Stroom in statief / truss.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Baszza91
    • Oct 2005
    • 476

Stroom in statief / truss.

Hallo,

Ik ben ondertussen aangekomen op een ander belangrijk aspect van een goed verzorgde licht instalatie. Ik wil graag stroom en een dmx lijn in mijn statief / truss. Daarvoor zijn verschillende mogelijk heden. Het is de bedoeling dat het zo goedkoop mogelijk gaat. Het liefst ook een zo simpel mogelijke oplossing. Ik wil graag jullie advies hoe jullie het zouden doen. In de truss komt 2 a 4 Martin Mania scx-500 scans te hangen en 8 parren of 2 quatro's, en eventueel andere dmx lichten (zoals een strobo). Om alles aan te sturen heb ik stroom en dmx nodig in mijn truss. Het mooiste zal zijn als er maar 1 snoer de truss in gaat en langs het statief naar beneden. Geen rondhangende snoer meer! Staat gelijk een stuk netter en professioneler! Er zijn verschillende opties hier komen ze.

en dan een huis / tuin en keuken stekkerdoos erachter. Natuurlijk wel zwart .

Of

Tja, nu is het aan jullie. Want ik weet geen andere opties. Oja, tussen de stroom en de parren zitten ook nog dimmers, wel zo handig .

Ik hoop hierbij jullie genoeg geinformeerd te hebben zodat jullie mij kunnen helpen. Bij voorbaat dank

Greetzz en cheerss
    I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug
  • Airwave
    • Dec 2005
    • 71

Als je al deze dingen in een truss gaat hangen, is het dan wel verstandig van dit op 1 lijn van pakweg 16 A te trekken?
    Ik zou mijn spots en mijn scans elk op een apparte lijn leggen, strobo kan nog bij spots (als je met harting 16 pin werkt tenminste). Zo heb je harting kabel van spots en strobo en dmx + stroomlijntje van je scans. Dat kun je inderdaad doen met dat soort kabel. Deze situatie lijkt me veiliger en je hebt steeds nog maar 2 kabels uit je trus lopen.
    Airwave S&L
    Cause we are different...

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Als het voor een vaste installatie is:

Ik weet dat er truss is, die binnenin voorzien is van een rail, waar stroom op staat. Daar kun je dan op elke willekeurige plaats een stopkontact in steken, (in een van de buizen van je truss) op de plaatsen van je lichteffecten. Als je dan 1 dmx lijn pakt, en die je mooi op maat maakt tussen je effecten, heb je maar 1 kabel door je truss lopen.

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Baszza91
        • Oct 2005
        • 476

Hallo,

Die truss die hugo bedoelt word me te duur. Mijn ''truss'' is een goede stevige balk met een doorsnede van ruim 10 cm, dus die breekt niet. Het is de bedoeling dat het mobiel moet zijn. Dus van ''truss'' naar statief of naar echt truss. Ik kan natuurlijk ook 2 lijnen naar boven sturen een power-signal lijn en een power lijn (parren).

Greetzz en cheerss
        I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

voor de duidelijkheid :
          - je wilt stroom in je "truss"
          - je wilt DMX in je "truss"
          - het moet de goedkoopste oplossing zijn
          - je hebt een oplossing gevonden , nl. een multi-tje van stroom en dmx.

wat is nou je vraag, eigenlijk?

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Best mooi kabeltje hoor, maar het is gewoon signaal kabel en geen DMX en volgens mij is het erg gevoelig voor kabelbreuken op het stukje dat het echt 2 kabels zijn.

Maar misschien moet je kijken naar 2x 10pens harting, 1 voor dimmers en 1 voor vaste spanning en een DMX lijn? Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal hebt en wat je toekomst plannen zijn, maar vind dat je daar wel over na moet denken en dat je dit beter kan doen dan combi kabel.

Als je gelijk voor een profesionele standaard wil gaan kan je een 16 polige harting kabel met een break in en een break out en daar een DMX lijn bij knopen, dan hoef je die kabel pas weg te gooien als hij versleten is. Met die break in kun je nu vaste spanning en dimmers in je kabel samenvoegen en als je boven de 8 kanalen komt koop je een 2e H16 en kun je dimmers en vaste spanning weer scheiden en zo je set uitbereiden.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Baszza91
              • Oct 2005
              • 476

Hallo,

Dus de power-signaal kabel geen goede optie omdat het a geen echte dmx kabel is en b het is gevoelig voor kabel breuken. Ik heb het volgende bedacht. Ik koop gewoon een metertje of 10 dmx snoer en een meterje of 10 stroom los op rol 3 x 2,5mm. Een admiral verdeler er achter en klaar is kees. Dan komt er nog wel een stekker bij. Totaal voor lijnen naar boven krijg je dan 1 dmx lijn 2 stroom lijnen 1 voor inteligent licht en eentje voor parren. Dan kom ik uit op € 131,86 je moet wel alles bij elkaar maken.

20 meter 2,5mm snoer is € 57,2
              2 x verdeler is € 62,16
              2 x stekker met randaarde € 3
              10 met dmx snoer € 9,50

Bij een show een tape er om 75 cm omheen en dat er ook wel netjes uit. Of krijg je dan storing met je dmx lijn.

Greetzz en cheerss

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

lekker 2 losse kabels nemen, bovendien, wat voor dimmers neem je?? als die op de grond staan zal je toch met Of een meerpolige kabel omheeg moeten
                Of verschillende shuko kabels.
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Baszza91
                  • Oct 2005
                  • 476

Hallo,

Het is dus duidelijk dat het verstandigste is en het makkelijkste om 2 lijnen van stroom de truss in te gaan. Welke dimmers? Nou, het kan een Showtec Quatro zijn, of een t4 of die Showtec dimmers (die ook kan gebruiken als multi switch. Het voordeligst is de Quatro. Maar prikt een scx-500 scan wel door 500 wat heen?

Greetzz en cheerss

Comment

• Baszza91
                    • Oct 2005
                    • 476

Hallo,

Wat heb ik eigenlijk allemaal nodig om van Shuko naar Harting te gaan. Want ik vind wel steeds breakout boxen meer geen break in . Als Hartin neem voorlopig 6 pins.

Greetzz en cheerss

Comment

• driesmees
                      • Apr 2003
                      • 1076

kan je handig zelf maken...
                      Harting verkoopt van die mooie chassisdelen met gesloten bodem en 2 zijwartels. Dan laat je uit elke wartel een aantal kabels komen (ik weet uit ervaring dat bijv bij de H-16 het niet lukt om 8 apparte kabels uit 1 wartel te laten komen.
                      Je moet wel eens goed nadenken over je trekontlasting...

Wat je eigenlijk ZOU moeten doen, is een box maken, met 8 apparte warteks, voor elke kabel 1.
                      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• David_9850
                        • Jun 2005
                        • 4

jips,

trek een harting in je truss voor stroom en in je brug leg je een lat op harting met 8 x220V stopcontacten!

dmx :
                        1 lijn voor strobo (als je controller heb voor strobo)
                        1 lijn voor scans (als je controller hebt voor scans)
                        1 lijn voor pars (indien ze dmx input hebben (gn harting) )
                        david

Comment

• rene.derksen
                          • Feb 2004
                          • 649

Maak gewoon zelf een kabelboompje Men neme alle benodigde kabels, een rolletje zwarte isolatie tape en je taped alles aan elkaar. Mocht je in de toekomst nog meerdere trussen krijgen, kun je ook meerdere kleurtjes gebruiken
                          Licht is altijd zwaar.

Comment

• deurklink

Originally posted by driesmees
                            kan je handig zelf maken...
                            Harting verkoopt van die mooie chassisdelen met gesloten bodem en 2 zijwartels. Dan laat je uit elke wartel een aantal kabels komen (ik weet uit ervaring dat bijv bij de H-16 het niet lukt om 8 apparte kabels uit 1 wartel te laten komen.
                            Je moet wel eens goed nadenken over je trekontlasting...

Wat je eigenlijk ZOU moeten doen, is een box maken, met 8 apparte warteks, voor elke kabel 1.
                            Heb ze ook wel gezien met 2 wartels ! Kan je dus 2x 4 kabels van 1 1/2 mm2 eruit laten komen!

Comment

• driesmees
                              • Apr 2003
                              • 1076

Originally posted by deurklink
                              Heb ze ook wel gezien met 2 wartels ! Kan je dus 2x 4 kabels van 1 1/2 mm2 eruit laten komen!
                              wat denk je dat ik gebruik Ik had het er toch over in mijn post...
                              Ik zal eens kijken voor een foto...
                              [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...