ruis als versterker uit staat bij 100v syst.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bombardon73
    • Jul 2005
    • 16

ruis als versterker uit staat bij 100v syst.

Beetje vaag probleem.
    Mengversterker 100v met 4 mic. inputs geeft een ruis af aan de speakers als hij uit staat. Als ie aan staat is er geen ruis maar geeft hij dus ook geen audio signaal weer. Iemand een idee.
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Wat voor versterker?
    Ook ruis wanneer de voeding van de versterker verwijderd is (stekker dr uit)?
    Zonee versterker is kaduk.

gr. Herman

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Inverterende powerswitch Wat wel eens kan gebeuren met luidsprekersystemen waar "ineens" geluid uitkomt is dat 1 LS omgevingsgeluid "oppikt" en omzet in electrische energie die door de andere (parallel) aangesloten luidsprekers wordt weergegeven.
      Tamelijk theoretisch maar ik heb 't meerdere malen meegemaakt met passief gefilterde meerwegsystemen waarbij de LF speaker als microfoon werkte en de HF driver deed rammelen.

Gezien 100V meestal meerdere dezelfde luidsprekers parallel heeft die op een (niet door een relais geschakelde) uitgangstrafo zijn aangesloten lijkt me dit niet onvoorstelbaar.

Enfin, doe de test ... we horen / lezen het wel.
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• corky17
        • Apr 2004
        • 34

Mmm geen reactie, ben ook beniewd!!!

Heb ook een 100V systeem en dat bromd altijd als je de amps inschakeld. Maar zodra er signaal op zit merk je er niets meer van, dat overstemt voldoende.
        Heeft denk ik toch iets te maken met de trafoos voor 100V...?

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Originally posted by corky17

Heb ook een 100V systeem en dat bromd altijd als je de amps inschakeld. Maar zodra er signaal op zit merk je er niets meer van, dat overstemt voldoende.
          Bromprobleem van jou zal eerder schuilen in een aardlus.
          Heb daar zelf ook wel mee te maken gehad met meerdere SQ4 versterkers in een rack. (alles is ongebalanceerd in principe. zijn wel inbouwtrafo'tjes voor, maar die koopt natuurlijk niemand ) Dus experimenteren met groundlifts

Paul.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• dBservice
            • Feb 2006
            • 4

Originally posted by bombardon73
            Beetje vaag probleem.
            Mengversterker 100v met 4 mic. inputs geeft een ruis af aan de speakers als hij uit staat. Als ie aan staat is er geen ruis maar geeft hij dus ook geen audio signaal weer. Iemand een idee.

Als hij uit staat, dus met de spanning er af, als hij dan gaat ruisen zijn dit waarschijnlijk lekke dus kapotte condensators in de eindtrap.
            Na uitschakeling laten deze met tussenpozen hun opgebouwde spanning brij.
            Je kan dit checken doordat dit ruisen waarschijnlijk niet langer dan zeg 5 min. duurt.
            Dan zijn de condensators nl leeg.
            Na inschakeling en opnieuw uitschakeling begibt alles weer opnieuw.
            Succes.
            dB

Comment

• dBservice
              • Feb 2006
              • 4

Originally posted by corky17

Dat komt omdat wanneer de ingangen onbelast zijn de resulterende uitgangsimpedantie van de uitgabg dan veel te hoog word.
              Misaanpassing en brom is het gevolg.
              Goedkopere apparatuur met passieve uitgangsbuffering hebben dit vaak.
              Ook buizenversterkers kunnen hier slecht tegen.
              Succes.
              dB

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Hmmm, bedoel je dat de pre-amp na uitschakelen "uitruist" op de eindtrap ? anders kan ik 't niet helemaal volgen dB; een "lekke / uitgedroogde" cap heeft een interne weerstand opgebouwd en minder capaciteit.
                De DC die de cap op de luidspreker zou zetten is niet als ruis hoorbaar.
                Daarbij zijn de uitgangen van een 100V amp voorzien van een trafo welke nagenoeg een kortsluiting is voor DC.

Het verhaal van "onbelaste ingangen die resulteren in brom" en "passieve uitgangsbuffering" (AC gekoppelde eindtrappen met uitgangscondensator ?) kan ik ook niet helemaal volgen.

Enfin, blijft eigenaardig ... maar gezien de leeftijd van het topic zal het probleem al wel zijn opgelost.

Groeten !
                Last edited by Koen van der K; 28-02-06, 19:00.
                Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...