Is dit toegelaten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • No-way
    • Mar 2005
    • 14

Is dit toegelaten?

Ik heb een elektrisch schema ontvangen voor de automatische spanningsselectie 230/400Volt voor een mobiele zekeringskast.

De bedoeling is dus i.p.v. dat men zelf moet de schakelaar omschakelen tussen 230 of 400V-net, dat de contactoren door middel van de timer zelf de schakeling maken. In principe kan de fout dus niet meer gemaakt worden dat er 400V op de 230V schakeling komt.

Het is het principe dat ik nu in vraag stel, is dit toegelaten? Is dit bedrijfszeker, of kan dit niet vertrouwd worden?

Het was een schema op A3, heb dus 2 A4 scans moeten samenvoegen, sorry voor de slechte kwaliteit...
    No-way
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

was ff puzzelen, maar ik begrijp m .

Beetje overdreven gedoe, vind je zelf ook niet???

Je begint met een basis 2 x 220 groepen, die je voor licht en geluid wilt gebruiken. Als je mazzel hebt heb je krachtstroom, en dan heb je dus 4 groepen. Dit wil je gebruiken als automatische keizer tussen 220 en 380.

iets handiger, (en met de componenten erbij gerekend ook goedkoper) is een doodordinaire paddestoel van mennekes, 32A in, en 6x16 uit.
    Heb je alleen 220, dan gebruik je de paddestoel niet, heb je 380, paddo ertussen, en klaar.

Of het mag hangt van nog veel meer factoren af, oa stroomsterktes die de relais schakelen, etc. En ik mis de aardlek.
    MAar ik vind het nogal het paard achter de wagen zetten.

Comment

• HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 650

Persoonlijk denk ik dat dit een beetje over de top is.

Ik denk trouwens dat je goedkoper uit bent wanneer je een zgn. "paddestoel" koopt.

Twee voordelen;
      -nooit getob met stekkers ( je weet wat je aan moet sluiten ).
      -onderlinge selectiviteit is gewaarborgd.

Comment

• wimbru
        • Sep 2003
        • 148

Wellicht is de vraagsteller een Belg: daar heeft men nog 2 soorten 3-fasen-systemen.

De cruciale schakeling is juist in het midden weggeknipt.

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

Hebben hier op sommige plaatsen (vooral kanten van Brussel en Oost-en West Vlaanderen) idd een 3x220 en 3x380 net
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• jerre
            • Jun 2003
            • 286

Ik denk dat het geen probleem is om dit schema te gebruiken, maar er moet wel op gelet worden dat als er op de lijn 380 + n nog een symetrisch belaste verbruiker hangt en de nul is daarvoor onderbroken ('k ga het nu wel even ver zoeken) de boel nog gewoon inschakeld. Ten 2e zie ik nog een probleem zitten als je een net 220 + n gebruikt, de kans groot is dat de nul nog bedraad is in een "rode" 380 stop en dat de boel dan inschakeld (een relais heeft nu eenmaal niet veel nodig om aan te trekken) met als gevolg 127 op je apparatuur. En je komt ze tegen geloof me. Dus je zou al met relais moeten werken die je op bepaalde spanningswaardes kan instellen.
            Ik denk dat het simpeler is om op je paddo een ster/driehoek te plaatsen met een voltmeter erbij (misschien uitwerken met schakelen op bepaalde niveaus)

ps: in antwerpen kom je ze ook nog vrij veel tegen de 220/127 netten, voor zover dat i kweet zijn ze in oost vl ze stillaan aan't wegwerken
            nu gij en dan ikke weer

Comment

• No-way
              • Mar 2005
              • 14

Zoals verschillenden hier zeggen, is het inderdaad zo dat hier bij ons in W-Vlaanderen op zeer veel plaatsen het 3x230V net voorkomt. Ik wist niet dat dat in Nederland (of op andere plaatsen) blijkbaar niet het geval is.

Dat is nu juist de bedoeling. Om bij gelijk welk net, niet meer te moeten schakelen en testen.

Ik weet dat hier veel verhuurfirma's gebruik maken van een ster-driehoek schakelaar (met sleutel meestal) om de mobiele zekeringskast te switchen van net. Dan moet je er van uitgaan dat degene die de zekeringskast aansluit er ook op let dat alles in orde is, uitgemeten is, enz... Probleem is nu dat we meermaals voorgehad hebben dat de discipline er niet is om de schakelaar na gebruik op een 3x230V net terug op 0 te plaatsen. Als je de zekeringskast dan aansluit op een 3x400V net heb je natuurlijk een probleem, met mogelijks nogal wat schade tot gevolg.

Officieel zouden ook de aansluitingen een andere kleur moeten hebben (rood: 400V, blauw: 230V voor de 3-fasige aansluitingen), maar we hebben al zeer veel gemerkt dat dit niet zo is...

Er moet inderdaad opgelet worden dat de contactoren juist schakelen, daarom zitten er ook volt-meters op. Als die 3 meters hetzelfde voltage aangeven, zal de schakeling werken. Verlies je natuurlijk een fase (losse draad of een of andere reden), zal je ook je dit ook op je volt-meter zien, en zou het idd kunnen dat je schakeling niet gebeurt, maar dan weet je ook weer dat er iets met je aansluiting niet in orde is.

De oplossing met een paddestoel is dus geen oplossing, aangezien hier geen schakeling mogelijk is naar het 3x230V net (en krijg je maar 127V op je stopcontacten). Wij hebben ook het systeem om met multikabels naar de brug te gaan, en daar met een break-out box te werken. Dit is denk ik ook nog niet verkrijgbaar op een paddestoel.

De opmerking van de verliesstroomschakelaar is correct, het was ook een voorlopig (en kleiner) schema. Het is uitgevoerd in een grotere kast, maar daarvan heb ik enkel schetsen: opnieuw, sorry voor de kwaliteit, was iets te groot voor m'n scanner. Ik ging dit niet posten wegens de kwaliteit, maar ja, je weet nooit dat er nog opmerkingen/ideeƫn zijn.

(het zijn 2 scans, eerst het linkse deel, dan het rechtse deel van het schema)

Ik probeer vanmiddag enkele foto's van de uitgevoerde kast (en het binnenwerk) te maken, die post ik dan ook.

Het is idd misschien wat over de top, maar verdomd handig. Vooral als je (zeer) goedkoop aan de componenten kan geraken, is het zeker het overwegen waard volgens mij.
              No-way

Comment

• axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

Originally posted by john smits
                Ik weet niet wat de bedoeling is, maar al onze apparatuur werkt op 220/230 volt. Je heb dus gewoon drie fazen en een nul nodig. Tussen de fazen en de nul heb je driemaal 220 volt. Tussen de fazen onderling staat 380.
                Het gaat hier om een 3x220V net en NIET om een 3x380V net!
                OPLETTEN AUB
                Last edited by Gast1401081; 26-05-06, 12:30.
                If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by axs
                  Het gaat hier om een 3x220V net en NIET om een 3x380V net!
                  OPLETTEN AUB

idd, niet duidelijk da het om een 127/230 net ging, ipv het bekenden 220/380 net.
                  Komt die 3x220 uit een rooie 6h-CEE, of is daar een aparte stekker voor nodig? dat zou het geheel al gemakkelijker maken...

Maar dan zou ik he systeem nog iets gemakkelijker maken, en zelfdenkend. Dus geen sleutelcontact, maar een automaat, die er altijd voor zorgt dat op de stopcontacten 220V staat.

En idd, toepasbaar voor alle situaties.
                  Last edited by Gast1401081; 26-05-06, 12:31.

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

idd, niet duidelijk da het om een 127/230 net ging, ipv het bekenden 220/380 net.
                    Voor mij was het wel al duidelijk na de posting van Wimbru en ik haalde het zelf ook nog een keertje aan.
                    Mijn excuses als het voor anderen niet zo duidelijk was, maar grondig lezen is wel een noodzaak!
                    Last edited by Gast1401081; 26-05-06, 12:31.

Comment

• jerre
                      • Jun 2003
                      • 286

Idd Mac, dat is het probleem hier dat er op vele plaatsen 127/220 uit een rooie stop komt. Pijnlijk probleem in sommige gevallen zeker als je weet dat wij bv ook wel 'ns stroomvoorziening verzorgen voor mobiele keukens die hun kookplaten op 220/380 geconfigureerd hebben. Een transfo is dan een oplossing maar omslachtig (en zeker zwaar als je zo'n 100kva ding meesleurd) dus zijn we al sneller geneigd over te gaan op aggregaten.

Ik blijf het schema een beetje "tricky" vinden (lees vorige post), maar als er inderdaad speciale automaten voor te vinden zijn dan zou 'k precies geen seconde twijfelen ipv dat schema toe te passen. Dan vind ik een ster/driehoek schakelaar toch nog een net iets betere oplossing omdat je het daar nog manueel en met een beetje eigen verstand moet doen.
                      nu gij en dan ikke weer

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

aha, dus als ik het goed begrijp is er dus vraag naar een volautomatische sterdriehoekschakeling, die er uitsluitend voor zorgt dat de uitgangen 220V hebben.

Dan zou ik bovenstaand schema ff iets aanpassen, op dit moment zijn de 220-inputs (dus in driehoek) als 2-draads getekend. En daar zit m meteen de verwarring...

we komen er wel....

Ik zou dan een schakeling bedenken, die , als er whatever voor spanning binnenkomt, steeds die 220 op de schucko;s zet. Is niet eens zo erg ingewikkeld, volgens mij.

Comment

• wimbru
                          • Sep 2003
                          • 148

Het is een steeds weerkomend probleem als "Ollanders" in Belgiƫ een klus doen: hun dimmers kunnen enkel op 3x405 +N aangesloten worden en al hun stekkers van hun toestellen en spots zijn van het type schucko (randaarding).

Het is zelfs zo dat de meeste Belgische techniekers de naam "schucko" overnemen zonder te beseffen dat ze over "pinaarde" ,"CEBEC" of "Franse stekkers" zouden moeten spreken.

Verder omtrent dit schema: nog eens: de "clou" van de schakeling zit em in die timer en deze schakeling is bij het kopiƫren verdwenen. Waarschijnlijk is de spoel van K3 aangesloten op fase L3 of L1.

De schakeling wordt blijkbaar eerst opgestart op het systeem 3x405v +N. Als de neutre niet aangesloten is, schakelt de timer over naar 3x230v.

Het gevaar bestaat dat de neutre niet of niet goed aangesloten is. Dan krijgt elk aangesloten apparaat 405 volt op zijn kl…n. Dit gebeurt regelmatig: bvb de neutre in de aansluitkabel of de zekeringskast maakt slecht contact. In West-Vlaanderen is er zelfs een stadsschouwburg eens een maand aangesloten geweest op 3x405 volt zonder neutre! Vraag het maar aan de techniekers van Slagerij Van Kampen: die zijn er het eerst op gekomen omdat hun verdeelkast naar de scanners in monofase aangesloten stond. Het sterpunt van het gebouw “zweefde” in normale omstandigheden rond het midden, maar door deze ongelijke belasting kregen de scanners maar 150 volt en de andere 2 fasen lagen natuurlijk rond de 270 volt… pret verzekerd!

Een tweede groot probleem aan deze schakeling: waar vind je sterkstroomrelais met een spoel van 405 volt (relais K3) en met 6 maakcontacten en 2 verbreekcontacten (alle relais).

De Luikse firma “Impulse” had 20 jaar geleden een automatische omschakelaar gemaakt, maar deze kostte omgerekend 2000 euro en zat vol elektronica. Impulse zat in dezelfde niche als Celco en is vrij snel failliet gegaan.

Er was eens een Nederlandse firma die een print uitbracht en bij meer dan 250 volt een luid akoestisch alarm gaf.
                          Last edited by wimbru; 26-05-06, 12:47.

Comment

• jerre
                            • Jun 2003
                            • 286

neen niet echt zo moeilijk, maar moet wel failsafe zijn. Zoals het schema daar nu staat bestaat de kans nog dat er een verkeerd relais aantrekt als het aangesloten wordt op een 127/220 net + nul. Jij weet evengoed als mij dat een relais niet veel nodig heeft om aan te trekken (het relais zou dan inschakelen door 127v ipv 220v) met als gevolg 127v op de apparatuur want hij schakeld dan "220/380". Het lijkt me beter om met een soort van drempel relais te werken die dan de nodige schakeling maken, maar ik weet niet of deze zo verkrijgbaar zijn en niet te kostelijk zijn (zelfbouw is mogelijk maar dan ben je weer aan't knoeien).
                            nu gij en dan ikke weer

Comment

• No-way
                              • Mar 2005
                              • 14

Enkele foto's van een kast die volgens het tweede schema uitgerust is:

No-way

Comment

Working...