Soft start op versterkers?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Soft start op versterkers?

Hallo iedereen

Gisteren wat zitten surfen, en opeens kom ik een zelfbouw soft start schakeling tegen voor versterkers. Dit om de piekstroom bij het inschakelen van de transformator in de amp te vermijden.

Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe gezond is dit voor je amp op lange termijn (aangezien er stroom gelimiteerd wordt heb ik het idee dat er dan even minder spanning op de amp wordt gezet?)

En bestaan hier kant en klare oplossingen voor (die niet gemaakt zijn voor motoren maar voor amps), of kan je gewone soft starts gebruiken?

Niet dat ik dit meteen ergens zou willen gebruiken, gewoon uit interesse. Al kan ik me voorstellen dat dit voor vaste installaties interessant wordt.

EDIT: dit is de url http://sound.westhost.com/project39.htm
    Last edited by Poelmans; 12-06-06, 11:23.
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

die softstartschakeling daar is veel te moeilijk, voor hetgeen het uiteindelijk moet doen.
    Een softstart in een versterker is maar aktief bij het inschakelen van de versterker. Dit om dan de grote opstartstroom wegens ontladen condensatoren en niet gemagnetiseerde kern te beperken.

In de meeste power versterkers zit dit wel ingebouwd, zeker als ze van een beetje merk zijn en meestal dan wel op dezelfde manier.

een weerstand in serie met de primaire van je spoel met over de weerstand het contact van een relais. Dit contact overbrugd de weerstand dan meestal na een seconde ofzo.

dus met een weerstand, relais en klein timerschakelingetje ben je ook al geholpen.

Ik zie niet in waarom dat dit kwaad zou kunnen... Een versterker kan maar vermogen leveren naargelang de voeding die hij krijgt. Hoe kleiner de spanning, hoe sneller je je uitgestuurde signaal hier tegenaan kan laten lopen(clippen), maargoed dat komt eigenlijk nooit voor want heel dit systeem gebeurd maar bij het opstarten.

mvg
    ronny
    Last edited by ronny; 12-06-06, 12:00.
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• EVfreak
      • Jan 2006
      • 146

Dit wordt vandaag de dag nog in de meeste zwaardere versterkers toegepast,omdat anders door de grote voedings elco's achter de transformator de zekering eruit kan vliegen,wat ook heel normaal is.Ik kan dit tot in het detail uit beginnen leggen maar dat is hier denk ik niet de bedoeling.De werking is eenvoudig:bij het aanzetten krijgt de trafo slechts een deel van de spanning dmv de vermogensweerstanden in deze schakeling,hierdoor worden de elco's ook slecht deels opgeladen en dus vloeit er niet in een keer de zeer grote laadstroom.Na een halve of één seconde erna worden de vermogensweerstanden overbrugd met een relais en krijgt de trafo de volledige spanning,en vervolgens laden de elco's ook volledig op.En slecht voor de versterker is het zeker niet,ik zou zelfs zeggen dat het zowiso beter is.Alllessinds voor de voedingselco's want deze hebben het het zwaarste bij het snel opladen en ontladen(en natuurlijk bij hoge temperaturen)...

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

Originally posted by EVfreak
        Dit wordt vandaag de dag nog in de meeste zwaardere versterkers toegepast,omdat anders door de grote voedings elco's achter de transformator de zekering eruit kan vliegen,wat ook heel normaal is.Ik kan dit tot in het detail uit beginnen leggen maar dat is hier denk ik niet de bedoeling.De werking is eenvoudig:bij het aanzetten krijgt de trafo slechts een deel van de spanning dmv de vermogensweerstanden in deze schakeling,hierdoor worden de elco's ook slecht deels opgeladen en dus vloeit er niet in een keer de zeer grote laadstroom.Na een halve of één seconde erna worden de vermogensweerstanden overbrugd met een relais en krijgt de trafo de volledige spanning,en vervolgens laden de elco's ook volledig op.En slecht voor de versterker is het zeker niet,ik zou zelfs zeggen dat het zowiso beter is.Alllessinds voor de voedingselco's want deze hebben het het zwaarste bij het snel opladen en ontladen(en natuurlijk bij hoge temperaturen)...
        Maar dat is dus ingebouwd meestal bij nieuwere versterkers? (crown macrotech ed)

Maar in de zaak waar ik vast draai hebben ze nog een hele rek aa craft versterkers van 15 jaar oud. Die hele rek wordt met 1 knop opgezet, maar met een inschakelvertraging op een deel van de versterkers. De mooiere oplossing zou dus een soft start zijn. Enkele commerciele oplossingen?

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

een doosje met schakelvolgorde bouwen. dus een x aantal relais die om de beurt inschakelen. telkens met 2s vertraging of iets dergelijks. de relais sturen op hun beurt telkens 1 versterker aan. Bedoel je zoiets?

of zoek je echt een bestaand product?

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

Originally posted by ronny
            een doosje met schakelvolgorde bouwen. dus een x aantal relais die om de beurt inschakelen. telkens met 2s vertraging of iets dergelijks. de relais sturen op hun beurt telkens 1 versterker aan. Bedoel je zoiets?

of zoek je echt een bestaand product?

mvg
            ronny
            Dat doosje (allee kast van 3x150A eigenlijk) met daarin die 2s vertraging die staat er. maar ik vind dat een minder mooie oplossing (aangezien ge nog altijd pieken hebt) dan een echte soft start zoals die op motoren (en blijkbaar nieuwere amps) bestaat. Daarmee dat als er een bestaand product zou zijn ik dit wel zou willen weten. Niet dat ik direct de technieker ga aansporen om dat te vervangen, maar just to know

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2139

Dat doosje (allee kast van 3x150A eigenlijk
              ah serieus rackje versterkers

mjah voor een versterker is het niet echt een probleem om zijn ingangsspanning(230V) langzaam op te laten komen, zolang dat die maar 230V is op het moment dat er gewerkt moet worden.

dus een soort van variac zou handig zijn, die dan natuurlijk wel automatisch werkt. eens opgestart zou je dan nog kunnen overschakelen op vaste spanning via een relais.
              Het zou dus een soort van "dimmer"schakeling moeten worden die geschikt is voor inductieve lasten(transformatoren van de versterkers).

mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Dikke Foaf
                • May 2003
                • 618

Je hebt al een vorm van inschakelvertraging, maar idd zal deze nog wel wat pieken geven. Maar dan vraag ik me af, is dit dan een probleem? Inschakelen doe je toch maar 1x tegen de avond, om vervolgens heel de nacht lekker door te draaien...

De schakeling die je zelf opgeeft is idd nogal 'ingewikkeld', terwijl het veel eenvoudiger kan.

Verder heeft in Elektuur zoiets gestaan (heb ze zelf nog gebouwd) ivm. de Titan 2000. Deze had ook het systeem van een paar weerstanden in serie voor een aantal seconden, waarna een relais deze weerstanden kortsluit.
                Zeer eenvoudige schakeling en wss ook wel zo te vinden op circuitsonline of google oid. Als je wil kan ik een aantal foto's nemen van de opbgebouwde inschakelvertraging (op gaatjesprint). Een schema heb ik ook wel ergens.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

dr dB heeft er ooit een scheemate voor online gezet hier op t forum
                  zoekt en gij

Comment

• BlueConfig
                    • Aug 2005
                    • 138

Heb ik het mis dat bij versterkers met grotere vermogens er al een vertraging opzit (ook op oude). Ik heb namelijk het idee dat er in serie met de elco's vermogensweerstanden geplaatst worden. Hierdoor krijg je een vertraging van de inschakeldstroom met een tijd RC. Die moeten wel zo berekend zijn dat het ontladen geen probleem vormt natuurlijk. Bij versterkers met grote vermogens ben je volgens mij zelfs bijna verpicht dit toe te passen omdat je anders onmogelijk een beveiliging (fuse oid) vind voor je versterker.

RC vertragenig
                    Greets,
                    BLue CoNFiG

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

knoppen en waarden :)

Comment

Working...