Is dit toegelaten?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wimbru
    • Sep 2003
    • 148

    #16
    wat zien ik?
    - maar 1 mannelijke ingang
    - een manuele ster/driehoek-schakelaar
    - op de achterkant van de bovenste rij meters staan 4 relais en 1 timer gemonteerd
    - de spoelen van de relais liggen parrallel, dus zijn er maar 2 relais-functies.

    Comment

    • jerre
      • Jun 2003
      • 286

      #17
      Ik denk wat jij ziet als ster/driehoek gewoon z'n algemene hoofdswitch is en volgens z'n 2e schema is er ook maar 1 ingang + 2 relaisfuncties.

      "No-way", heb je de kast al ens op een 127/220 net + nul gehad en zo ja, hoe reageerden de relais?
      nu gij en dan ikke weer

      Comment

      • BlueConfig
        • Aug 2005
        • 138

        #18
        hey

        die netguard is een overspanningsbeveiliging niet? Ik dacht dat deze in serie moest staan met de lijn + N, ik zie op die laaste foto geen draden weglopen. Normaal zou die alles moeten onderbreken. Wat gebeurd hier? ik vermoed afvloeien naar Aarding? Wat is het voordeel/ naadeel?
        Greets,
        BLue CoNFiG

        Comment

        • No-way
          • Mar 2005
          • 14

          #19
          Originally posted by jerre
          Ik denk wat jij ziet als ster/driehoek gewoon z'n algemene hoofdswitch is en volgens z'n 2e schema is er ook maar 1 ingang + 2 relaisfuncties.

          "No-way", heb je de kast al ens op een 127/220 net + nul gehad en zo ja, hoe reageerden de relais?
          Inderdaad, de schakelaar is een hoofdswitch. Bij stand 1 wordt over de 63A zekering geschakeld, bij stand 2 wordt over de 32A zekering geschakeld. Dit om de kast ook correct op een 32A aansluiting te kunnen gebruiken.

          Deze kast is al een 5-tal jaar zonder probleem in gebruik, en al veel op beide netten gebruikt. Ook op een 127/220 net + 0, de schakeling reageerde telkens correct, dus de relais schakelden.

          Ik zou een nieuwe (kleinere) kast willen bij maken, maar wil dus de mening hier, of dit best opnieuw zo uitgevoerd wordt, of als er een interessanter/makkelijker alternatief is.

          De bedoeling is nog altijd dat de gebruiker zelf geen keuze moet maken tussen het net, enkel dat hij moet controleren op de meters. Liefst dus geen schakeling via een schakelaar na het uitmeten met een voltmeter.
          No-way

          Comment

          • jerre
            • Jun 2003
            • 286

            #20
            Als het zo werkt zou ik geen reden zien om het te veranderen, het enigste, en dat heb ik al gezegd, waar ik schrik voor heb is het verkeerd schakelen.

            Of dit nu mag, ik zie er geen problemen in zolang je er maar voor zorgt dat er geen enkele, maar dan ook geen enkele mogelijkheid bestaat dat je op een ingang terug spanning krijgt.

            Wat ik wel weg zou laten zijn de monofasige ingangen in je 1e schema, dat is voor niets nodig (zo zie ik het toch), brengt alleen wat meer verwarring voor de klant moest je het in de verhuur steken. Stel dat hij je uitleg denkt begrepen te hebben en hij sluit het aan en dan uiteindelijk denkt van, wat met die andere. Dus als hij dan een monofasige aansluit is heel je ontwerp om zeep.

            Wat misschien ook niet slecht is, als je dan toch goedkoop aan relais kan geraken, is een start/stop schakeling, zodat wanneer bij stroomuitval (kom je zoiezo ooit tegen) niet geljik je hele kast terug inschakeld.
            nu gij en dan ikke weer

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #21
              Nogmaals : ik zou een automaat maken, die automatisch de juiste spanning detecteerd, en dan met relais de 220 op de uitgangen zet.

              Comment

              • John Smits
                • Nov 2001
                • 111

                #22
                Een kist meer of minder maakt bij een beetje pA niet meer uit. Ik ga er vanuit dat de situatie tijdens bedrijf niet meer wijzigt. In dat geval zou ik gewoon twee aparte verdeelunits maken, met liefst twee cases in verschillende kleuren voor de herkenbaarheid. Even checken met de voltmeter en de goede kist uitladen.
                Of is het vooraf totaal onbekend wat je voor je kiezen krijgt. Dan simpel twee kisten in de truck. Geen gedonder met relais, inschakelvertragingen en andere sores.

                John Smits
                Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

                Comment

                • Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

                  #23
                  Volgens mij kan het vrij eenvoudig. Klein hersenspinsel, niet noodzakelijk correct:
                  Met contactoren maak je een ster/driehoekschakeling.
                  Op de binnenkomende spanning hang je een overspanningsbeveiliging, ingesteld op 115V. Met de alarm-uitgang stuur je de ster-contactor. Met de 'ok' uitgang stuur je de driehoek-contactor.

                  Weet niet of het echt nodig is, maar vind de kist op de foto's wel zwaar overdreven. Overal diffs, A-meters, V-meters, zekeringen, stekkers.
                  Zelf gebruik ik liever veel handzamer kisten.
                  Mijn stroomkast is bijv 3U hoog,
                  Front: 32A automaat en 6x16A diffautomaat
                  Back: 32A in, ster/driehoek schakelaar, 6 shucko out

                  Voor grotere dingen gaat er gewoon een 63A split mee van 5U,
                  63A in, 63A link, 2x32A uit. Vast bekabeld, aangezien de 32A kasten omschakelbaar zijn.

                  In een kist van 8U moet volgens mij 63A in, automatisch schakelen, genoeg shucko, harting out, ook doenbaar zijn.
                  Voor de gemiddelde job is het ook overkill om 12x16A op 1 plek te hebben, op de foto is het dan nog 24x16A.

                  Of het toegelaten is, hangt er wat vanaf. Alle metalen onderdelen moeten geaard zijn: rackprofiel, hoekprofiel, etc (zie niet direct of de fliphandles geaard zijn).
                  Bloot hout is ook niet altijd het beste materiaal om stroomkasten mee te bouwen. In principe is het niet verboden, maar sommige keurders hebben er wel de grootste moeite mee (Belgiƫ). Wanneer je de binnenkant van de kist dan weer bekleed met die oranje plastic plaat, hebben ze er geen moeite meer mee. Beter en veiliger is om een metalen rack te nemen waarin je de stroomkast bouwt. De plaatsen waar de kabels rechtstreeks tegen het metaal liggen moet ook een plastic plaatje tussen. Deze metalen rack schuif je dan in een flightcase.
                  Ook een plastic kist kan, maar dan mag geen enkel metalen onderdeel dat van binnen naar buiten loopt rechtstreeks aanraakbaar zijn (M5 bout voor de 63A stekker vast te zetten bijv. Op de kop van de bout moeten dan plastic overzetkapjes gelijmd worden)
                  In principe moet een stroomkast ook gekeurd worden en moet je met bovenstaande toch wel rekening houden.
                  Last edited by Dikke Foaf; 29-05-06, 18:54.

                  Comment

                  Working...