Sinds jaren gebruik ik een zelfgebouwde beveiliging tegen een te hoge netspanning. Het is een beveiliging tegen een netspanning die hoger is dan de max netspanning plus nog een volt of tien. Op deze manier ben ik beveiligd tegen fouten in bijv tijdelijke (380volt) netspanningsinstallaties, door bijvoorbeeld een gammel of geen sterpunt, foutieve aansluiting etc. Ook zeer ongelijkbelaste aggregaten kan op de andere fasen een te hoge netspanning staan. De automaat doet niets anders dan de 220 volt verbreken via een solid state relais. Als dat aanspreekt is er dus een serieus probleem, maar blijft de apparatuur heel. (Laatst had men een 3 fasen paddenstoel aangesloten met een kabel met 5-polige stekers. Het zag er allemaal prima uit, maar de kabel had maar vier aders en geen nul!. Stom om zo'n kabel te maken, maar hij lag er wel. Ik was de enige die geen schade leed, maar dat terzijde). Omdat de zelfbouwperiode een beetje achter me ligt, ben ik op het www op zoek geweest naar een dergelijke voorziening. Op het woord overspanningsbeveiliging, krijg je alles te lezen over inductiepieken, blikseminslag, netvervuiling etc. Dat zijn fenomenen waarvan ik geen last heb en die wil ik ook niet bestrijden. Ik zoek een beveiliging, die continue waakt over de netspanning en mijn apparatuur daarvan loskoppelt, als deze te hoog wordt, ik bedoel dan hoger dan 240...250 volt.
Het www leverde dus niet veel op, of ik heb verkeerd gezocht. Wie weet waar die dingen handelsmatig te koop zijn? Of moet ik toch weer gaan bouwe. Het mag enkelfase of 3 fase zijn dat maakt voor mij in principe niet uit. Een fase is genoeg
mvg John Smits
Het www leverde dus niet veel op, of ik heb verkeerd gezocht. Wie weet waar die dingen handelsmatig te koop zijn? Of moet ik toch weer gaan bouwe. Het mag enkelfase of 3 fase zijn dat maakt voor mij in principe niet uit. Een fase is genoeg
mvg John Smits
Comment