aansturing discovloer

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • discovloer
    • Oct 2005
    • 11

aansturing discovloer

Hallo wij zijn een groep studenten en wij zijn voor school met een project bezig, in dit project moeten wij een disco vloer maken: we moeten een vloer maken van 4 x 4 tegelts met onder elk tegeltje 3 leds dit zijn in totaal dus 48 leds deze leds moeten aan worden gestuurt via een computer. Mijn vraag is nu hoe kunnen wij deze leds het beste aansturen? Als iemand een idee heeft horen wij dit graag.

Alvast bedant, groetjes Ons
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Als jullie zo'n vloer kunnen ontwerpen, dan kunnen jullie 'm vast ook wel DMX aanstuurbaar maken? 230V erin, DMX erin en gaan!

Iets serieuzer: er zijn sturingen in alle vormen, maten en prijsklassen te krijgen. Zowel verhuur als verkoop. Van een kleine 4 kanaals sturing tot de meest uitgebreide lichtinstallaties tot 512 kringen.
    Kijk anders eens in de webshop van deze site rond (bovenaan iedere pagina staat een mooie link met "verkoop"), dan krijg je een mooie indruk van wat er zoal mogelijk is. Als je bijv. 4 kanalen met 230V wilt aansturen is een LM400 een goedkope en toch handige optie. Voor lagere voltages wordt het al snel lastiger...

Succes!

Comment

• LichtNichtje
      • Nov 2004
      • 220

Ik denk eerder dat zei zelf de sturing moeten ontwerpen (zo vat ik de tekst toch...)
      Je zou inderdaad de sturing DMX bestuurbaar maken, om zo de standaard te volgen.

Je kan misschien gaan werken met een microcontroller, lijkt mij het makkelijkste, omdat je dan de uitgangen/ingangen kan programmeeren

Wij hebben als eindwerk een robotje moeten ontwerpen, ook met een microcontroller (basic stamp). Dit werkte leuk omdat je niet meer hardwarematig de sturing moet ontwerpen, maar met een soort basic programmeertaal je controller kan programmeren

Comment

• discovloer
        • Oct 2005
        • 11

citaat:Geplaatst door LichtNichtje

Ik denk eerder dat zei zelf de sturing moeten ontwerpen (zo vat ik de tekst toch...)
        Je zou inderdaad de sturing DMX bestuurbaar maken, om zo de standaard te volgen.

Wij hebben als eindwerk een robotje moeten ontwerpen, ook met een microcontroller (basic stamp). Dit werkte leuk omdat je niet meer hardwarematig de sturing moet ontwerpen, maar met een soort basic programmeertaal je controller kan programmeren
        we moeten de schakeling inderdaad zelf maken, heb je enig idee hoe we zo'n DMX besturing kunnen maken want de apperatuur is vrij duur om te kopen. met een micro controller zou inderdaad ook kunnen maar kun je iets specifieker zijn hoe we dit moeten doen.

Comment

• Thijsch
          • Feb 2005
          • 45

DMX is op zich niet zo heel moeilijk. Belangrijk is dat je een microcontroller hebt die USART/ UART ondersteund! Anders is het ondoenlijk of met heel veel moeite..

Als je behoefte hebt aan schema's of dmx code moet je maar even een schreeuw geven

Thijs

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

schreeuw, plaats maar die handel!

Comment

• Thijsch
              • Feb 2005
              • 45

Kleine toelichting: dit is een 12 kanaals RGB dimmer (4x RGB dus) die 4 blokken zijn connectors voor de leds.. hier kan je dus mee doen wat je wilt, dat grote blok wat links van de pic zit is puur om de pinnen die over zijn naar een connector te leiden, zodat, mocht ik er later wat mee willen ik nog kan uitbreiden.. Coonector helemaal bovenaan is de aansluiting voor de programmer.
              Verder zit er een klein foutje in de link naar de sn75176, de pic zit op Tx ipv Rx

Dit is de asm code:
              klik
              Als je uitleg wilt.. vraag maar

Comment

• discovloer
                • Oct 2005
                • 11

ok alvast bedank
                maar zo als ik de tekening zie kunnen we hier maar 8 led´s op aansluiten en we moeten er 48 aansturen, of zie ik dit fout.
                En als ik het goed begrijp is die bovneste connector voor de aansturing van de led´s (is dit een connector die aan te sluiten is op een computer?).
                Nog een vraagje waar zij die onderste stekkers voor?

Comment

• Thijsch
                  • Feb 2005
                  • 45

Nee je zit ernaast ik zal het even toelichten:
                  (ik gebruik voor de duidelijkheid de namen die bij/naast/op de connector staan in het schema)
                  X4: Aansluiting voor de programmer (stukje electronica wat ik gebruik om de chip te programmeren zodat de chip niet steeds in en uit de schakeling hoeft om opnieuw te programmeren.. (waarom opnieuw? foutje gevonden, nieuwe functie toegevoegd noem maar op)) deze aansluiting werkt met de WISP-628 programmer.. zelf aanpassen naar je eigen programmer.

SV5: De "spare"connector, stel ik heb de printplaat mooi geetst en helemaal gesoldeerd dan is er aan de plaat niets meer te veranderen.. terwijl ik nog 10 I/O pinnen over heb waar ik niets mee doe (ook analoge inputs voor draaiknoppen etc). Deze connector is puur om later ooit eventueel die pinnen nog te kunnen gebruiken. Kan je dus zonder problemen weglaten

SV6: Voedingsspanning, min en plus, plus is maximaal 30 volt

SV1: RGB Kanaal 1,2,3
                  SV2: RGB Kanaal 4,5,6
                  SV3: RGB Kanaal 7,8,9
                  SV4: RGB Kanaal 10,11,12

(dit alles is dus vanaf het beginadres gezien he maar dat spreekt voor zich)

voor iedere connector geldt:
                  pin 3 is de plus, ping 6,4,2 de min voor RGB (let op: ik zeg het niet verkeerd om!! 1 keer plus en 3 keer min)

Ik zal toelichten waarom dit zo is:
                  De electronica werkt op 5 volt, een ledje werkt op 1,5(rood) volt tot +/- 4 volt (blauw). Als ik 5 volt zou gebruiken zou dat betekenen dat er alleen ledjes apart zijn aan te sluiten en niet in een streng, wat weer voor hogere stromen zorgt..

Daarom heb ik het input voltage hoog gekozen (max 30 volt), nu kan je heel veel ledjes in een streng zetten waardoor er minder stroom hoeft te lopen, en het scheelt in aansluitwerk.. Ook zorgt dit ervoor dat je een minder zware trafo nodig hebt (hogere spanning is makkelijker als grote stroom).Afhankelijk van hoeveel leds je aan 1 streng doet en het input voltage moet je ff zelf de voorschakelweerstand berekenen..

het kleine ic'tje midden boven (IC3), is een spanningsregelaar, die maakt van het input voltage 5 volt voor de overige electronica.. het zou kunnen dat je deze nog moet koelen..

Het schema is niet helemaal perfect, er ontbreken wat elco's bij IC3, de RS485 reciever zit aan Tx van de PIC ipv aan RX en pin 2&3 van de SN75176 moeten laag...

Dat was het wel zon beetje.. vragen stel maar!

Comment

• Speakertje
                    • Mar 2005
                    • 462

Wat voor opleiding doe je precies? Ik doe HBO elektro maar dit soort leuke projecten heb ik nog niet voorbij zien komen !!

Groeten Sander
                    M.v.g. Sander
                    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                    Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• discovloer
                      • Oct 2005
                      • 11

ok dit is duidelijk maar hoe stuur ik hiermee de 48 led's aan?

Comment

• discovloer
                        • Oct 2005
                        • 11

we doen HBO elcktro we zijn nu net 2 maanden bezig, we studeren in eindhoven (fontys)

groetjes

Comment

• Thijsch
                          • Feb 2005
                          • 45

citaat:Geplaatst door Speakertje

Wat voor opleiding doe je precies? Ik doe HBO elektro maar dit soort leuke projecten heb ik nog niet voorbij zien komen !!

Groeten Sander
                          Havo5 Hobby noemt men dat

Discovloer: Door aan de connectortjes de juiste hoeveelheid leds te hangen met de juiste voorschakelweerstand.. als het maar 1 "set" RGB hoeft te zijn kan je de andere 3 schrappen... Kan je zelf toch ook wel een beetje bedenken als je hts doet?

Comment

• discovloer
                            • Oct 2005
                            • 11

ja maar hoe kun je dan die 48 led's allemaal appart via de computer aansturen?

p.s. ga je volgend jaar ool electro doen dan, ik denk trouwens niet dat rest van jou klas dit helemaal snapt en ik ben pas 2 maanden bezig op de hts heb eerst ook havo gedaan.

Comment

• Thijsch
                              • Feb 2005
                              • 45

Alle 48 Leds APART? Dat wist ik niet.. ik ging uit van een vloer met 48 leds erin in 3 kleuren die samen geschakeld zaten..

moeten de leds afzonderlijk ook dimmen? Je moet dan iig gaan multiplexen, je maakt een matrix (vierkant waar ze allemaal inzitten) en door de + en - op een bepaalde rij en kolom te zetten doe je 1 led aan, door ze allemaal heeeeel snel af te wisselen lijken ze tegelijk te branden..

/edit: paralelle poort nemen, en daar 6 rijen en 4 kolommen = 10 datalijnen (heeft een parpoort die?) gebruiken om te multiplexen, als er 3 leds per tegel zijn die gewoon samen geschakeld moeten worden heb je dus 16 groepjes (4x4), kan je een matrix van 4x4 maken = 8 datalijnen

Comment

Working...