Alesis M-EQ 230

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GuntherM
    • Jan 2006
    • 163

Alesis M-EQ 230

Goeden avond,

heb gisteren een keertje het kastje open gemaakt van mijn M-EQ 230 equalizer want ik vond dat er een brandluchtje was intern, en inderdaad de beide triacs hebben zeer heet gestaan, nu is mijn vraag, kan zoiets kwaad? Ook voor de geluidskwaliteit zal dit niet zo goed zijn, neem ik aan.
    De printplaat is op die plaats donker gekleurd, wat kan ik nu het beste doen?

Alvast bedankt
    Gunther
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Ha Gunther,

Waarschijnlijk zijn het een tweetal spanningsstabs die wat warm zijn geworden.
    Geen onbekend verschijnsel (hoewel stinken nou ook weer niet de bedoeling is ;-) dat te wijten zou kunnen zijn aan een hoge netspanning, heb echter zo'n Alesis EQ nog niet open gahd en weet niet wat de spanningsval over de stabs is (welke voor de warmte-ontwikkeling zorgt).

Het geluid gaat er enkel onder lijden als door de warmte ontwikkeling de spanning gaat varieren. Oplossing zou kunnen zijn de primaire kant van de trafo om te steken van 220 naar bijv. 240VAC, maar nogmaals weet ik niet of dat bij de Alesis wel kan.

Vervangen van de stabs door andere types zou een mogelijkheid kunnen zijn maar ik zou dan eerst de in- en uitgangsspanningen (zowel van de trafo als de stabs) eens nameten.

Groeten en succes !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• GuntherM
      • Jan 2006
      • 163

Inderdaad je zou wel eens kunnen gelijk hebben, indertijd hebben we er een niet originele adapter opgezet. Dat zou de oorzaak kunnen geweest zijn van de overspanning. Ik weet uit ervaring dat deze niet echt stabiel zijn. De ingangsspanning van dit toestel is 9VAC en ik heb er nu terug een originele adapter op aangesloten. Mogelijk is deze oververhitting nog een probleem van vroeger.
      Bedankt alleszins voor je reactie.

Gunther

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Ah ... OK, externe voeding natuurlijk, had ik kunnen weten ;-)
        Ja, probeer idd de originele eens ... ! als 't blijft stinken horen we het wel weer ;-)

Groeten en succes !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...