DMX en stroomvoorziening

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ Chris
    • Jul 2002
    • 477

DMX en stroomvoorziening

Hoi

Vorige productie wat raar aan de hand gehad.
    Ik had een show met mac 250's, kryptons, entours,300's en 18 dimkanalen aangestuurd door martin Case.
    De stroomvoorziening was een aggregaat.

Wanneer er stroompieken waren (harde bas, dimkanalen aanspreken) dan had heel de DMX kring storing: maccen die resetten, P/T, gobo, kleuren afwijkingen, dimkanalen die automatish open gaan enz..
    Wat mij opviel aan het aggregaat, dat er bij pieken de spanning en frequentie meer dan 10% afweken.
    Is het probleem te wijten aan deze oorzaak? Of zou het probleem ergens anders kunnen liggen?

Zelfs de case deed raar, (nu even voor de case kenners) de control channels veranderden vanzelf terwijl het knopje manueel uit stond..

Twee kryptons bleven na een tijd stilstaan, met de melding "PIE" op het display en reageerden totaal niet meer op DMX. Een harde reset was dan noodzakelijk om ze weer op gang te brengen, en na enige tijd weer hetzelfde.

Iemand ooit eens hetzelfde meegemaakt.

Greetz
    Chris
    Morgen is de drukste dag van je leven!
  • Tiemen
    • Dec 2001
    • 944

Bij een frequentie-schommeling van 10% (45-55Hz) is er toch iets serieus fout aan je generator... Dan pas je best. Oorzaak zal daar wel ergens liggen.

Tiemen

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

De omschreven problemen zijn met grote waarschijnlijkheid te wijten aan het aggregaat. Ik denk dat het in de toekomst verstandig is dat je eerst overtuigt van de kwaliteit van de voedingsvoorziening voor dat je er gebruik van maakt, dit kan behoorlijk fout lopen (schades).

gr. Herman

Comment

• LJ Chris
        • Jul 2002
        • 477

citaat:Geplaatst door test12

De omschreven problemen zijn met grote waarschijnlijkheid te wijten aan het aggregaat. Ik denk dat het in de toekomst verstandig is dat je eerst overtuigt van de kwaliteit van de voedingsvoorziening voor dat je er gebruik van maakt, dit kan behoorlijk fout lopen (schades).

gr. Herman
        Idd, daar ben ik mij van bewust. Het rare aan heel de zaak is, dat bij het programmeren ik deze problemen niet heb opgemerkt. Ongeveer anderhalf uur voor de show begonnen deze problemen zich voor te doen. Mischien door het feit dat de muziek voluit stond op dat moment??
        Bij het opstarten van het aggrgegaat was de batterij plat, dus hebben we met startkabels het aggregaat opgestart... Dit staat los van de problemen, maar versterkt de algemene indruk dat het aggregaat niet in topconditie was..

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

Zal idd liggen aan de frequentieschommelingen. De klokfrequentie van je DMX wordt namelijk getriggerd vanuit je netfrequentie, bij anderen dan weer via een kristal. Verder hangt natuurlijk ook veel af van de PSU van je spot, in hoeverre kan deze om met spanningsschommelingen... (resetten is dikwijls het gevolg van spanningsschommelingen waardoor je driver-IC's een reset krijgen)

Kan je ook vertellen dat ik eens dagen heb zitten troubleshooten op enkele spotten waarvan geen enkele timing meer klopte.
          Een 10-tal van de 40 hadden 'kuren' met de stappenmotors. Vreemde bewegingen, verkeerde posities,... Stappenmotors, driversboards, mainboards vervangen... niets hielp.
          uiteindelijk bleek dat de spot zelf voor 60Hz-geconfigureerd was...
          Leve touring!
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

Allereerst zijn er 2 soorten gensets, simpele en elektronisch gestabiliseerde.
            De simpele heeft een vaste gas. Idle draaien deze op pakweg 53Hz, bij stijgende load, zakt de frequentie dan ook.
            Voor een wafelenbak of gloeilamp is dit goed genoeg.

Bij de elektronisch gestabliseerde heb je een aantal mogelijke instellingen (potmetertjes oid), afhankelijk van de genset-controller. Sommigen hebben spannings en snelheidsregeling apart, bij anderen zit dit in 1 algemene sturing.
            Zo heb je op de snelheidsregeling een potmetertje 'Stability'. Deze bepaalt de grootte van de snelheidscorrectie bij een afwijking. Zet je deze volledig dicht zal de snelheid zich heel traag recoveren door heel langzaam gas bij te geven.
            Staat deze ver open heb je een heel aggresieve genset die perfect reageert op elke load step. Helaas krijg je hierbij meer overshoot door de massatraagheid van je motor zelf.
            Staat deze te ver open dan krijg je een genset die gaat 'hunten'. De minste afwijking in snelheid wordt heel sterk gecorrigeerd, zo krijg je bij idle load zelfs al het 'vroem-vroem-vroem'-syndroom.

Bij de spanningsregelaar ligt het meestal iets eenvoudiger. Hierop zit meestal een draadbrug (leroy-somer) die je al dan niet doorknipt, waardoor je de instelling fast of slow kiest. Hier gaat het ook weer over de reactiesnelheid op spanningsveranderingen.

Een slecht afgeregeld aggregaat kan dit dus ook veroorzaken.

In hoeverre was het aggregaat oversized? Een 500kVA voelt een snelle piek van 0-100kVA maar amper en draait dan ook rustig door en heeft alle tijd om te reageren...

ALTIJD 3 dingen checken als je op een aggregaat draait:
            1) oliepeil
            2) koelvloeistofpeil
            3) Geluid vol open, licht vol open en dan check je je aggregaat (stroom, spanning, frequentie, vermogen, load, enz). Dit eigenlijk domme testje kan al veel problemen verhelpen.
            Hiermee haal je 99% van de probleemaggregaten er uit.

Dat je spanning 10% schommelt is al vrij veel, maar niet onoverkomelijk bij grote load-steps.
            Dat je frequentie 10% schommelt is veel te veel. 1% is goed, 2% is al veel.

Bij het starten met de startkabels heb je er rekening mee gehouden dat gen-sets meestal op 24V werken (2*12V in serie)?
            Deze domme vergissing komt wel meer voor. De 24V van de vrachtwagen of een andere gen-set om te starten en deze dan over 1 batterij (12V) van de te starten genset aansluiten. Uitgekookte batterij en een spanning van 36V op de gen-set-controller tot gevolg.

Comment

• tomv
              • Jun 2003
              • 331

Heb laatst ook afgezien met aggregaat.
              Was van het type "simpel" zoals Dikke Foaf aangeeft.

Enkel het licht draaide erop. Maar wanneer er meer als 20kW in 1 keer aangeroepen werd begon hij het moeilijk te krijgen. En dan na wat getest toch maar besloten om de eerste voorstelling op de zaal in te steken.(de eerste avond was dat wel nog mogelijk) En ineens ook maar een telefoontje plegen naar de leverancier.

2de voorstelling (dag erna) op nieuwe generator (type elektronische gestabiliseerd) gedraaid en dat ging perfect. Had een maximum schommeling van +- 0.5Hz bij een stroomverhoging van 50A per fase. Deze stroomverhoging was voldoende om de vorige generator het zwijgen op te leggen [^]

Alleen jammer dat het wel enkele lampen naar de eeuwige jachtvelden heeft geholpen. [V]
              Tom

Comment

• CyberNBD
                • Aug 2000
                • 1318

Heb deze zomer hetzelfde meegemaakt met Sensation in Duitsland. Op willekeurige momenten gingen willekeurige kryptons resetten, of uit, en gekke kuren vertonen. Reageerden bepaalde tijd niet meer op dmx (ook niet op reset), en "ontwaakten" later plots weer, terwijl er geen errros op het display kwamen en alle controlelampjes normaal brandden. Terwijl andere kryptons wel gewoon werkten maar daar brandde geen enkel lampje na zo een gekke reset, of na het "ontwaken" na verloop van tijd.
                Lag verder niet aan de aansturing (pearl 2004), en de dimmerracken en wizzards bleven het wel gewoon doen. Bij controle op de meters van de dimracken bleken er inderdaad wel heftige pieken en dallen in de spanning en frequentie te zitten, wellicht dat daar de oorzaak lag. De dag ervoor zaten we al plots even zonder stroom, omdat er nog even aan het aggregaat gesleuteld moest worden, wellicht was het toch nog niet helemaal voor mekaar [)]
                CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• DeAl
                  • Dec 2003
                  • 114

@axs
                  citaate klokfrequentie van je DMX wordt namelijk getriggerd vanuit je netfrequentie...
                  Dit lijkt me heel sterk, ben je daar zeker van?

Heb zelf mijn DMX interface gebouwd (Elektuur) en ook een DMX ontvanger. De DMX klokfrequentie is 250.000 baud, zonder kristal lijkt me dit onmogelijk...

Greetz
                  The best way to accelerate a computer running Windows is at 9.81 m/s²

Comment

• FiëstaLj
                    • Oct 2000
                    • 2068

Waarom ? je net levert meestal een nette 50Hz klokpuls, door deze te delen kan je op bijna iedere logische klokpuls uitkomen.

Wie weet trouwens waarom je wekkerradio geen last heeft van de "nachtstroomomschakelpuls" op het net ?
                    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• jerre
                      • Jun 2003
                      • 286

nachtstroomschakelpuls is ofwel een hoog ofwel een laagfrequent signaal bij op je sinus gemoduleerd (vraag me nu niet meer juist welke modulatie), je kan het zowat vergelijken met bv x10 of babyfoons die via het net werken. er zit wel meer op het net dan je zou denken (denk maar aan surfen via het net bv).
                      Ik weet dat wij bv een 20Hz signaal bij op de hoogspanning sturen voor aarddetcties enz enz

dmx frequentie die opgewekt wordt adhv 50hz lijkt me ook wat omslachtig/dom (dan zou je al met pll's en vermenigvuldigingsschakelingen moeten gaan werken terwijl een xtal zo goedkoop is). Wat idd wel kan zijn de voedingsbewakingen die de µP resetten. Je moet bij een groep ook in acht nemen dat als je frequentie veranderd, je uitgangsspanning mee gaat varieren. Inwendige hoek altenator veranderd, je gaat maw vieze dingen doen zeker met zo'n frequentieschommeling. Als je bedenkt dat het net al beperkt is op een paar schommelingen van tienden Hz of we komen in de problemen met vanalles en nog wat.
                      dat je frequentie en spanning iets afwijken is normaal, dat is gewoon het statisme van je groep.

Moraal van het verhaal ... deftige groep nemen/huren!!
                      nu gij en dan ikke weer

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

DMX wordt in de meeste toestellen toch via een klassiek kristal met daarachter de nodige delers gemaakt hoor! In eenvoudige apparaten zelfs dikwijls rechtstreeks uit de CPU die dan weer zijn eigen klok maakt via een extern kristal of complete kristaloscillator.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• LJ Chris
                          • Jul 2002
                          • 477

citaat:Geplaatst door jerre
                          Ja akkoord, maar de problemen deden zich pas net voor de show voor...
                          Wat ik mij in kan ergeren is dat er totaal geen documentatie bij de groep is geleverd.. Zo kan je geen vaststellingen op voorhand doen!

Maar ik raad altijd aan om een groep van atlas copco of Abird te huren, met deze groepen heb je nooit gezeik, en moest er iets misgaan staat er binnen het uur een technieker om het op te lossen, dat in tegenstelling van plaatselijke landbouwers die hun aggregaat verhuren.

@dikke foaf: ja een hele checklist doornemen vooraleer je de groep werkelijk gaat gebruiken vind ik niet de manier van werken. Wij zijn verantwoordelijk voor licht en geluid, en de organisatie voor de stroomvoorziening. Als wij ons daar ook al mee moeten gaan bezig houden, dan sta ik binnekort ook pinten te tappen wanneer ik aan het operaten ben.
                          Wat ik wel ALTIJD doe vooraleer ik ook maar één zekering opzet: alle spanningen netjes controleren,even uitrekenen als de totale belasting niet te fel in de buurt komt van het maximum vermogen van de groep, elektrische verbindingen en beveiligingen controleren, en de aarding. Dit is voor mij een routine controle die ik altijd toepas, al prikken we niet op een aggregaat in..

Greetz
                          Chris

Comment

• Kevin_DM
                            • May 2003
                            • 577

citaat:Geplaatst door LJ Chris

citaat:Geplaatst door jerre
                            Ja akkoord, maar de problemen deden zich pas net voor de show voor...
                            Wat ik mij in kan ergeren is dat er totaal geen documentatie bij de groep is geleverd.. Zo kan je geen vaststellingen op voorhand doen!

Maar ik raad altijd aan om een groep van atlas copco of Abird te huren, met deze groepen heb je nooit gezeik, en moest er iets misgaan staat er binnen het uur een technieker om het op te lossen, dat in tegenstelling van plaatselijke landbouwers die hun aggregaat verhuren.

@dikke foaf: ja een hele checklist doornemen vooraleer je de groep werkelijk gaat gebruiken vind ik niet de manier van werken. Wij zijn verantwoordelijk voor licht en geluid, en de organisatie voor de stroomvoorziening. Als wij ons daar ook al mee moeten gaan bezig houden, dan sta ik binnekort ook pinten te tappen wanneer ik aan het operaten ben.
                            Wat ik wel ALTIJD doe vooraleer ik ook maar één zekering opzet: alle spanningen netjes controleren,even uitrekenen als de totale belasting niet te fel in de buurt komt van het maximum vermogen van de groep, elektrische verbindingen en beveiligingen controleren, en de aarding. Dit is voor mij een routine controle die ik altijd toepas, al prikken we niet op een aggregaat in..

Greetz
                            Chris

Hele checklist overlopen ? Even alle licht en geluid voluit gooien duurt misschien 5 minuutjes, set moving headjes met opgeblazen voeding kost je wel pak meer dan de tijd die je hebt moeten vrijmaken om die check-up te doen.
                            Generators check ik altijd voordat we draaien, heb hier al genoeg geknoei mee gezien om blindelings te vertrouwen....Uiteindelijk blijft het jou materiaal en geld dat er op aan 't draaien is !

--- watt ever you want ---

Comment

• LJ Chris
                              • Jul 2002
                              • 477

Tijdens het programmeren heb ik geen problemen gemerkt, en heb toch genoeg dimkanalen aangesproken...Enkel het muziek stond niet voluit, maar dit zal nu ook geen groot verschil hebben gemaakt...
                              Ik had 18 koppen hangen, 2 set ACL, 4 Sunstrippen, 4 sixbarren, 3 lichtbakken, en paar ETC's..
                              In principe is dit totaal niet veel voor dat betreffende aggregaat.. Ik kende het schijnbaar vermogen niet door gebrekkige documentatie, maar de aansluiting op het aggregaat was afgezekerd op 63A per lijn dus dat zegt genoeg..

Greetz
                              Chris

Comment

Working...