Maar ik vind bijna enkel voorbeelden met 120V (amerikaans dus), en heb van sommige mensen al de opmerking gehad dat de uitleg in die tekst niet klopt op een TT net, aangezien PE en N niet fysiek verbonden zijn, maar met een impedantie (de aarde).
Toch ben ik benieuwd of er mensen zijn die dit systeem al aan het werk gezien hebben op een 220V TT net, en wat hun ervaringen zijn.
En als er dan mensen zijn die er ervaring mee hebben: hoe staat de keuringsfirma voor elektrische installaties hier tegenover? Dit soort net valt niet echt in het plaatje van TT/IT/TN? Of wel?
En mensen: reacties zoals '220V doet pijn' (wat hier wel meer de trend is als er over spanning wordt gepraat) zijn niet nodig, dat weet ik ook wel.
Comment