goedkoop mic kapsel balanceren. Hoe?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CyBorg
    • Jan 2003
    • 34

goedkoop mic kapsel balanceren. Hoe?

Ik wil een goedkoop dynamisch microfoon kapseltje gebruiken, maar dat signaal moet wel worden gebalanceerd. Ik kan er natuurlijk gewoon een DI tussen hangen, maar volgens mij moet het geen moeilijke schakeling zijn die het signaal van dat dingetje gebalanceerd maakt. Eigenlijk hetzelfde dat gebeurd in een iets professionelere mic. Kan iemand mij vertellen wat dat voor'n schakeling is?
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

meestal wordt de capsule gewoon op de hot en de cold gezet, en is de massa van de kabel verbonden met het frame.

In het begin is dit wat onlogisch omdat de simpelste uitleg over gebalanceerd signaal die met de opamps is, met 2 tegengestelde signale relatief aan de massa, terwijl nu duidelijk je signaal los van de massa zit. Maar als je wat verder leest over gebalanceerd signaal wordt het duidelijk dat de essentie gaat om je massa te scheiden van signal return. En dat is hier dus het geval

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

wijze woorden!

Audix is dacht ik ook transformerless...

Je kan er ook nog voor kiezen om een trafootje te nemen...

Een (dyn) kapsel is nl vrijlaagohmig, en dat mag best wat "step-up" hebben. Dit maakt wel een hogere uitgangsimpedantie, maar dan heb je meteen ook wat meer signaal.

De uitgangsimpedantie transformeert kwadratisch t.o.v. de wikkelverhouding, wat op zich betekent dat je liever niet teveel step-up neemt.

Meeste dyn mics ziten ergens tussen de 150 en 300 ohm.
      Dus meet het kapsel (liefst niet DC maar met wisselstroom) en reken uit hoeveel step-up je ongeveer kan gebruiken....

Als je teveel step-up neemt zal de mic-pre de trafo teveel belasten en
      Dan heb je weer wat signaalverlies en verandering.
      knoppen en waarden :)

Comment

• John Smits
        • Nov 2001
        • 111

Een dynamisch kapsel is in principe symmetrisch. Het heeft twee aansluitpunten, die geheel vrij zijn van aarde en het signaal op de uiteinden is in tegenfase, precies wat gebalanceerd ook is. Je gaat dus met een tweeaderige microfoon kabel naar de uiteraard ook symmetrische ingang van je mixer of versterker. De afscherming doet niet mee voor het signaal . Deze zit aan de versterkerzijde aan massa en aan de microfoonzijde aan het huis van de microfoon. Op deze manier is het hele audiocircuit afgeschermd. Nogmaas, de spoel van de microfoon mag dus nimmer doormeten op aarde!

John
        Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

Working...