Faders vervangen (?) Behringer MX8000

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Faders vervangen (?) Behringer MX8000

Een klant heeft een Behringer MX8000 staan waar 10 (NIET opeenvolgende faders) niet meer werken; de ene na de anders is dus kapot gegaan. Dus geen gekraak of ruis maar gewoon NIETS meer van geluid. Nu lees ik hier via de o, zo volprezen zoekfunctie dat het niet alleen de faders zouden kunnen zijn maar ook fouten/slechte contacten op de mixbus.
    Daarom twee vragen:
    1. niets van geluid meer uit een kanaal: wat is de meest voor de hand liggende oorzaak (fader of ...)
    2. Moet ik echt de GANSE front en ALLE dopjes van draaipotmeters e.d. er af nemen om aan die tafel te kunnen werken of kan ik ook aan de onderkant onderdelen en faders vervangen. Als iemand hier tips voor heeft om dit op een SNELLE manier te doen: GRAAG!!! O ja, de tafel staat natuurlijk in een ruimte waar er niet overdreven veel plaats is... dit verklaart mijn vraag ook voor een deel.
    Ik moet die klant wel nog deze week laten weten wat ik ermee ga doen. Kunnen jullie snel zijn? Alvast bedankt.
    O ja, indien niet ernstige commentaar gelieve u te onthouden. Spaart iedereen werk uit.
    Vele dank.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

De kanalen zitten per 8 op een grote print (3 printen + masterprint).
    (Je moet dus per 8 kanalen de knoppen losmaken) Doe je de achterkant open, zie je dus de achterkant van die printen. Je moet dus via de achterkant werken...
    Dan zal het zoiets zijn als print losmaken, knoppen afhalen en dan kan je wellicht aan de faders. Op het eerste zicht leek het me redelijk wat werk toch (lees: niet echt service-vriendelijk).

Slecht contact op de mixbus heb ik nog niet geweten (er moet toch minstens 1 signaal doorkomen dan).
    Er is wél iets met de schakelaartjes op die tafels. Indien deze een tijd niet gebruikt worden, lijkt het alsof deze oxideren en slecht contact maken. Over het algemeen heb ik nog geen echt elektronisch defekt geweten aan deze tafels, echter die schakelaartjes kunnen er wel wat van.
    Je kan proberen om een kanaal signaal te geven, brand de signaal led (-20dB) en hoor je bij de 'pfl' muziek door je koptelefoon, dan is het gegarandeerd de mute-knop die slecht contact geeft. Je weet dit ook door deze in te drukken, als de gele led ernaast dan niet brand, is het dus die mute-knop. Als routen naar main of subgroepen ook geen signaal geeft daarop, wederom de mute-knop.

Mijn oplossing bestaat er tot nu toe in om die knop eens een 100-tal keren in- en uit te drukken, waarna deze wel weer werkt. Ook half indrukken, daar houden en vooruit en achteruit bewegen (of roterende beweging) (contacten schuren tegen elkaar) kan helpen.

Niet alleen de mute-knop heeft hier last van, bij mijn weten zijn het vooral de mute knoppen en routing knoppen.

Eerste oplossing is dus altijd 100x indrukken van de desbetreffende schakelaartjes. Laat je ook niet ontmoedigen hierdoor, werkt het na 100x nog niet, doe dan gewoon 200x...

Dit blijkt voor te komen bij knoppen die minder of weinig gebruikt worden. Heb een tafel gehad die 5 maanden stil stond en bij elk kanaal was er wel een routing knop die geen signaal doorgaf. Allemaal opgelost door meerdere malen in en uit te drukken. Ook bij een andere tafel heb ik net hetzelfde probleem gehad.

Dit ook alles omdat het symptoom van een slechte fader eerder ruis of gekraak zou moeten zijn. Ik gok op het mute-knopje.

Voor Behringer onderdelen:
    Knoppen zijn te bestellen via ons service centre in Belgie :
    Sound Image
    Rue plein de Cyr 13
    B-4500 Huy
    Tel. 085 514604
    Je kan ook de tafel daar binnendoen oid.

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Kijk, meer moet dat niet zijn!!
      Mogen wij nu een prijs voor het kortste en snelst opgeloste topic?
      Als er niemand nog iets meer aan toe te voegen heeft of nog andere ervaring heeft mag er aan Abus uit de kast vallen wat mij betreft!

@Dikke Foaf: BEDANKT MAN!!!!

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Niet te snel met dat slotje, laat ook ff weten hoe, en of het opgelost is.

Ook dacht ik nog te vragen of anderen dezelfde issues hebben met die knopjes op die behringer tafels?

Toen ik hem had openliggen dacht ik nog "Zou ik nu foto's trekken?" Maar ik had het blijkbaar toch beter gedaan.

Zou het niet goed zijn om iets als een algemene gegevensbank aan te leggen met foto's met een korte beschrijving van pro light en audio apparatuur icm een e-mail adres? Zo kan je zien hoe een apparaat in elkaar zit en dmv dat mail-adres kan je direct contact leggen met iemand die het al heeft opengehad...

Ik trek vanaf nu altijd foto's van opengeschroefde apparatuur, je weet nooit waar het handig kan voor zijn. Zo kan je ook aan een 'klant' laten zien hoeveel stof er wel in zat oid.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

wegens het feit dat een behringer een economische levensduur heeft van de garantietermijn + 1 dag : slotje van modje.

ik kan wel een server volkrijgen met reparatie-handleidingen van behringer.

Comment

Working...