Spanning op zangmicrofoon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tittere-ie
    • Oct 2003
    • 37

Spanning op zangmicrofoon

hoi,
    laatst hadden we het probleem dat er op de zangmicrofoon spanning zat (onze zanger heeft dat met pijn in de lippen ontdekt) en niet zomaar spanning, als je je handen op de snaren van de gitaar legde en dan de microfoon aanraakte, was het echt schrikken!
    ik ben dus de aardingen gaan testen en die waren allen ok???
    de gehele installatie (kleine installatie 2*rodec400 + 2 gitaarversterkers + 1 basversterker + 1 mengpaneel) zat op 1 lijn (via 1 stopcontact) omdat dit op die plaats niet anders mogelijk was.
    ik vermoed dat er hier wel iemand is die dat probleem kent, maar hoe kom ik aan dat potentiaalverschil??

gr nico
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

wat je moet doen is je gitaarversterker openmaken, en dan zit er aan de primaire kant (waar de netspanning binnenkomt) een condensator van fase naar aarde. Die knip je eruit. Die is lek. Als je de netstekker had omgedraaid was het waarschijnlijk weg geweest (dan was de condensator van 0 naar aarde aangesloten geweest)...
    Als dit het niet is, is je gitaaramp niet ok. Laat me raden dat het een buizenversterker is?
    knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

zeer waarschijnlijk een buizenbak, en das dan ook meteen de reden dat gitaristen meestal draadloos gaan.

mooie anekdote van David Gilmoure : the last time I played here was somnewhee in 1968, and when I touched the mike and my strings I was blown all over the drumkit, which was much farder away than now.....I felt rough...

Comment

• tittere-ie
        • Oct 2003
        • 37

bedankt, dit ga ik eens testen (behalve dat van die drumkit natuurlijk), tis inderdaad een buizenbak (fender blues deville).
        ik heb ook nog van iemand gehoord dat er misschien te veel spanningsverlies zou geweest zijn? Ik heb enkel de aarding gemeten toen dom van me, maar zou dit kunnen? er werden 3 verdeelstekkers gebruikt met elk een kabellengte van 3m en dikte 2,5mm²
        Last edited by tittere-ie; 31-12-05, 14:57.

Comment

• ikke1234
          • Aug 2005
          • 125

Originally posted by tittere-ie
          hoi,
          laatst hadden we het probleem dat er op de zangmicrofoon spanning zat (onze zanger heeft dat met pijn in de lippen ontdekt) en niet zomaar spanning, als je je handen op de snaren van de gitaar legde en dan de microfoon aanraakte, was het echt schrikken!
          de gehele installatie (kleine installatie 2*rodec400 + 2 gitaarversterkers + 1 basversterker + 1 mengpaneel) zat op 1 lijn (via 1 stopcontact) omdat dit op die plaats niet anders mogelijk was.
          ik vermoed dat er hier wel iemand is die dat probleem kent, maar hoe kom ik aan dat potentiaalverschil??

gr nico
          we hebben hetzelfde probleem.
          inderdaad ook een buizenversterker (3 in totoaal : Zang voorversterker ,Gitaaar euh hoe heete die ook weer ..... ENGL en de andere gitaar huges en ketner ofzo .)
          Last edited by Gast1401081; 01-01-06, 02:16.
          IK: Zo, U wil dus een evenement boeken? ok... wat heb je nodig en wat is het budget?
          KLANT: Zo Veel mogelijk materiaal, en zo'n lage mogelijke prijs.... sponsoren jullie ???

Comment

• dBservice
            • Feb 2006
            • 4

Originally posted by tittere-ie
            hoi,

gr nico

Wat je moet hebben is een scheidingstrafo.
            De spanning komt via de massa op het huis van de mike.
            Je kan dit checken door in het geval van eeb dyn. mike de massa aan de kant vd mike los te maken.
            Weg spanning.
            Een los kasstje voor fantoomvoeding bevat ook altijd trafoos.
            Meestal 600 Ohm in en 600 Ohm uit.
            Je prik de mike erin en neem dan de uitgang voor naar je mixer enz.
            Als je dyn. mikes gebruik laat je gewoon de 220V voeding er uit.
            De trafoos werken zonder voeding,
            Succes.
            dB

Comment

• tittere-ie
              • Oct 2003
              • 37

Originally posted by dokter dB
              wat je moet doen is je gitaarversterker openmaken, en dan zit er aan de primaire kant (waar de netspanning binnenkomt) een condensator van fase naar aarde. Die knip je eruit. Die is lek. Als je de netstekker had omgedraaid was het waarschijnlijk weg geweest (dan was de condensator van 0 naar aarde aangesloten geweest)...
              Als dit het niet is, is je gitaaramp niet ok. Laat me raden dat het een buizenversterker is?
              het omdraaien van de netstekker was de goede oplossing
              hartelijk bedankt
              zal die condensator wel eens vervangen (als de gelegenheid zich aanbied......)

gr nico

Comment

• Berrie
                • Sep 2005
                • 9

Sorry, het is al een heel oud draadje, maar ik wil er toch graag nog eens op terug komen als dat mag.
                Ten eerste omdat je er weinig over leest op het net, terwijl het toch best gevaarlijk is.
                En ten tweede omdat het probleem zich bij mij nu pas voordoet:

Sinds ik mijn nieuwe "rock 'n' roll" micr Shure 55H gebruik en sinds ik een andere plek in de oefenruimte heb. En dus een ander stopcontact.(wandcontactdoos)
                Bij mijn beide versterkers en gitaren hetzelfde probleem, maar niet elke week, terwijl de aansluitingen gewoon hetzelfde blijven:

Versterkers: Ampeg svt 3 pro (semi buizen) en VoX AD120. Beide nog redelijk nieuw en matig gebruikt.
                Gitaar: Musicmaster singray 5 HH en Hofner Beatlesbas 1964.

Je zou zeggen, dan ligt het aan de micr. Voordien gebruikte ik een Sennheiser 845 en had ik nooit problemen. Misschien meer plastic aan de buitenkant?
                De gitarist zit met zijn full buizen Marchall op het zelfde verdeelklosje. Stekker omdraaien in de klos helpt niet. Het klosje is wel goed geaard.
                Een vrij stopcontact - uit dezelfde groep, er is daar maar 1 groep - lijkt soms wel resultaat te geven.
                Op podia tot nu tot geen problemen gehad.

ik kan mij nog van vroeger herinneren dat we de aardpennen van de stekker wel eens afplakte. Maar of dat zo'n veilig idee is betwijfel ik ook.

wie laat er zijn licht nog eens over schijnen?
                gr
                Berrie
                Berrie

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

In dit geval kan het ook zijn dat er een potentiaalverschil tussen de randaardes van de verschillende wandcontactdozen zit. Ff meten met een multimeter geeft je daar duidelijkheid over.
                  De randaarde loskoppelen moet je dus echt nooit doen, dit is een veiligheid die er niet voor niets op zit, nu is het 'slechts' een lekstroompje maar bij een echt defect kan er zonder randaarde de volle mep op komen te staan en dat wil je echt niet.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Originally posted by Berrie
                    Sorry, het is al een heel oud draadje, maar ik wil er toch graag nog eens op terug komen als dat mag.
                    Ten eerste omdat je er weinig over leest op het net, terwijl het toch best gevaarlijk is.
                    En ten tweede omdat het probleem zich bij mij nu pas voordoet:

Sinds ik mijn nieuwe "rock 'n' roll" micr Shure 55H gebruik en sinds ik een andere plek in de oefenruimte heb. En dus een ander stopcontact.(wandcontactdoos)
                    Bij mijn beide versterkers en gitaren hetzelfde probleem, maar niet elke week, terwijl de aansluitingen gewoon hetzelfde blijven:

Berrie
                    Is de gitaarversterker deugdelijk geaard? Vooral de oudere exemplaren waren niet voorzien van randaarde. Gitaarversterkers zijn vrij simpel opgebouwd. Het chassis dient voor alle aardes, ook die van de ingangspluggen. Als de zaak aangesloten staat, zou je met de ohm meter tussen de aarde van de gitaarplug en de body van de microfoon een zeer lage weerstand moeten meten. Liever een paar tiende ohm of lager. Als dat niet zo is, zit er ergens wat fout in de veiligheidsaarde en moet de fout beslist worden opgezocht.
                    De veiligheidsaarde mag nergens onderbroken worden, ook niet door een zgn groundlift.
                    Het verhaal over het condensatortje naar aarde, klopt wel, maar bij een defect gaat de aardlekschakelaar eruit en als het nog in orde is, zal de ac stroom afvloeien naar aarde. Meestal zitten er twee zgn Y condensatoren in en staat het chassis op 110 volt als het niet geaard is.

Speakertech
                    Last edited by speakertech; 30-03-11, 08:39.
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Berrie
                      • Sep 2005
                      • 9

dank voor jullie reactie.
                      Ik zal onze electro techneur er nog eens op los laten.
                      gr
                      Berrie
                      Berrie

Comment

Working...