Basversterker als actieve subwoofer gebruiken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Restless
    • Oct 2005
    • 19

Basversterker als actieve subwoofer gebruiken

Hoi, ik heb een vraagje.

Ik heb hier een Peavey tko 115 basversterker staan. als ik vanuit de mono uitgang van mijn mengpaneel een kabel laat lopen naar de basversterker, klinkt het natuurlijk voor geen meter. Nou vroeg ik me af of er een scheidingsfilter of iets anders in die geest is die allen midden- en hoge tonen er uit filtert, zodat ik alleen de bassen overhoud. Dan zou ik die tussen mijn mengpaneel en de basversterker kunnen plaatsen, en ik heb een goede actieve subwoofer erbij!

Is dit mogelijk?

Alvast bedankt,

Vincent
    [FONT=Times New Roman] [/FONT]
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Het kan wel ja.
    Denk niet dat je er veel mee gaat winnen.
    De bassamp is niet echt geconstrueerd om veel sub te geven (30-80Hz) aangezien een basgitaar daar grotendeels boven zit.

Je kan van je mixer naar een actieve crossover (bijv. Behringer [FONT=Tahoma,Arial,Helvetica]CX2310 SuperX Pro)[/FONT]

gaan en daarop de low out nemen, zo filter je al het hoog er uit. Van de low out ga je dan naar de bassamp, naar de line in. Indien deze er niet op zit moet je een verzwakking van het signaal toepassen (hoopje weerstanden werkt wel).
    Last edited by Dikke Foaf; 08-05-06, 00:17.

Comment

• Robert H
      • Jan 2006
      • 378

Voor huis-tuin-en-keuken-gebruik wil dit prima, maar voor PA-doeleinden is het niet echt nuttig. Daar heeft dat versterkertje sowieso veel te weinig vermogen voor.

Waarom zou je eigenlijk een crossover willen gebruiken? Er zit een tweebands shelving eq én en tienbands grafische eq op. Zet gewoon het hoog dicht en schuif de laatste 7 á 8 eq-schuiffies ook naar beneden. Het is geen geweldige oplossing maar dat is deze hele constructie sowieso al niet. Werkt prima hoor, ik heb vroeger (láng geleden) ook weleens mijn stereotoren doorgelust naar m'n basversterkertje. In dat soort slaapkamersituaties klinkt dat hartstikke leuk. Vond m'n moeder trouwens niet, maar da's een kwestie van smaak!

Toen ik (iets minder vroeger) in het bezit was van een 1000 watt 4x10 + 1x18 Trace Elliot-set, hebben we in kroegjes nog weleens een bassdrum op mijn stack bijgeprikt. Weer zo'n verhaal van "eigenlijk klopt het niet, maar het klinkt prima". Maar dan praat je toch over andere vermogens en grotere speaker-oppervlakken. Die Trace-set ging echt asociaal hard, dus die kon op kroegniveau een kick makkelijk hebben. Die Peavey is een leuke basversterker, maar ik ben bang dat het dingetje niet blij wordt van het sublaag van een bassdrum of keyboard...

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Bij bandjesgebruik kun je als je er een over hebt, een basversterker op een vrije aux zetten.

Dan regel je het mooi gedoseert bij.

Een tko zal toch best een fijn stuk laag geven als je met een butget setje zet. Inderdaad wel in de categorie ' lekker maar niet volgens de regels'

Let er goed op dat een instrumentenversterker een heel laag signaalnveau moet krijgen. Met een lineoutput geef je fors teveel signaal voor een instrumenteninput.
        lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

is idd een onorthodoxe, maar prima truuk.

En dat werkt wel, voor kleinere kroegjes, en zo...

Comment

• bones2001
            • Aug 2003
            • 741

Nou ik heb het eens geprobeerd met m'n eigen bassetje
            (Ampeg svt + 2 x Eden 410 T) en ik kan je vertellen,
            het klonk helemaal nergens naar....
            Mixen is net als schilderen.
            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Ik heb het een paar keer gebruikt tijdens sessies (in www.musicon.nl) met een ampeg 1x15' combo en een zanginstallatie.

ging prima

Tegenwoordig hebben ze daar een SP-installatie.
              lekker belangrijk!

Comment

• Restless
                • Oct 2005
                • 19

Bedankt voor de info, ik zal es kijken wat ik er mee kan gaan doen

Comment

Working...