Te hoge netspanning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • John Smits
    • Nov 2001
    • 111

Te hoge netspanning

Sinds jaren gebruik ik een zelfgebouwde beveiliging tegen een te hoge netspanning. Het is een beveiliging tegen een netspanning die hoger is dan de max netspanning plus nog een volt of tien. Op deze manier ben ik beveiligd tegen fouten in bijv tijdelijke (380volt) netspanningsinstallaties, door bijvoorbeeld een gammel of geen sterpunt, foutieve aansluiting etc. Ook zeer ongelijkbelaste aggregaten kan op de andere fasen een te hoge netspanning staan. De automaat doet niets anders dan de 220 volt verbreken via een solid state relais. Als dat aanspreekt is er dus een serieus probleem, maar blijft de apparatuur heel. (Laatst had men een 3 fasen paddenstoel aangesloten met een kabel met 5-polige stekers. Het zag er allemaal prima uit, maar de kabel had maar vier aders en geen nul!. Stom om zo'n kabel te maken, maar hij lag er wel. Ik was de enige die geen schade leed, maar dat terzijde). Omdat de zelfbouwperiode een beetje achter me ligt, ben ik op het www op zoek geweest naar een dergelijke voorziening. Op het woord overspanningsbeveiliging, krijg je alles te lezen over inductiepieken, blikseminslag, netvervuiling etc. Dat zijn fenomenen waarvan ik geen last heb en die wil ik ook niet bestrijden. Ik zoek een beveiliging, die continue waakt over de netspanning en mijn apparatuur daarvan loskoppelt, als deze te hoog wordt, ik bedoel dan hoger dan 240...250 volt.

Het www leverde dus niet veel op, of ik heb verkeerd gezocht. Wie weet waar die dingen handelsmatig te koop zijn? Of moet ik toch weer gaan bouwe. Het mag enkelfase of 3 fase zijn dat maakt voor mij in principe niet uit. Een fase is genoeg

mvg John Smits
    Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken
  • Freek Fokker
    • Aug 2003
    • 495

Je vertelt in je startpost dat je al jaren een zelfgebouwde gebruikt, lijkt me goedkoper en beter om ze dan weer zelf te bouwen.
    SR20DET

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

Misschien kan de topicstarter eens een schema posten van zijn beveiliging? Het zou wel eens interressant kunnen zijn. Mailen mag ook...
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Ik ben misschien simpel hoor, maar kan je je huidige beveiliging niet aanpassen voor een lager voltage ??

En ik ben ook benieuwd naar de schakeling by the way!
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

hen ze op voorraad liggen, met fase - 0 bewaking en spanningsbewaking..

1 fase te hoogof te laag : jammer dan..einde stroomtoevoer...

Comment

• Radar
            Moderator
            • Jul 2002
            • 890

Onderwerp is hier al eens keertje ter sprake geweest maar ik kan het zo rap niet meer terug vinden.
            Maar er zijn natuurlijk medeforummers die wat beter kunnen zoeken dan ik.

Er zijn dus komplete blokken in de handel die beschermen tegen een hoop netspannings ellende.
            Ik doe niet aan bijgeloof.
            Dat brengt ongeluk.

Comment

• Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

Is een paar weken geleden weer de vraag gesteld geweest.
              Zoek eens op fase-bewaking of fase-wachter.
              Bestaat in DIN-rail uitvoering.
              Ding bevat meestal een schakel-uitgang waarmee je dan een contactor laat aantrekken. Ook meestal een alarm-uitgang voor signaal-lamp oid.
              In dat topic werden ook aantal merken en types genoemd.
              In de search vind je dit wel terug.
              Hier onderandere:

Comment

• john w
                • Jan 2006
                • 35

De "DUFRN230 en de DUFRN400 van Syrelec/Crouzet. Bewaakt over en onderspanning met een instelbare hysterises.
                Een beetje elektrotechnische groothandel weet dan wat je moet hebben.(Schuurman Elektrotechnische Groothandel Breda bijvoorbeeld)

Comment

• @ndrew
                  • Jun 2005
                  • 220

k heb met een monteur van nuon gesproken en die zei dat ze de netspanning weer wat gaan opkrikken van 230v naar 240v.
                  <laat het maar draaien>

Comment

• john w
                    • Jan 2006
                    • 35

Dat klopt ja. Maar over het algemeen heeft (bijna) niemand daar last van.

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

Van 230 naar 240? Mag ik dan eerst overal 230? Heb vorige week voor de fun m'n multimeter weer eens in het stopcontact gestopt en zat door nog steeds RUIM onder de 230! Was iets van 224/225.

Dus...

Comment

• ronny
                        • Dec 2002
                        • 2139

dat hangt ook een beetje van het net af waarop je bent aangesloten. Als je al helemaal op het uiteinde zit, dan kan de spanning idd al enkele volts gezakt zijn. Zit in een buurt met veel lassers die de *** ganse dag niets anders doen als bakken en braden, dan zal dat ook invloed hebben op de spanning die bij je thuis uit het stopcontact(wcd) komt.

Het enigste wat ik weer voel aankomen is dat de goedkope aparaten met slecht bemeten voedingen en dergelijke zo een spanningsverhoging wel eens moeilijk kunnen hebben. Oftewel, deze zullen minder lang meegaan.

mvg
                        ronny
                        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• dBservice
                          • Feb 2006
                          • 4

Je moet geen spanningsregelaar hebben maar een spanningsstabilisator.
                          220V in en 220V uit. Zijn legio te koop.
                          Ik zou ook een 220V scheidingstrafo gebruiken als ik jou was.

Comment

• Bolleke64
                            • Mar 2006
                            • 9

Dan zit ge nog met hetzelfde probleem

Comment

• Bolleke64
                              • Mar 2006
                              • 9

beveiliging

Wat veel simpeler is in de stroomkast een paar VDR 250V types gebruiken met serieweerstand 4k7 1w tussen fase en aarde, weerstand is er om de vdr te beschermen en er vloeit teveel lekstroom naar aarde zodat aarlek afslaat 4k7 is berekend voor een aardlek van 30mA voor 300mA aardlek is een weerstand van 470Ohm /5w an te bevelen.

wil men echt zeker spelen, plaats in ieder toestel een vdr zodat de zekeing springt indien er echt iets fout gaat.

greetz Ikke

Comment

Working...