mengpaneel kapot

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • YOguM

mengpaneel kapot

hallo mensen, ik ben nieuw hier op dit forum en ik heb een vraag. Ik kom namelijk wel eens in een 'feestzaaltje', waar dus feesten worden gehouden en daar wordt de apperatuur elk jaar een keer gecontroleerd, of er niet iets mis is ofzoiets. Nu kwam het mengpaneel terug van de controle, en wat bleek, het mengpaneel is zo kapot, dat als je een versterker erop aansluit, en er een paar uur (misschien een paar dagen, ik weet het niet precies) mee draait, je versterker kapot gaat. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, en dan kan zeggen hoe ik het kan maken, want zo technisch ben ik nou ook weer niet. Daarom en omdat ik niet wil dat mijn versterker kapot gaat, heb ik hem ook nog niet aangesloten.
    Ik heb deze vraag ook al een keer aan iemand anders gevraagd, die zei dat er misschien te veel stroom uit zou kunnen komen. Dus ligt het hier aan of ergens anders aan en kan ik het maken? Alvast bedankt!
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Allereerst welkom op dit forum.
    Het verhaal komt bij mij nogal wazig over.
    Een aantal vragen en opmerkingen:
    1 Waar op of uit concluderr jij dat het mengpaneel de versterker defect maakt?
    2 Werkte het geheel normaal toen de versterker nog niet defect was?
    3 Wat is er defect aan de versterker?
    4 Heb je de juiste en goede snoeren tussen de mixer en de versterker?
    5 Wat voor mixer en wat voor versterker?

gr. Herman

Comment

• YOguM

Originally posted by test12
      Allereerst welkom op dit forum.
      Het verhaal komt bij mij nogal wazig over.
      Een aantal vragen en opmerkingen:
      1 Waar op of uit concluderr jij dat het mengpaneel de versterker defect maakt?
      2 Werkte het geheel normaal toen de versterker nog niet defect was?
      3 Wat is er defect aan de versterker?
      4 Heb je de juiste en goede snoeren tussen de mixer en de versterker?
      5 Wat voor mixer en wat voor versterker?

gr. Herman
      1. ik heb hier niet veel informatie over gekregen, en de mensen die de apperatuur beheren weten daar ook niet veel over, het controleren laten ze door anderen doen, dus ik weet het niet (ik had het overigens wel gevraagd).
      2. Ja, het heeft heel lang er gestaan en perfect gewerkt.
      3. Dat weet ik ook niet helaas.
      4. Ik heb ze zelf niet omdat ze die zelf nodig hadden voor de nieuwe mixer die ze hadden gekocht, maar ik wil ze wel gaan kopen.
      5. de versterker weet ik ook hierbij niet, maar de mixer is een D&R Series 300, Mark II.

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Ondanks de beperkte informatie lijkt het me sterk dat de defecte versterker veroorzaakt is door het mengpaneel. Maar om zekerheid hierover te krijgen zul je toch moeten weten wat er defect aan de versterker is.

gr. Herman

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Ha YOguM,

... beetje merkwaardig verhaal; of de mengtafel vervormt het signaal extreem, of er komt DC uit, of er zit iets los waardoor intermitterend een "knal / knetter of plop" wordt geproduceerd.
          Zoals test12 al zegt; zonder info van de "onderzoekers" is het lastig iets concreets te vinden. Mocht je er toch mee aan de slag willen dan zou ik zoeken naar losse contacten / connectoren en bijvoorbeeld met een DMM de uitgangen op DC controleren tijdens het torderen van de PCB's.

Succes !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Ook ik vind dit een raar verhaal, het stinkt ook naar een Powered Mixer, waar iemand zo slim is geweest de speaker ouputs richting versterker te jagen.... of is dit een erg beledigend idee?

@YOguM:
            Ik neem aan dat je wel eens bij die apparatuur komt? Kun je misschien eens merk en type van mengtafel en versterker opschrijven. Een foto of een duidelijke beschrijving van hoe het aangesloten zit zou ook licht op de zaak kunnen werpen, effe doen en hier posten is dan mijn suggestie.... In het geval van een power-mixer (dit is een mengtafel waar al een versterker in zit) kan de oorzaak dus zijn dat je de verkeerde uitgangen hebt genomen, de spanning die uit een 'speaker'-uitgang komt is wat veel van het goede voor de input van een versterker. In een ander geval zouden eerder genoemde oplossingen ook mogelijk zijn.

Kortom: even wat meer bruikbare informatie verzamelen, dan kun je hier vast goed verder geholpen worden: merk, type en foto's posten zou erg prettig zijn.

Succes en we horen het wel!
            Cheers!

Daarbij: Diegenen die de zaal beheren hebben deze spullen van bedrijf X gekocht, waarschijnlijk zal het dan ook bedrijf X zijn, die dit spulletje jaarlijks controleert ? Als dit het geval is, is het de taak van bedrijf X om het spulletje ook weer aan het draaien te krijgen.
            Last edited by berolios; 20-01-06, 12:29.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Speakertje
              • Mar 2005
              • 462

Originally posted by YOguM
              hallo mensen, ik ben nieuw hier op dit forum en ik heb een vraag. Ik kom namelijk wel eens in een 'feestzaaltje', waar dus feesten worden gehouden en daar wordt de apperatuur elk jaar een keer gecontroleerd, of er niet iets mis is ofzoiets. Nu kwam het mengpaneel terug van de controle, en wat bleek, het mengpaneel is zo kapot, dat als je een versterker erop aansluit, en er een paar uur (misschien een paar dagen, ik weet het niet precies) mee draait, je versterker kapot gaat.
              Ik krijg eerder het vermoeden dat hij tijdens de controle gesloopt is. En dat ze je dat verhaal hebben aangepraat. Ik kan het mis hebben, maar als alles het nog perfect deed voordat ie weg ging en kapot terug komt, beetje vreemd. Een defect op dergelijke schaal moet je toch al eerder opgemerkt hebben dan?
              M.v.g. Sander
              Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
              Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

HHHHHHHHHHHHHoOOOOOOOOOOOO ff,

lezen!!!!!!!! ;
                de mixer is nog niet aangesloten omdat-tie MISCHIEN een probleem op de amps kan veroorzaken.
                DNR zag ik staan : nou, kom maar op.
                Wie heeft dat geaviseerd, ?? type, en naam en toenaam van de expert, graag.

ik geloof er namelijk geen hol van.......

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Oh ja: YOguM:

Je doet er dus inderdaad verstandig aan je versterker nog niet aan te sluiten, zolang deze stinkende zaak nog niet is opgelost, want waarschijnlijk kun je fluiten naar je centen als er iets kapot gaat.

Laat je dus niet gek maken!
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• YOguM

Hey mensen, bedankt voor alle posts iig! Ik heb even twee foto's van de mixer gemaakt (welke versterker er werd gebruikt weet ik niet en kan ik ook geen foto van maken) dus hier zijn ze:
                    http://rapidshare.de/files/11413762/...g_001.jpg.html (je moet ze dus even downloaden of gewoon openen)

Volgens mij is het geen powermixer want ze hadden daar wel gewoon een versterker die het best lang goed heeft gedaan. Ook denk ik (al weet ik het niet zeker) dat ze merkten dat de mixer het niet meer goed deed en daarom en ook gewoon om hem te laten controlen naar de 'controle' stuurden. Misschien is dit al vaak gezegd en als dat zo is dan weten jullie misschien een topic ofzo hierover maar ik ben niet a-technisch maar ik weet er gewoon nauwelijks wat van af, dus al die afkortingen enzo....
                    (DMM, DC, PCB enzovoort )

Maar bedankt! En ik heb hem ook nog niet aangesloten want ik ben eigenlijk niet van plan een nieuwe versterker te kopen. Oh en volgens mij hadden ze deze mixer tweedehands gekocht (toen deed hij het nog goed), dus kan er denk ik geen bedrijf voor aansprakelijk gesteld worden.

Comment

Working...