Spark en netspanningsprobleem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CyBorg
    • Jan 2003
    • 34

Spark en netspanningsprobleem

Ik heb een compulite spark lichtcomputer. Deze wil nog wel eens op tilt slaan. Ik ben erachter dat dit gebeurd wanneer er in het theater bijvoorbeeld een trek wordt bewogen of (in een ander theater) het electrische voordoek wordt bediend. Er zal dus iets met de netspanning gebeuren waar geen enkel aparaat last vaan heft, behalve mijn lichtcomputer. M'n dmx output begint te jutteren of de hele computer slaat vast. Een reset is in alle gevallen nodig om het probleem te verhelpen.
    Wat zou het precies kunnen zijn en wat is er aan te doen? Een netfilter/overspanningsbeveiliging kopen in de locale computer shop?
    Moet die spark daar niet gewoon tegen kunnen? Kan er iets mis zijn in het voedingsgedeelte van de spark?
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Originally posted by CyBorg

1 Wat zou het precies kunnen zijn en wat is er aan te doen? Een netfilter/overspanningsbeveiliging kopen in de locale computer shop?
    2 Moet die spark daar niet gewoon tegen kunnen?
    3 Kan er iets mis zijn in het voedingsgedeelte van de spark?
    1 Als er alleen een storing optreedt bij rare spanningen : stabilseren en/of filteren
    2 Ja, dit is meer een vraag voor de verkoper, dus, eigenlijk..
    3 Ja, er is dus blijkbaar een enorm gevoelig voedinkje gebruikt, of er is een elco lek, ergens. Kan ook een aardlusje zijn.

Als er ergens een zware motor wordt bediend is er meestal sprake van bovenharmonischen op het net. Deze moeten eigenlijk weggefiltert worden, bij ed frequentieomvormer van de motor. Maar de heren trekkenbouwers zijn daar natuurlijk niet van op de hoogte, of vinden dat maar weggegooid geld...
    Geluid - gebalanceerd, de storingen zijn dus wegewerkt bij voorbaad.
    Maar sommige apparaten kunnen er last van hebben.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Slechts een heel simpel advies: als de wiedeweerga langs BEO, u weet wel de importeur.
      Wat jouw spark doet is niet goed, uiterst ongewenst en deze klacht zal bijzonder serieus worden genoemen door de TD aldaar.

Niet langer wachten, des te sneller heb je weer een betrouwbare spark!
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• vectorpijl
        • May 2006
        • 14

Misschien is het idee om een simpel UPS kast tussen je tafel en de netspanning te zetten!!! Ik heb zelf ook zo's soort probleem gehad met frequentie gestuurde motoren. UPS er tussen, wegprobleem.

Het kan ook zo zijn dat de aarde van trekkenwand motoren ervoor zorgt dat de GND van je DMX gefuckt wordt. Galvinsche scheiding van de DMX d.m.v. booster/splitter kan dit ook verhelpen!

Comment

Working...