Symetrisch / asymetrisch, gebalanceerd of ongebalanceerd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FreddyL
    • Mar 2004
    • 57

Symetrisch / asymetrisch, gebalanceerd of ongebalanceerd

graag had ik een antwoord op het volgende , ik las onlangs het volgende.

"dat het van kapitaal belang is dat bepaalde installaties alles symmetrisch is , want de kleinste assymmetrische bekabeling die naar symmetrische ingangen van een bvb een mengtafel gaat , "desymmetriseert automatisch de hele installatie"

Mijn vraag nu , is dit met de huidige mengtafels ook het geval , of is dit iets die voorbijgestreefd is ?

Fred
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

... grappig taalgebruik ... klinkt me nogal theoretisch.

Wat meer van de praktijk is is om zoveel mogelijk in je audiochain symmetrisch / gebalanceerd aan elkaar te koppelen.

De stelling dat, indien je 1 ongebalanceerde aansluiting / bekabeling hebt, gelijk alles wat in / onder / op / tussen en aan je installatie hangt ongebalanceerd wordt is klinkklare onzin, tenzij je apparatuur "parallel" aansluit. Het ongebalanceerd aansturen van een apparaat (bijv. een mengtafel) die het vervolgens weer mooi symmetrisch wegstuurt levert toch ook geen problemen op ?

Waar wel rekening mee gehouden dient te worden is dat elke overgang van gebalanceerd naar ongebalanceerd en vice versa 6dB signaalverlies oplevert, en mogelijke andere nadelen (stoorgeluiden etc.) die je bij gebruik van a-symm. hebt.

Groeten !
    Last edited by Koen van der K; 24-05-06, 20:23.
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• emiel-r
      • Mar 2006
      • 169

Het is toch ook zo dat gebalanceerd er alleen is voor de verbindingen tussen apparaten? Met andere woorden, een equalizer of een mengpaneel bijvoorbeeld, werkt gewoon met een enkel signaal binnenin. (enkele audiofiele verzinsels buiten beschouwing gelaten.) Korte kabels mogen dus ook best ongebalanceerd zijn. Insertiepunten met een stereojack waar je een eq op een mengtafel aansluit is zowieso al ongebalanceerd.

Gebalanceerde aansluitingen zijn er om signalen met een laag voltage (lijn, microfoon) over een lange afstand zonder ruis over te kunnen brengen.
      Dit gebeurt doordat de twee aders vlak naast elkaar zitten (gedraaid!) en zo elke storing met elkaar in tegenfase oppikken. Bij de optelling zijn de storingen tegen elkaar weggevallen en is er als bijprodukt 6 dB meer signaal door de optelling.

Het parallel aansluiten van apparatuur moet ik nog zien gebeuren hehe, lijkt me voor de audiofiel tevens wenselijk om die twee apparaten dan op exact(!) dezelfde plek neer te zetten.

Waar had je dat gelezen trouwens?
      Last edited by emiel-r; 24-05-06, 20:52.

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Even een kleine corectie:
        Dit gebeurt doordat de twee aders vlak naast elkaar zitten (gedraaid!) en zo elke storing met elkaar in tegenfase oppikken. Bij de optelling zijn de storingen tegen elkaar weggevallen en is er als bijprodukt 6 dB meer signaal door de optelling.
        De storing wordt niet in tegen fase opgepikt maar door elke ader in dezelfde fase en met dezelfde signaal sterkte.
        Bij versterking worden beide signalen van elkaar afgetrokken ( verschil versterker) waardoor de opgepikte storing tot nul wordt gereduceerd.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• emiel-r
          • Mar 2006
          • 169

Blijkbaar een kleine draaing in mijn hersenpan. Bedankt!

Comment

• FreddyL
            • Mar 2004
            • 57

Hallo
            Mijn vraag kwam na het lezen van een " Meet Music Magazine " artikel van Januari 95 , blz 8 , over Symmetrie en Asymmetrie , en daar wou ik nu even de waarheid over weten , problemen heb ik niet , maar ik was wel nieuwsgierig hoe het nu zat met die aansluitingen.

Bedankt voor de uitleg
            mvg
            Fred

Comment

• emiel-r
              • Mar 2006
              • 169

Voor hardcore-in-depth uitleg, hier een aantal pagina's over dit onderwerp in het Nederlands.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

onderwerp aangepast

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

Hallo ieder1,

Wat wellicht bedoeld is:

het gebruik van een asymmetrische kabel in een enkele keten voor de ingang van een mixer (bijvoorbeeld van een microfoon via XLR naar stagebox, dan over Stagerack en multi naar mixerpatch en via patch-cord mixer in) maakt die keten helemaal asymmetrisch!

Als je de gehele keten symmetrisch is, maar je steekt vanaf de mixerpatch met een asymmetrisch 'touwtje' naar je kanaal... Lijkt me duidelijk. Echter: vanaf de uitgang van je mixer wordt het weer symmetrisch (als je uitgang natuurlijk symmetrisch is. Daar doet een asymmetrisch aangesloten ingang NIETS aan af!

groeten, Alex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Brinky
                    • Jun 2005
                    • 104

Originally posted by john smits
                    Er zijn gebalanceerde uitgangen die assymetrisch gebruikt mogen worden. De schakeling is dan zo gemaakt, dat de niet gebruikte signaalader geaard moet worden. Het signaalverlies van 6 dB treedt dan niet op. De overgebleven tak, levert 6 dB meer. Meestal staat dat ook in de usermanual. Dus RTFM

John Smits

Hoe onstaat dit dan?

Middels een knoppie? of automatisch wanneer het apparaat naar waar je de lijn legt niet gebalanceerd is, of juist alle 2?
                    Don't give me that shit!!

Comment

• John Smits
                      • Nov 2001
                      • 111

********"dat het van kapitaal belang is dat bepaalde installaties alles symmetrisch is , want de kleinste assymmetrische bekabeling die naar symmetrische ingangen van een bvb een mengtafel gaat , "desymmetriseert automatisch de hele installatie"************

Zou het omgekeerde ook waar zijn? Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger. Een microfoontje symmetrisch en alles gaat mee. Nooit aan gedacht.

John
                      Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• Berend
                        • Feb 2006
                        • 85

********"dat het van kapitaal belang is dat bepaalde installaties alles symmetrisch is , want de kleinste assymmetrische bekabeling die naar symmetrische ingangen van een bvb een mengtafel gaat , "desymmetriseert automatisch de hele installatie"************

Zou het omgekeerde ook waar zijn? Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger. Een microfoontje symmetrisch en alles gaat mee. Nooit aan gedacht.

John
                        Eh nee, het omgekeerde is niet waar.. Zou mooi zijn he, 1 symmetrisch kabeltje en je hele installatie is symmetrisch ... Maar helaas.
                        dusssss.........

Comment

Working...