Originally posted by Mobile Light Sound Vision
Schoonmaken van kabels
Collapse
X
-
-
wou gebruiken meestal gewoon glassex, je haalt met een doek eerdeer de kabel school daarna oprollen, en nou begind het weer een beetje mooi weer te worden dus is dat niet meer zo erg, lekker buiten in het zonnetje kabels oprollen
gr bramvoor de een z'n uitgang is voor de ander z'n ingang....Comment
-
Voor onze discoshows gaat er in de toolcase een kwast mee om mixer en bovenkant van cd spelers "af te stoffen".
Voor gore kabels is het een emmer, soppie derin, ouwe doek en doekje langs de kabel, kabel weer fris in kissie.
Met name multi wil nog wel eens goor worden, dan is het vaak een ouwe doek om de kabel heen en dan de multi op haspel rollen.
en persoonlijk niet een miepje steriel, heb liever dat een kabelkist bij opendoen naar verschraald bier ruikt dan naar glas-ex...Last edited by moderator; 25-04-06, 18:33.Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
Originally posted by moderatorheb liever dat een kabelkist bij opendoen naar verschraald bier ruikt dan naar glas-ex...
O wacht ik ga off topic..
Ben ook van mening dat een doekje met lekker warm water en een fijn schoonmaak middel het beste werkt!Comment
-
Originally posted by MacGyverSoundsdaar hebben we het teiltje voor ...Of de speciekuip...zelfs al eens aan een zwembad gedacht........LOL
Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...Comment
-
ik gebruik meestal een mix van terpetine en ajax. in een emmer, doekje en voila. Terpetine haalt de meeste taperesten (voorals het oude dozentape) en ajax laat het weer wat lekker ruiken
MEEO Audio Licht Rigging,
Mark van der Werff
GroningenComment
-
heb eens iets gehoord over het insmeren van kabels met talkpoeder zodat de kabel soepel blijft?? klopt dit??
gebruik zelf voornamelijk Klotz kabel en Tasker.. moet zeggen dat deze van zichzelf al aardig soepel blijven.
mijn kisten veelal met vochig doekje en beetje zeepsop, daarna eventueel met een beetje cockpitspray na sprayen, alleen worden die dingen zo akelig glad. Dat schuim ga ik ook eens proberen.JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :DComment
-
Het gebruik van terpetine wasbenzine of dergelijke schoonmaak midellen zou ik ten zeerste af raden.
Ik ben geen chemicus maar dit soort agresieve dingen gebruik ik voor het reinigen van kwasten of het ontvetten van lagers.
Voor wat betreft het gebruik van talk poeder: Dit komt wel uit de erg uit de oude doos, vroeger haden de kabels een mantel van natuur rubber en dat droogt uit en wordt poreus, voor opslag werden die dingen, net als de tere baby billetjes ingesmeerd met talkpoeder.
De eerste durex zaten ook verpakt in een omhulsel gevuld met talk-poeder.
( hier komt de roadie term vandaan:"Poeder lul")
Wil je voorkomen dat je connectoren nat worden dan doe je gewoon zo'n rubbertje deromheen.
Goed poetsen met schoonmaakmiddel waar ook je moeder mee werk zonder hanschoenen zou voldoende moeten wezen en glassex heeft tegenwoordig ook doekjes.
Die restanten tape peuter ik er liever af dan ze op te lossen in terpentein.
En cock-spit spray laat ik ook liever in de handen voor die gene waarvoor het bedoelt is.
( En dit is een woordspeling )Last edited by Radar; 25-04-06, 23:09.Ik doe niet aan bijgeloof.
Dat brengt ongeluk.Comment
-
goede gaffa gebruiken, moet geen probleem geven!!
stickerverwijderaar zal zeker helpen, of het je kabels aantast weet ik echter niet!! terpetine gaat ook wel lukken.
maar om het te voorkomen, betere gaffa gebruiken zal echt een heel stuk schelen. die goedkope rommel werkt echt niet, plakt wel maar blijft ook plakken, is zelfde rommel als ducktape.JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :DComment
-
Heb ik niet zo veel over te zeggen. En is nichiban zo slecht dan?
Het gaat volgens mij om tape dat langer om/op de kabel heeft gezeten. Deze wordt dan papperig, net alsof er kauwgum om zit.
Het lukte aardig goed met terpentine, heb een paar kabels in een emer met terp. laten weken. Helaas had ik wel enorm plakkerige handen erna.Comment
-
nichiban is idd geen slechte tape, vreemd dat het erop blijft zitten, wanneer na een aantal dagen de tape wordt verwijderd zouden lijmresten nauwelijks moeten blijven zitten. Ok oude resten verwijderen met een doekje met terpetine of stickerverwijderaar, weken in een emmer met terpetine lijkt mij geen goed idee en zal de kabel week maken/ beschadigen. een aantal keren poetsen en schoonvegen zal een beter resultaat geven en je kabels niet beschadigen.
succes ermeeJBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :DComment
-
Meestal kun je de kabels al schoonkrijgen met een bak lauwwater en een natte doek. Kabel er doorheen trekken en af en toe het doekje uitspoelen. Bij hardnekkig vuil een beetje allesreiniger of afwasmiddel toevoegen aan het water.
Oude taperesten haal ik er meestal af met terpetine of ontvetter van molycote. Werkt prima.
Talkpoeder gebruik ik niet, werd vroeger wel gebruikt maar is alleen voor rubber kabel ( rmrl-achtig). Meeste kabels zijn niet meer op rubber basis.
Overige apparatuur? Versterkers blaas ik ( ongeveer) 1x per jaar uit met lucht .
Mengpaneel en frontjes van verschillende apparatuur maak ik regelmatig schoon ( ik kan niet tegen stof of vette vingerafdrukken aankijken, juk). Ook hier gebruik ik een licht bevochtigde doek en wrijf het even na met de handdoek of theedoek. Waarna mijn vrouw dan weer moppert " hoe komt die nu weer zo vuil, ben jij weer bezig geweest?".
Cases zijn ook altijd nog met een vochtige doek schoon te krijgen en het aluminium wil ik nog wel eens ( in een extreme bui van schoonmaakwoede) schoonmaken met een schuurspons waar een beetje jif op zit. Daarna met een vochtige doek en droogwrijven ( let op blijven zwarte strepen op de handdoek, dus geen witte gebruiken) en dan glimt het weer als een tierelier.Last edited by HR Soundproductions; 15-08-06, 16:20.Comment
Comment