Defecte filter/crossover?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj bobo
    • May 2003
    • 155

Defecte filter/crossover?

Geachte mede forumleden

Ik zit met het volgende probleem, mijn filter/crossover in mijn subwoover(behringer B1800x) werkt niet meer helemaal naar behoren. De filter kapt namelijk veel te hoog af.

Dit probleem ondervond ik vandaag toen ik de filter weer opnieuw in de luidspreker plaatste. De filter is er namelijk een jaartje uit geweest omdat ik de subwoover actief aanstuurde. Nu ik de filter er weer inzette, omdat een van mijn versterkers weg is voor reparatie, begon hij dit te doen. Ik heb de filter al die tijd netjes bewaard, en nu dus correct aangesloten.
    Heeft iemand misschien een idee hoe dit kan? Kan ik eventueel zelf op de een of andere manier kijken waar het probleem in zit?

Alvast bedankt
    mvg Bob
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

... aangenomen dat alles weer in de juiste volgorde is gemonteerd en je 1 subwoofer hebt en dus geen vergelijk kan maken ?
    Is dit het geval dan lijkt het me waarschijnlijk dat het gewenning van je "actieve" sound.

Actieve x-overs zijn een pak steiler (meestal 24dB/oct) dan de passieve variant (meestal 6 of 12dB/oct) en de kantelfreq. van je externe x-over zou best wat lager ingesteld kunnen staan.

De componenten op een passief x-over (condensator / spoel) zijn redelijk "stabiel" als het gaat om opslag ... mag aannemen dat er bij (de)montage niets is losgetrild of verwisseld ?

Succes !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Dr. Edie
      • May 2003
      • 671

Originally posted by Koen van der K
      ... aangenomen dat alles weer in de juiste volgorde is gemonteerd en je 1 subwoofer hebt en dus geen vergelijk kan maken ?
      Is dit het geval dan lijkt het me waarschijnlijk dat het gewenning van je "actieve" sound.
      Dit zal het wel zijn, dit had ik destijds met mijn Dap PR115b's (waar ik de filters nog van liggen heb, zometeen eens voor de gein testen )
      Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• dj bobo
        • May 2003
        • 155

@ koen
        Hij is zeker goed aangesloten, dat heb ik al meerder malen gecontrolleerd.
        De filter van mijn andere subwoover doet het wel goed, dus ik heb vergelijkings materiaal. En ik kan je zeggen, beide subs klinken heel anders..
        Het klopt trouwens dat je gaat wennen aan die ''actieve sound''. De andere sub (met de filter die wel in orde is) klinkt inderdaad anders dan dat hij eerst deed met een actieve crossover... Maar iig, het probleem zit dus niet in die gewenning

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

... OK, da's wel vreemd ja, zou bijna voorstellen de filterprinten eens om te wisselen ... !?

Het enig dat ik me dan kan bedenken is dat er een verbinding losgeraakt kan zijn; meet de verbindingen op de print eens door (van condensator / spoel naar de outputs bijv.).

Succes !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• Rock On
            • Jan 2004
            • 250

Is de impedantie van de nieuwe subwoofer hetzelfde als de oude Behringer?
            Dat is het nadeel van passieve filters, de impedantie van de speaker doet
            nl ook mee in de filtercurce.....
            "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• Radar
              Moderator
              • Jul 2002
              • 890

Tja,verneukt door een "simpel" filtertje.
              Met alle respect voor Behringer maar ik geloof nooit dat ze van
              top elektronica gebruik maken.
              Dus kan het wel een voorkomen dat een condensator gaat lekken.
              Hoef je niet te zien aan de buitenkant maar dan is ie gewoon rot.
              Slechte soldeer verbinding ken je ook dagen naar zoeken als je wat minder bedreven bent in de elektronica.
              Maandag avond 3 april, 21:00 in de chat.
              Neem ff wat foto's mee van de print, (boven en onderkant)
              Regel ff een multi meter ( 't liefst een scoop en signaal generator),
              en we gaan 's kijken waar het aan leg.
              P.S.
              Soldeerbout ( een goeie ) en een rolletje tin, ook altijd wel handig.
              Ik doe niet aan bijgeloof.
              Dat brengt ongeluk.

Comment

• dj bobo
                • May 2003
                • 155

Bedankt Radar voor je aanbod , maar aangezien ik niet kan solderen, zal dat moeilijk worden. Bovendien heb ik proefwerkweek dus ik heb echt heel weinig tijd. Ik neem hem maandag wel mee naar school, naar de natuurkunde TOA, dan mag hij zich erop uitleven. Mocht het niet lukken op school, dan kom ik graag nog terug op je aanbod, maar dat hoor je dan nog wel. Bovendien zijn die dingen niet zo heel duur neem ik aan, desnoods koop ik wel een nieuwe

Bob

Comment

Working...