actief aansturen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tididi
    • Aug 2001
    • 352

actief aansturen?

kan je elke set speakers appart aansturen
    \ik bedoel dan 1 versteker op top en 1 versterker op laag en is dan bij elke apeaker de aansluiting ook hetselfde dus voor laag 1+ en 1- en voor hoogmid 2+ en 2-?
    Last edited by tididi; 11-02-06, 15:08.
    p.j
  • SpeakerX
    • Feb 2006
    • 16

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, je wilt dus

1 versterker op 1+ en 1- zetten,
    1 versterker op 2+ en 2- zetten,

en dan wilde je weten of je boxen het signaal van 1+ en 1- voor laag gebruiken en 2+ en 2- voor hoog?

Volgens de correcte aansluiting worden alle pinnen 1 op 1 doorgelust in een speaker. Als jij dus een fullrange speaker hebt dan zit daar volgens mij altijd een "scheidingsfilter" in. Die splitst het signaal dan. Als je dan dus nog een versterker op ping 2+ en 2- zet, en je lust door vanaf je ene speaker naar een andere speaker die pin 2+ en 2- gebruikt dan moet dat dus werken.
    (Correct me if i'm wrong!)

Het is een meetje vaag, maar je vraag is ook een beetje vaag hoor...

Comment

• tididi
      • Aug 2001
      • 352

Originally posted by SpeakerX
      Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, je wilt dus

1 versterker op 1+ en 1- zetten,
      1 versterker op 2+ en 2- zetten,

en dan wilde je weten of je boxen het signaal van 1+ en 1- voor laag gebruiken en 2+ en 2- voor hoog?

Volgens de correcte aansluiting worden alle pinnen 1 op 1 doorgelust in een speaker. Als jij dus een fullrange speaker hebt dan zit daar volgens mij altijd een "scheidingsfilter" in. Die splitst het signaal dan. Als je dan dus nog een versterker op ping 2+ en 2- zet, en je lust door vanaf je ene speaker naar een andere speaker die pin 2+ en 2- gebruikt dan moet dat dus werken.
      (Correct me if i'm wrong!)

Het is een meetje vaag, maar je vraag is ook een beetje vaag hoor...
      ik heb een rcf top fulrange en een rcf sub die ik nu appart wil aansturen via een amp rekje met crossover en twee verterkers
      nu is mij nvraag of dus alle speaker de doorkoppeling hebben
      en ik wil ook wten of het uitmaakt of je de 4 adrige neutrik kabel eerst in het hoog moet doen of i het laag en dan via deze doorlussen of maakt dit niet ui
      t.?
      p.j

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1067

dit maakt dan niet uit....

omdat de bas kast en het hoog niks met elkaar te maken hebben.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

HOOOO ff,

er zijn ongeveer 45 manieren om een aktief setje aan te sturen
          de meest gangbare is 1+- = fullrnage, of tops, 2+- is extra ( dus sub) maar dit kan ook andersom
          Verder zijn er ook weer een 40 manieren om dit in de speakerkast op te lossen, we kennen allemaal de behringer sub-hoog scheiders in de sub, en daar moet alles weer net anders.

dus kom maar op met weblinks, en types van je speakers, amps, en processoren...
          pas dan kan er goeie info gegeven worden, ook qua bekabeling.

Comment

• tididi
            • Aug 2001
            • 352

ik heb het volgende setje
            rcf events 1000 300w 12"en 1"topje
            rcf sub 1501 400w 15"
            dit wilde ik aansturen met dap p-700 elementes serie voor hoog
            en voor laag p-1600 elementes serie
            met een berhinger crossover
            de rcf serie heeft nu ik dit getest heb alleen maar de 1+ en 1- aangesloten en kan dus geen gebruik maken van de 4 adrige kabels.
            nu maar met losse kabels gewerkt
            nu getest te hebben kwam ik tot mijn schrik tot de conclusie dat de bas het extra laag niet goed aankon, de speaker ging aanlopen en dit is niet echt goed.
            heb nog geprobeert om de freq aan te passen en de input wat laag te houden maar bij hogere volumes ging het toch weer verkeerd

nu ben ik weer terug gegaan naar mijn oude aansluiting en wel nu met 1 q4 pth 9 amp en de bas en top maar waar doorgelust dus parralel
            dit gaat wel okee maar kom wat laag te kort

de rcf event serie is waarschijnlijk zo gemaakt dat de combi van de sub en top goed te gebruiken is als 1 doorgeluste set
            ik kan op de site van rcf de events serie niet meer vinden dus spec heb ik nu even niet.

ik ga nu maar kijken naar wat betere subs die wat meer vermogen aan kunnen.
            denk nu naar een 18"sub van 600w of meer.
            Last edited by tididi; 13-02-06, 12:06. Reason: dubbel geplaatst
            p.j

Comment

• Dr. Edie
              • May 2003
              • 671

Originally posted by tididi
              de rcf serie heeft nu ik dit getest heb alleen maar de 1+ en 1- aangesloten en kan dus geen gebruik maken van de 4 adrige kabels.
              nu maar met losse kabels gewerkt
              Grote kans dat de 2- en 2+ gewoon doorverbonden zijn, maar voor de zekerheid even je speaker openhalen (connectorplaatje) en kijken wat ze met de 2+/- gedaan hebben.
              nu getest te hebben kwam ik tot mijn schrik tot de conclusie dat de bas het extra laag niet goed aankon, de speaker ging aanlopen en dit is niet echt goed.
              heb nog geprobeert om de freq aan te passen en de input wat laag te houden maar bij hogere volumes ging het toch weer verkeerd
              Niet bepaald goed, en ik hoop niet dat je je speaker nu beschadigd hebt. Een low-cut is toch wel een vereiste, geen idee hoe hoog deze op jou RCF subs zijn moet. Ik meen ook dat dit bij de goedkope Behringer crossovers niet in te stellen was (behalve een onbruikbare 25Hz low-cut). Je neigt dan al snel naar een processor...
              nu ben ik weer terug gegaan naar mijn oude aansluiting en wel nu met 1 q4 pth 9 amp en de bas en top maar waar doorgelust dus parralel
              dit gaat wel okee maar kom wat laag te kort
              Zit er achterop een schakelaar dat je het passieve filter uitschakelen kan? Of zit er geen filter in? In het geval van actief filteren "moeten" de filters uit de subs worden verwijderd. Dat het laag nu minder is dan gewenst is erg begrijpelijk.
              ik ga nu maar kijken naar wat betere subs die wat meer vermogen aan kunnen.
              denk nu naar een 18"sub van 600w of meer.
              Wáárom 18" en wáárom 600 Watt ? Lees je even goed in op dit forum.. Die 2 gegevens zijn net zo belangrijk als de kleur van je kasten.
              Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• tididi
                • Aug 2001
                • 352

de speaker is niet beschadigt omdat ik het al snel door had en hoorde dit heeft niet heel erg lang geduurdt
                de lowcut weetik ook niet goed .
                gegeven is dat de kast 39hz tot 150hz aangeeft. en crossover frq 150hz is
                waar om 18omdat ik denk dat dit toch wel wat lager gaat dan de 15"
                en wat beter beukt!!
                het vermogen die ik aangaf is vanaf 600w dan heb je wat zal k maar zeggen.
                dit altijd wat beter dan de 400w die ik nu heb
                en het hoeft niet erg groot te zijn ivm vervoer in aanhanger die al bijna vol zit.
                in de bas kast zit inderdaad een filter die je kan schakelen
                moet deze er dan altjd uitgehaald worden
                als je de kast appart aanstuurt?
                ookals je hem wel uit kan zetten?
                Last edited by tididi; 12-02-06, 15:49.
                p.j

Comment

• Dr. Edie
                  • May 2003
                  • 671

Originally posted by tididi
                  de speaker is niet beschadigt omdat ik het al snel door had en hoorde dit heeft niet heel erg lang geduurdt
                  de lowcut weetik ook niet goed .
                  gegeven is dat de kast 39hz tot 150hz aangeeft. en crossover frq 150hz is
                  Dan zal een low-cut van minimaal 40 Hz toch wel erop moeten.. Maar ik ken de speakers niet, dus geen idee of ze al snel over hun x-max zitten e.d.. Maar zo te horen wel.
                  waar om 18omdat ik denk dat dit toch wel wat lager gaat dan de 15"
                  en wat beter beukt!!
                  het vermogen die ik aangaf is vanaf 600w dan heb je wat zal k maar zeggen.
                  dit altijd wat beter dan de 400w die ik nu heb
                  18" beukt en gaat niet altijd lager, de conus is idd wat zwaarder endus trager. Rendement is veel belangrijker, maar lees je daarover eerst maar eens in (teveel over gesproken al..).
                  in de bas kast zit inderdaad een filter die je kan schakelen
                  moet deze er dan altjd uitgehaald worden
                  als je de kast appart aanstuurt?
                  ookals je hem wel uit kan zetten?
                  Nee, dan hoeft ie er niet uit.
                  Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

behalve een onbruikbare 25Hz low-cut
                    Probeer het eens uit op je eigen speakers en je zult zien dat het wel degelijk uitmaakt (niet te weinig ook).

de conus is idd wat zwaarder endus trager
                    Een straaljager is zwaarder als een zweefvliegtuig en dus trager.

Lag het maar zo eenvoudig. Er zijn veel theorieën over het verschijnsel veelal met uitsluitsel van Mmd/Mms.

Mvg Johan

Comment

• Dr. Edie
                      • May 2003
                      • 671

Originally posted by Rademakers
                      Probeer het eens uit op je eigen speakers en je zult zien dat het wel degelijk uitmaakt (niet te weinig ook).

Een straaljager is zwaarder als een zweefvliegtuig en dus trager.

Lag het maar zo eenvoudig. Er zijn veel theorieën over het verschijnsel veelal met uitsluitsel van Mmd/Mms.

Mvg Johan
                      25 Hz zie ik meer een "beter iets dan niets", goed voorbeeld zijn de vaak (niet echt correct werkende) limiters op versterkers. Daar komt bij dat veel versterkers onder de 25 Hz niet veel doen EN er in muziek niet veel "energie" zit onder de 25 Hz, dus of je het écht zo goed merkt betwijfel ik eigenlijk.

En met de 18" wel gelijk, maar bedoelde meer.. Vaak 12" subs gehoord die net zo goed meegaan als 18" ers. De zin "Ik wil een 18" om..." vind ik nogal vaag.
                      Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

beter iets dan niets
                        Inderdaad, dus aan dat ding.

Filters werken trouwens niet zo stipt als je schijnt te denken en in de praktijk geven mijn speakers wel eens meer als alleen muziek weer. Heb je een keer een vallende naald of een slechte productie (plaat/cd) dan heb je pech. Rumble vreet af en toe excursie en vermogen (1+1+1=3).

Ik wil een 18" om..." vind ik nogal vaag
                        Mee eens.

Mvg Johan
                        Last edited by Rademakers; 12-02-06, 20:57.

Comment

• Dr. Edie
                          • May 2003
                          • 671

Uiteraard aan, net als een limiter

Maar on-topic maar weer, benieuwd wat de TS precies wilt nu.. Misschien zijn nieuwe subs niet eens nodig namelijk.
                          Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• tididi
                            • Aug 2001
                            • 352

wat ik wil is dat ik mijn bas en top appart ga aansturen maar wel zo dat het goed klinkt
                            i stuur het nu aan met 1 amp en mis daarom wat extra in het geluid

nu heb ik dit geprobeert met een ander amp rekje en nu ging dus de bas erg aanlopen

heb vele dingen geprobeert zoals de low cut 25 hz en ook gain erg terug gedraait maar dit mog niet helpen bij wat grotere vermogen
                            ik denk dat de esw 1501 niet erg goed kan omgaan met het extra laag
                            daarom misschien aan een anderes sub gedacht.
                            p.j

Comment

Working...