rs232

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flurk1
    • Sep 2003
    • 4

rs232

hoe kan ik een rs 232 uitgang op laptop naar digitalr cross verlengen (50 meter)

toepassing
    laptop met besturingssysteem aan FOH naar digitale cross bij versterkers
    Last edited by flurk1; 12-01-06, 14:08.
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

simpel, je neemt 50 meter kabel, (5x0,25 + scherm) en 2 din-9 stekkers.

Comment

• Michel van de Beek
      • Oct 2000
      • 283

Niet.

RS232 is niet ontwikkeld voor dergelijke afstanden. Tot zo'n max 10-15m als ik t goed heb. Optie is gebruik maken van ander 'protocol', bv RS485. SLa bv de handleidingen van XTA (www.xta.co.uk) er maar eens op na.
      Groeten,
      Michel

Comment

• flurk
        • May 2003
        • 409

Ik dacht dat ik al eens gezien had dat die sturing gewoon over de multi meeging.Kan dit dan niet met rs232?

Comment

• jerre
          • Jun 2003
          • 286

je kan zelf als je 'n beetje van elektronica afkent een 2 verloopjes (1 voor de send, 1 receive) maken rs232->rs485 mbv een 76175. Het is dan wel geen echt rs485 signaal, maar het kan wel ettelijke 10talle meters over xlr gestuurd worden (hetzelfde wordt toegepast bij dmx). Ik moet het voor mezelf ook nog maken, als 'k er dan aan denk stuur 'k het wel 'ns door. Is op zich iets van niets.
          nu gij en dan ikke weer

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

heb dat gerucht al vaker gehoord, dat rs232 uit zou vallen, maar ik heb er nog nooit last van gehad. afstanden van 50 meter gaan prima, kan ik melden.

Comment

• BlueConfig
              • Aug 2005
              • 138

Hey, Ik dacht ook dat RS232 voor korte afstanden was 15m. ff opgezocht en dit klopt! maar ik citeer:

Praktische uitleg van de RS232 standaard en de specificaties en eigenschappen.

Maximale kabel lengtes

Kabellengte is één van de meest besproken onderwerpen in RS232 wereld. De standaard heeft hier een duidelijk antwoord op. De maximaal toegestane kabellengte is 15 meter, of de kabellengte die overeen komt met een capaciteit van 2500 pF. De laatste regel wordt echter vaak vergeten. Dit betekent, dat door gebruik te maken van een kabel met een lage capaciteit het mogelijk is grotere afstanden te overbruggen zonder buiten de limieten van de standaard te vallen. Als bijvoorbeeld UTP CAT-5 kabel wordt toegepast met een typische capaciteit van 57 pF/m, dan is de maximaal toegestane kabellengte 44 meter.

Bij de in de standaard genoemde kabellengte is het mogelijk de maximale communicatiesnelheid te handhaven. Als de snelheid met een factor 2 of 4 wordt verlaagd, dan neemt de maximaal mogelijke lengte dramatisch toe. Texas Instruments heeft een aantal jaren geleden praktische experimenten uitgevoerd om bij verschillende baud rates de maximaal toegestane kabellengte te bepalen. Houd hierbij in het achterhoofd, dat de RS232 standaard oorspronkelijk ontwikkeld is voor snelheden tot 20 kbps. Door het halveren van de maximale communicatiesnelheid neemt de maximaal toegestane kabellengte toe met een factor tien!

RS232 kabellengte volgens Texas Instruments
              Baud rate Maximale kabellengte (m)
              19200 15
              9600 150
              4800 300
              2400 900
              Dus is de afstand afhankelijk van de kabel en de baudrate. over 50m zal de belangrijkste factor volgens mij vooral aan de kabel zijn! En de baudrate, weet ik niet zo goed (audio is niet mn sterkste kant) mijn weg in, maar ik vermoed dat die niet erg hoog zal liggen! Dus eff zien welke kabel je gebruikt en kijken welke baudrate die crossovers hebben.
              Greets,
              BLue CoNFiG

Comment

• Michel van de Beek
                • Oct 2000
                • 283

Boven de 20m loopt t echt niet vlekkeloos meer kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Het werkt wel, maar wil nog wel eens eigen willetje krijgen / helemaal niet meer luisteren etc (zelfs op lagere baudrate). Al eens kleine hartverzakking door gekregen. Sinds we over gestapt zijn op 485 sturing over afstand 0,0 storing meer.
                Groeten,
                Michel

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Ik sluit me even aan bij het kabelverhaal van BlueConfig met de melding dat ik al veel langere kabels gebruikt heb en dat die ook nog werken. RS232 kan met zijn relatief hoge signaalniveaus en toegelaten afwijkingen daarop wel wat hebben hoor. Mits een goede AFGESCHERMDE kabel verwacht ik weinig problemen.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• LuxProDeo
                    • Feb 2003
                    • 245

In het kader van dit onderwerp is ook het volgende apparaat van Showworks wel interessant:

Full-duplex RS232 communicatie tot 200 meter over een 'gewone' microfoonkabel.

LuxProDeo

Comment

• Pieter Huijgen
                      • Sep 2003
                      • 766

Kijk eens op de site van delmation:

Draadloos RS232....

Moxa maakt ook mooie toepassingen, alleen wat duurder.
                      Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• niesten
                        • Aug 2004
                        • 115

@LuxProDeo: Weet je ook de prijs van die dingen?
                        Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

En hier een hele waslijst:
                          http://www.usbgear.com/computer_cabl...6%2C1009%2C601

Zelf heb ik deze:
                          http://www.easysync.co.uk/usbrs422_single.html ( de blaauwe onderaan de pagina) Werkte geweldig naar de Behringer DCX-2496.

Comment

• BlueConfig
                            • Aug 2005
                            • 138

Originally posted by jakkes72
                            En hier een hele waslijst:
                            http://www.usbgear.com/computer_cabl...6%2C1009%2C601

Zelf heb ik deze:
                            http://www.easysync.co.uk/usbrs422_single.html ( de blaauwe onderaan de pagina) Werkte geweldig naar de Behringer DCX-2496.

euh, dit zijn allemaal rs232/485 naar usb converters toch daar flurk1 toch niks mee? usb is maar toepasbaar voor 5m anders heb je boosters nodig en dan geraak nog maar 30 à 35m ver!

Mss best eens contact opnemen met http://www.showworks.nl/ is meteen de directe oplossing!
                            Greets,
                            BLue CoNFiG

Comment

• jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

Nee hoor: zijn USB naar RS-485 converters.
                              Maar dat zou inderdaad wel leuk zijn, ook voor andere toepassingen.
                              (bv USB webcam als beveiligings camera ergens...)

Comment

Working...