Probleem met installatie in Kroeg

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Studio 2000 uden
    • Mar 2006
    • 60

Probleem met installatie in Kroeg

Recent hebben we in een voetbal kantine het volgende geinstalleerd:

4x JBL Control 5
    1x Crown XLS 202 200W op 4 ohm 250W op 2 Ohm
    1x Berhinger VMX1000
    1x Numark cd22mk4

2 JBL's per kanaal aan gesloten 4 + 4ohm wordt 2 Ohm

Nu hebben we een probleem,

Het volgende is het geval.
    soms op onverwachte momenten Springen ineens de overspannings lampen van de mid/low speaker van de Control 5
    dat is een probleem want dat betekend dat ze een peak spanning hebben gehad. alle 4 de speakers hebben op dat moment alleen nog maar hoge tonen.
    oke kan gebeuren. 1 keer alle 4 tegelijk.

wij legde dit op de microfoon die werdt gebruikt omdat die hoog in de clip werd aan gestuurd. Eigen schuld van de gebruiken dachten wij..

1 week later komen we weer het zelfde probleem tegen, weer de lampen doorgebrand.
    maar nu maar aan 2 speakers die op kanaal A zitten aangesloten.
    weer vervangen. het werkt weer

weer een week later zijn de andere 2 jbl's aan de beurt. precies hetzelfde probleem.

nu ben ik dus wanhopig op zoek naar het probleem.

ik dacht zelf dat de vmx1000 niet goed werkte, verwisseld met dateq styx.
    probleem niet opgelost.
    Nu denk zelf dat de uitgangsweerstand op bepaalde momenten door een spanningsval te laag wordt waardoor de lampjes een peak stroom krijgen.
    maar dat kan eigenlijk ook niet omdat de eindtrap dan in de protectie zou moeten schieten.

ik zit met mijn handen in het haar, ik weet me geen raad.

heeft iemand een goed advies of een oplossing.

mvg Ron
    Hij heeft altijd in een radiostudio gestaan en er is nooit mee gesleept en gegooid zoals bands en drive inns dat doen
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Wordt de mixer niet gigantisch in het rood gestuurd?

Misschien eens proberen een 2/3 kanaals PA mixertje ertussen te zetten.

Comment

• Studio 2000 uden
      • Mar 2006
      • 60

nee, de mixer wordt normaal gebruikt naar men zegt. ik krijg nooit een fatsoenlijke reden.
      kijk, door die microfoon snap ik het wel.
      maar de mixer staat iedere keer als ik er kom netjes op zijn goede posities.
      dus daar ligt het niet aan.
      Hij heeft altijd in een radiostudio gestaan en er is nooit mee gesleept en gegooid zoals bands en drive inns dat doen

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Zet er eens een compressor/limiter tussen, regel 'm goed in en kijk of het probleem zich nog blijft voordoen... Al geprobeerd?

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Volgens mij staan er wel topics hier over het vermogen dat je in een speaker moet sturen, qua amp, en dan zit je met 250 amp op 2 ohm wel erg krap, als de c5's 350 kunnen wegstouwen. Met andere woorden : clippende amps. En ja, dat kost drivers, of zoals hier : protectie-lampjes.
          Last edited by Gast1401081; 18-03-06, 00:37.

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

En als je ze in serie hangt ipv paralel? Zodat je op 8Ohm uit komt? Je hebt nog 602's liggen...

Comment

• Bolleke64
              • Mar 2006
              • 9

Ben je zeker dat de versterker niet clipt???????????

anders beter een zwaardere versterker nemen, ge mag gaan tot 2*RMS vermogen van de speaker

Greetz Ikke

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Ha "studio 2000 uden" (what's in a name ;-)

Ik heb recentelijk een drietal (splinternieuwe) XLS 402 / 602 amps in m'n werkplaats gehad met de klacht dat het volume ineens van min naar max ging en omgekeerd.

Bij alle versterkers ging het om een slechte soldering / verbinding van de volume pots aan de voorzijde. De flatcable die de pots met het main PCB verbind is aan de potzijde niet OK.

De flatcables losknippen en opnieuw vastzetten loste het probleem op.
                Overigens frapant dat het in alle drie de gevallen om de rechterpot ging.

Wellicht kun je hier iets mee ...

Groeten en succes !
                Meer is minder, minder is meer

Comment

• Bartje
                  • Jun 2005
                  • 95

Even tussendoor crown's advies t.o. die XLS versterkerts (heb er zelf ook 2) is ze NIET op 2 ohm te belasten.

zie: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/139436.pdf
                  Helemaal bovenaan:

Load Impedance: Rated for 4 to 8 ohms per
                  channel in Stereo, 8 ohms in Bridge Mono.

De vermogens van 2 ohm staan (op sommige site's) aangegeven alleen kan je de eindtrap er beter niet op belasten, ze worden dan erg onstabiel!
                  Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

Comment

• VERVALLEN

Heeylaaaaaaaaaaa!!!
                    Die XLS versterkers zijn qua opbouw anders nu se!
                    Dat valt me nu pas op.
                    Ik heb ook een crown XLS-602 maar die steekt in een ander jasje . Nochtans heb ik deze versterker nog gaan jaar.
                    Toen was er sprake van de XLS 202 / 402 / 602
                    Blijkbaar is er nu nog 'n zwaarder beestje bijgekomen de XLS-802.
                    Ze zien er in ieder geval veel beloven uit deze versterkers.
                    Ik heb de 602, en heb er nog nooit problemen mee gehad (steeds belast op 8ohm)

Comment

• Studio 2000 uden
                      • Mar 2006
                      • 60

dus als ik het goed begrijp moet ik er een zwaardere versterker heen gaan brengen.
                      ik dacht zelf al zoiets, maar degene die ze het spul verkocht heeft had ze deze versterker geadviseerd,
                      foute keuze dus.
                      er ga ze een limiter aansmeren en een xls 402. die is zeker zwaar genoeg

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Ha " Studio", kan nog medelen dat er geen goede / snelle peaklimiter in de XLS-series zit, hetgeen een fraaie blok op je output kan geven.

Om toch nog op je verhaal en mijn eerder gemaakte opmerking betreft de pots terug te komen; je stelt dat plotseling de problemen optreden en dat je aan de instellingen niet kan herleiden wat het probleem veroorzaakt kan hebben. Lijkt me toch wel een aanwijzing dat mogelijk iets met die slechte verbinding te maken zou kunnen hebben.

Enfin, kijk maar, we horen het wel ... !
                        Meer is minder, minder is meer

Comment

• Studio 2000 uden
                          • Mar 2006
                          • 60

ik heb ze toch maar vast geadviseerd om de speakers parallel aan te sluiten om weer terug te komen op op een degelijke weerstand, nu maar hopen dat ze niet weer alles kapot blazen

Comment

• Studio 2000 uden
                            • Mar 2006
                            • 60

het probleem heeft zich nu al maanden niet meer voor gedaan, dat parallel zetten van de speakers heeft geholpen.

allemaal bedankt voor jullie tips en truks

mvg Ron

Comment

Working...