Gekraak

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockbolz
    • Apr 2006
    • 21

Gekraak

hallo, ik ben nieuw hier en zal me ff voorstellen:
    ik ben willem ***vliet en kom uit venhuizen

ik heb 2 basreflexboxen gebouwd naar een ontwerp van de beyma 18" p1000 echter heb ik er woofers van craaft inhangen 18" 4ohm 650w rms
    maar het klinkt erg goed.

daarop heb ik een actief crossover en een boost px-1600 versterker aangesloten alleen als ik de versterker aanzet hoor ik een soort gebrom uit allebei de kanalen, bij chB maakt dit niet zoveel uit want als je hem hard zet hoor je dat niet meer, maar bij chA begint de woofer de kraken en te klappen heeft iemand enig id wat dit zou kunnen zijn?

alvast bedankt

ps, ik zal proberen om een foto van het spul hierop te krijgen,wel zo leuk

owja, heeft het nog nut om de binnenkant van de kasten te isoleren? zo ja met wat voor spul?
  • All-round Sound
    • Feb 2006
    • 289

Hallo Willem,

staat je versterker misschien op BRUG stand
    heb ik ook eens gehad klonk ongeveer hetzelfde als jij zegt

alleen de brom
    het kan een brom via aarde zijn [ ground lift gebruiken ]
    of uit je actieve filter
    kan zelfs vanuit de mengtafel

of alles zweeft los van aarde en je hebt dan een aardlus gekree''erd

en ja uiteraard is het goed om je kasten te isoleren eiernopen schuim bij elke bouwmarkt tekoop [niet voor je poorten] wel de hele binnenkant
    ook wordt er door SA veel gebruik gemaakt van glas of steenwol

m.v.g.
    Luke
    All-round Sound

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Binnenkanten van kasten "isoleren" is rendement verliezen; je kunt echter wel lager gaan in frequentie (voor het geluid lijkt het alsof de kast groter is dan in werkelijkheid). Maar als het niet nodig is en je rendement is belangrijk: niet doen.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ockbolz
        • Apr 2006
        • 21

als ik mijn mengpaneel uitzet hoor ik een soort van plop en wordt het gebrom harder, vaag misschien toch mijn versterker eens na laten kijken?

het zootje is zeker goed geaard kep n.m.l een haspel recht uit een goed geaard stopcontact in de meterkast gehaalt

tis toch ook raar dat alleen chA begint te kraken

enne wat bedoel je met "ground lift" ?

wat me trouwens ook opvalt is dat er recht voor de boxen bijna geen bas is maar als ik er zo'n 4 meter naast sta aardig wegtril
        Last edited by ockbolz; 10-04-06, 12:00.

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Originally posted by ockbolz
          als ik mijn mengpaneel uitzet hoor ik een soort van plop en wordt het gebrom harder, vaag misschien toch mijn versterker eens na laten kijken?
          Bij het uitzetten schiet er een spanningspiekje naar je versterker, die je dus vervolgens terughoort.
          Het gebrom is een lekstroompje uit de uitgeschakelde mixer.

enne wat bedoel je met "ground lift" ?
          Met die schakelaar kun je de verbinding van je apparaat met de aarde verbreken. Schakelaar kan in sommige gevallen brom verhelpen (aardlussen).

wat me trouwens ook opvalt is dat er recht voor de boxen bijna geen bas is maar als ik er zo'n 4 meter naast sta aardig wegtril
          Dat hangt van je speakers af en de opstelling van je kasten. Als meerdere luidsprekers samen spelen, krijg je versterking en uitdoving in het geluid, wat alles te maken heeft met fasen. Erg theoretisch natuurkundig gedoe, het beste is gewoon de eigenschappen van je luidsprekerkasten mee te nemen in het maken van de opstelling.

Comment

• ockbolz
            • Apr 2006
            • 21

hmm ok, enne waar zit dat knopje precies?

kep een dateq xtc mengpaneel, en 2 technics sl-1200mk2

of begin ik nu erg domme vragen te stellen

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

De ground lift? Die zit meestal in de buurt van je 230V-aansluiting.

Er staat meestal een tekentje naast met het symbool van de aarding erin. Niet ieder apparaat heeft het en ik zou niet weten of jouw apparatuur zulke schakelaars heeft.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Zowel de XTC als de sl draaitafels hebben geen groundlift.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• ockbolz
                  • Apr 2006
                  • 21

hmm, ok hoe zou ik het anders op moeten lossen?

Comment

• Dikke Foaf
                    • May 2003
                    • 618

Ik veronderstel dat je met XLR naar de versterker gaat, schroef de male xlr open en maak de afscherming eens los (pin1), steek nu de xlr in en test, is de brom weg, was het inderdaad een aardlus. Hetgeen ik hier vernoem is hetzelfde als een 'ground-lift' schakelaartje, maar dan op de moeilijke manier

De aardlus kan ook tussen mixer en crossover zitten, daar kan je dit ook proberen als je daar ook op XLR werkt.

Kraken bij het draaien aan volumeknoppen zit meestal in de volumeknop zelf, 2 dingen:
                    a) knop versleten door veelvuldig gebruik: vervangen
                    b) vuil in de potentiometer door te weinig gebruik: een 20tal keer de knop heen en weer draaien moet dan volstaan om het probleem te verhelpen, ook uitblazen met perslucht oid.

Iets meer duidelijk zijn nog, wanneer begint de speaker te kraken en te klappen? Bij het aanzetten of bij het draaien aan de volumeknop. Hoe gedetailleerder de probleembeschrijving, hoe beter we kunnen helpen.
                    Komt er nog wel een versterkt geluidssignaal uit de versterker? Dit is ook niet duidelijk aangegeven.

Bij nalezen van de TS lijkt me eerder de versterker zelf kapot te zijn, slechte solduur, kabeltje los, eindtrap erdoor, etc.
                    Andere versterker proberen ook dus.
                    Last edited by Dikke Foaf; 11-04-06, 23:38.

Comment

• ockbolz
                      • Apr 2006
                      • 21

ok, ik stuur idd aan met xlr,

maar als ik die loshaal dus alleen de spreakers erin laat zitten bromt hij nogsteeds, het gebrom wordt niet harder of zachter als ik aan de knoppen draai, wel hoor ik heel licht gekraak als ik eraan draai.

het lijkt mij dat de storing na het versterker gedeelte zit, anders zou het gebrom harder moeten gaan als ik de versterker meer opendraai (denk ik)

en dan nogiets wat ik raar vind: achter op de versterker ziet het aansluitschema er zo uit:

CH B CH A BRIDGED ----> PINOUT

1+ 1- 2+ 2- 1+ 2+

CH A ----> PINOUT

1+ 1-

verder zit er een schakelaartje op met: bridge/parralel/stereo

moet ik ch A nu op +1/-1 of op +2/-2 aansluiten?

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3150

Originally posted by ockbolz
                        ok, ik stuur idd aan met xlr,

maar als ik die loshaal dus alleen de spreakers erin laat zitten bromt hij nogsteeds, het gebrom wordt niet harder of zachter als ik aan de knoppen draai, wel hoor ik heel licht gekraak als ik eraan draai.

het lijkt mij dat de storing na het versterker gedeelte zit, anders zou het gebrom harder moeten gaan als ik de versterker meer opendraai (denk ik)

en dan nogiets wat ik raar vind: achter op de versterker ziet het aansluitschema er zo uit:

CH B CH A BRIDGED ----> PINOUT

1+ 1- 2+ 2- 1+ 2+

CH A ----> PINOUT

1+ 1-

verder zit er een schakelaartje op met: bridge/parralel/stereo

moet ik ch A nu op +1/-1 of op +2/-2 aansluiten?
                        Hoi,

De volumeknoppen op je versterker regelen het volume nog op lijnniveau (meen ik) voordat het echt wordt versterkt. De storing zit dus ergens tussen je pre-versterker en versterker. Kortom: je hele versterker is niet goed meer. Terug naar de winkel ermee?

En ik word niet veel wijzer van je aanwijzingen over de aansluitpunten. Heb je misschien een foto? Of zelfs merk+model van je versterker?
                        Last edited by jurjen_barel; 12-04-06, 13:18.

Comment

• ockbolz
                          • Apr 2006
                          • 21

hmm ok

das lekker dan, 2ehands gekocht tis een boost px-1600

de verkoper zweerde erop dat hij goed zou zijn, terug brengen maarweer dan dom dom dom maar weer wat geleerd: ik ga nooit meer 2e hands spul kopen

i.i.g bedankt voor jullie hulp

ik zal nog ff kijken of ik een foto hierop kan krijgen van mijn boxen ben er toch wel een beetje trots op

Comment

• ockbolz
                            • Apr 2006
                            • 21

maarreee kan het echt niet aan de draaiknoppen liggen? het kraakt toch wel wat als ik eraan draai, vooral het laatste stukje

Comment

• Dikke Foaf
                              • May 2003
                              • 618

Het kraken kan inderdaad aan de volumenoppen liggen, maar die brom erbij komt normaal gezien niet van je volumeknoppen (iig niet in de standaard foutsituaties).
                              Je spreekt ook over klappen/knallen, dit komt meestal voor wanneer er DC signalen op je speakers komen, daarom denk ik dat er meer aan de hand is dan de volumeknop.

Je kan 2e hands goed spul kopen aan goeie prijzen, maar je moet een beetje opletten, een versterker moet je testen en niet uitgaan van wat de verkoper 'zegt'. Om daarmee te stellen dat je nooit nog 2e hands iets koopt vind ik nogal kort door de bocht.
                              Het lijkt me duidelijk dat de verkoper een niet-werkend product heeft verkocht, terugbrengen en geld terug eisen.

Comment

Working...