Goedkope PC Lichtsturing

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pesje2
    • Dec 2005
    • 20

Goedkope PC Lichtsturing

Hallo,

Ik had een vraag.

Ik ben nu bezig om zelf spots te maken van bouwlampen, lukt al aardig.
    Ik heb van Velleman een looplicht module gekocht.
    Mijn vraag was kan ik mijn lampen (4stuks) zo goedkoop mogelijk aansluiten op mijn pc zodat ik ze ook met mn pc kan bedienen.
    Ik heb er al software voor.

Het zijn gewoon lampen met stekkers.
    Dus geen DMX

Ik hoor het graag!

Met vr. gr. Niels
    Gokken is slecht, wedden?
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Ja hoor, dit is mogelijk. Je kan via de parrallele poort van je pc kleine voltages (8 stuks) uitsturen (1,5V dacht ik) die een ledje kunnen laten oplichtten. Zo heb je ook relais die in gaan op 1,5V en zo 230V kunnen schakelen. Aan dat 230V relais kan je dan je bouwlamp hangen.

De parrallele poort kan ook 32 'kanalen' uitsturen, maar die schakeling is een stuk complexer en heb ik nooit begrepen.

Bij interesse in de schakelingen ga ik wel even op zoek voor je, software heb ik eventueel ook nog voor je.

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Een parallele poort is TTL niveau dus niveaus 0 en 5V.
      Relais van 1.5 V heb ik nog nooit ontmoet... vanaf 3V begin je er sporadisch te vinden maar ze blijven zeldzaam (o.a. in elke thermostaat op batterijen maar moeilijk los te krijgen). Nog beter is natuurlijk te werken met solid state relais dan heb je ook de inductieve pieken van de relaisspoelen niet op je poort en kan je in de nuldoorgangen schakelen wat de netstoring beperkt. In totaal kun je ongeveer 11 lijnen gebruiken op je parallele poort als uitgang (schatting).
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Mark-LED
        • May 2004
        • 822

Het begin van je verhaal klopt, al twijfel ik nog over dat 1,5V relais.

Maar hoe kom jij bij 11 lijnen? De schakeling die ik me nog kan herinneren had je in 8 en in 32 lijnen. Niet in 11.

Comment

• pesje2
          • Dec 2005
          • 20

Hoi,

Ik zou het wel cool vinden als je het voor me wilt opzoeken.

Moet je het kopen? De printplaat met alles erop.
          Hopelijk is het niet te duur, wan tmn budget was 50, 22.50 voor de module van het looplicht... Dus ik hou niet veel meer over.

Maar het hoeft dus niet via DMX?

Gr. Niels

Comment

• pesje2
            • Dec 2005
            • 20

citaat:Geplaatst door Dj Mark

Ja hoor, dit is mogelijk. Je kan via de parrallele poort van je pc kleine voltages (8 stuks) uitsturen (1,5V dacht ik) die een ledje kunnen laten oplichtten. Zo heb je ook relais die in gaan op 1,5V en zo 230V kunnen schakelen. Aan dat 230V relais kan je dan je bouwlamp hangen.

De parrallele poort kan ook 32 'kanalen' uitsturen, maar die schakeling is een stuk complexer en heb ik nooit begrepen.

Bij interesse in de schakelingen ga ik wel even op zoek voor je, software heb ik eventueel ook nog voor je.
            Ik zou graag de schakeling willen

Graag op dit email adres. emergency3web@gmail.com

Gr. Niels

Comment

• Mark-LED
              • May 2004
              • 822

Moet ik even zoeken, heeft toendertijd op circuitsonline gestaan geloof ik. Is alweer een paar jaar geleden (jaar of 4 dat ik nog met bouwlampen speelde).

Comment

• Mark-LED
                • May 2004
                • 822

Na wat zoekwerk heb ik hem weer gevonden, de site waar het toendertijd allemaal mee begonnen is:

Daar staan de schema's op, en ook nog wat software.

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

citaat:Maar hoe kom jij bij 11 lijnen? De schakeling die ik me nog kan herinneren had je in 8 en in 32 lijnen. Niet in 11.
                  Je hebt 8 datalijnen op je basisadres (378) (D0..D7)
                  Dan heb je nog een aantal controlelijnen (o.a. de -STROBE, SELECT, ... lijn) die staan op basisadres+1(379) (of +2(37A) ben niet zeker, het ene is het statusregister het andere het controleregister; indien nodig moet je dat maar eens opzoeken is makkelijk te vinden).
                  Omdat in je basisadres je lijntjes netjes bij elkaar zitten én in volgorde is dit natuurlijk het eenvoudigst om een progje voor te schrijven.
                  Discolitez!
                  Dit is al vrij oud maar werkte wel! Wel opletten dat je je parallelle poort in het BIOS instelt op SPP.

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

En ik zou er een niet al te nieuwe -dure- PC voor gaan gebruiken!!!
                    Via Conrad heb ik ook eens een PC sturing gekocht, was toen zes kanaals, maar die had wel optocouplers er tussen zitten, en dat is toch best een prettige gedachte []
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• stekelvarke
                      • Dec 2004
                      • 1062

Of kijk eens naar Velleman Kit.
                      exit night into LIGHT

Comment

• Ultimation drive-in show
                        • Nov 2004
                        • 19

Je zou bij conrad dit kunnen bestellen:

Bestnr.: 190994 - 89

of

Bestnr.: 190980 - 89

Het voordeel van de laatste (met relais) is dat je meer vermogen kunt schakelen (3A), maar het voordeel van de eerste (met triacs) is dat je sneller kunt schakelen en dat ze veel langer mee gaan... De prijs van beide is hetzelfde (14,95 euro)...
                        Een DJ die doordraait bij een psychiatrische inrichting, is nooit grappig...

Comment

• Speakertje
                          • Mar 2005
                          • 462

Met de triacs kun je inderdaad veel sneller schakelen, hoewel ik me afvraag of het zin heeft. De relais gaat pas bij een vrij hoge frequentie zweven (ruim boven de 50 Hz), dus het schakelen gaat tot een bepaald frequentie net zo snel, kom je er boven dan is de triac sneller. Maar die 50 Hz knipperen zul je met je lampen nooit halen want dan blijven ze gewoon branden (lichtnet frequentie).

Nadeel triacs je moet ze koelen, zeker bij 3 A !!
                          Nadeel relais ze maken herrie, maar dat hoor je in een discotheek niet

Zelf zou ik gaan voor de relais is net ff wat robuster.
                          M.v.g. Sander
                          Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                          Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

citaat: Met de triacs kun je inderdaad veel sneller schakelen
                            En niet alleen sneller, maar ook veel nauwkeuriger!!
                            En dat is best belangrijk want je kan exact op de nuldoorgang schakelen, waardoor er geen vreemde pieken op het lichnet komen waarvan de lampen in de rest van het huis gaan mee knipperen

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• pesje2
                              • Dec 2005
                              • 20

Hallo,

Bedankt allemaal voor de reacties .

Ik ben echt een n00b in lichtsturing en kan net een prinplatje solderen dus zoveel weet ik niet van electronica.

Wat hem ik nu samengevat nodig om 4 bouwlampen te laten sturen via de computer.

-software? welke is het best
                              -Welke schakeling, conrad??

Bedankt alvast.

Gr. Niels

Comment

Working...