230V Verdeler

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SpeakerX
    • Feb 2006
    • 16

230V Verdeler

Hoi, ik ben nieuw hier op het forum, maar heb al wel veel gelezen.
    Nu was ik van plan om binnenkort mijn stroom verdeling en toevoer te gaan bekabelen en verdelen. Het gaat hierbij niet over krachtstroom, ik heb namelijk nog maar een beginnende drive dus ik red het wel met een groep voor licht en een groep voor geluid.

Nu is mijn vraag: Is het een goed idee om de blauwe CEE te gebruiken? Dan bedoel ik dus de "caravanstekker".

Deze leek mij steviger dan een normale schuko en aan een CEE vertrouw ik de volle 16A wel. Ook wou ik dan twee verdelers van CEE 16A 3pin -> 4x schuko maken. Maar welke schuko's moet ik dan gebruiken?

Deze: http://www.verkoop.licht-geluid.nl/a...co2awch12.html
    of deze: http://www.verkoop.licht-geluid.nl/c...r-hl90403.html

van de verdelers wou ik ook een soort flightcase idee maken, hiervoor leek mij 20x20 profiel en 48mm balhoeken het handigst. Maar weet iemand misschien of er ook 48mm tweebenige balhoeken zijn, omdat ik aan een kant een male inbouw caravan wilde plaatsen. Deze is zo'n 70x70mm groot en als ik tweebenige hoeken heb dan wordt de verdeler 11x11cm i.p.v 17x17cm.

Al met al heb ik dus een paar vragen:
    - is het handig om "caravanstekkers" te gebruiken?
    - Welke schuko's zijn het beste?
    - Worden deze schuko's goed beschermd met 48mm balhoeken?
    - Zijn er tweebenige 48mm Balhoeken?

Bedankt voor het antwoorden alvast.

PS: als dit naar het newbie forum moet, ga je gang!
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

het is niet handig om van die "caravanstekkers" te gebruiken. Dit komt gewoon omdat je de meeste zalen zo geen aansluiting tegenkomt om op in te prikken. Het is ofwel gewoon wcd ofwel krachtstroom. In theaters kom je de blauwe stekker wel eens tegen, maar dan zou ik zeker eens kijken of dat stopcontact dan gewoon niet ergens op een dim kanaaltje steekt... want dat is niet goed voor je dimmer en voor je aparatuur...

voor de rest kan je je verdeling perfect met die shuko stopcontacten maken. Ze zijn beiden hetzelfde volgens mij, alleen dat de kleur dan anders is. Echter kom je de blauwe variant wel iets meer tegen... die zwarte vind je dan weer meer op de bekende dmx baartjes, maar die kwaliteit daarvan is maar niets, dus alleen van de foto af kunnen we niet zien of de zwarte shuko ook van bedenkelijke kwaliteit is...

mvg
    ronny
    Last edited by ronny; 08-02-06, 16:19.
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

waar je de blauwe caravan stekkers ( en chassisdelen) wel mooi voor kunt gebruiken, is als ingang dus bijvoorbeeld op je verdeler met een blauw chassideel binnenkomen en dan vandaar achter de rest verdelen, je moet alleen wel rekening ermee houden dat je de ruimte daarvoor hebt,

Ik hoop dat je snap wat ik bedoel.
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• SpeakerX
        • Feb 2006
        • 16

Allereerst bedankt voor de reacties

Ik hoop dat je snap wat ik bedoel.
        volgens mij zeg je nu precies wat ik ook probeerde duidelijk te maken. Dus een verdeler met blauw in en schuko uit. Correct me if i'm wrong!

ik kwam op het idee om deze te gebruiken doordat m'n vader ook nog een 2e hands krachtstroom verdeler heeft staan en deze heeft ook blauwe uitgangen.

En als er in zaaltjes alleen maar schuko aansluitingen voorkomen dan maak ik toch gewoon voorloping gebruik van een verloopje totdat ik overga op krachtstroom?

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

de uitgangen maken niet uit, dit zij de stekkers die je op jou apparaten gaat aansluiten, echter zijn er weinig kleine zalen met de bauwe C-form aansluiting uit de muur.

dus je ingang zal in 9 van de 10 gevallen schuko moeten zijn.

2 mogelijkheden: gebruik dus gewoon schuko
          neem een verloopkabeltje mee van schuko male naar C-form female

dan kan je beide methoden gebruiken
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• SpeakerX
            • Feb 2006
            • 16

Owkeej, ik snap het elektrische gedeelte nu, maar wat is een goede combinatie hoekprofiel en balhoeken? Zelf zat ik hieraan te denken:

En beschermen die balhoek de spullen goed genoeg? (meestal krijgen mijn spullen hier wat te verduren ) Anders zat ik nog te denken om er misschien maar een vlinder op te doen en wat sluitprofiel te kopen...

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

Nog even mijn zegje over het 'electrische gedeelte'

Heb je er al aangedacht om powercon te gaan gebruiken?

kan 20 A houden.

Gewoon CEE 16 pol in en dan 2x powercon en 2x WCD (Shucko) out.

Let bovendien goed op de isolatie.

Ik heb laatst een ongeluk gehad met kortsluiting in een van mijn verdelers.
              Die kon je dus weggooien!
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

Nog even over die balhoeken:

De balhoeken beschermen in feiten ALLEEN de hoeken!

De shucko's kunnen nog steets afbreken of beschadigen.
                MEEO Audio Licht Rigging,
                Mark van der Werff
                Groningen

Comment

• SpeakerX
                  • Feb 2006
                  • 16

Heb je er al aangedacht om powercon te gaan gebruiken?
                  yep

Let bovendien goed op de isolatie.
                  had ik ook al aan gedacht weet alleen nog niet precies hoe ik dit ga doen..
                  Het was de bedoeling dat de verdelers van hout ging maken, maar ik las ergens dat je om het een beetje veilig te maken toch wel plastic of ijzer/alu moet gebruiken.
                  Misschien is het een ideetje om er een soor van alu frame in te stoppen...?

O ja, en ik denk dat ik ze toch maar met deksel bouw, dan is de bescherming beter EN is het makkelijker uit elkaar te halen als er iets mis is.

Ik zal kijken of ik een tekeningetje kan maken en ik hoor ook graag jullie mening!

Comment

• esound
                    • Oct 2004
                    • 193

is dit niet wat is ook in een 4 voudige versie

Comment

• driesmees
                      • Apr 2003
                      • 1076

Je moet opletten met die chassisdelen voor schucko, over het algemeen mogen die maar 10A hebben! 16A afzekeren is nog toelaatbaar, maar 20A zeker niet...
                      Kwa isolatie zou ik niets speciaals doen, elke blindpanel mooi aarden, en overal met 2,5mm² werken. En van die mooie eindstekkertjes gebruiken op het einde van elke kabel(Kan er iemand mij de naam van zeggen? Ik gebruik ze sinds kort bij elke kabel, maar zou er begot de naam nie van weten...)
                      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• jerre
                        • Jun 2003
                        • 286

ader(eind)hulsjes ('k denk toch dat je dat bedoeld)
                        nu gij en dan ikke weer

Comment

• keenoncoolstuff
                          • May 2003
                          • 695

Originally posted by jerre
                          ader(eind)hulsjes ('k denk toch dat je dat bedoeld)
                          Jerre gaat met 3x woordwaarde door voor de pindakaasmachine!

Ontopic: De Mennekes-schukochassis mogen volgens de specs van de fabrikant gewoon 16A hebben. Tussen 4 en 5 Euro:

Die van Sommer trouwens ook. met of zonder klapdeksel, voor rond de 3 euro per stuk:
                          Last edited by keenoncoolstuff; 10-02-06, 05:39.
                          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• DidierB
                            • May 2003
                            • 337

wij gebruiken schuko en CEE mono door elkaar. De belangrijkste reden waarom wij de mono hebben ingevoerd is langs de ene kant (qua audio) om compatibel te zijn met enkele andere firma's die enkel mono gebruiken en langs de andere kant om te voorkomen dat mensen zomaar inprikken op je kabels (bandjes en dergelijke). Onze audio stroomkasten zijn allemaal op mono out gekableerd, met schuko out voor backline op een aparte diff. Bij licht gebruiken we momenteel de mono als onderscheid tussen vaste spanning -> mono (intelli's) en dim -> schuko (conventioneel).

Ik denk dat je vooral moet bekijken welk voordeel/nadeel je er zelf aan hebt. Als je vaak veel "losse aparatuur" moet aansluiten ipv talloze racks denk ik dat je voorlopig beter af bent met gewoon schuko, dit ook op gebied van verdeelblokjes en zo.

Groeten,

Beghin Didier
                            Ampli bvba

Comment

• jerre
                              • Jun 2003
                              • 286

Ik doe het ongeveer net hetzelfde, hoofdstroomverdeling en ampracks op mono cee's en dan in de brug verdelers mono cee naar 4x shuko om hetzelfde probleem van kabels stelen tegen te gaan. Ik heb er dan nog 2 voordelen bijgekregen, de mono cee's kosten mij minder dan de rubber shuko's en stekkers kunnen niet uit elkaar getrokken worden.
                              nu gij en dan ikke weer

Comment

Working...