18 inch W-BIN

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mariobilic
    • Oct 2005
    • 15

18 inch W-BIN

FF een korte vraag,

is het beter on je subs (18 inch) neer te zetten of neer te leggen??
    Het zijn er 6 in totaal. 3 aan elke kant.

Tis een vrij grote loods (3500m2) en nu zei iemand dat het beter is om ze neer te zetten. Recht op dus. Heeft te maken met de spreiding.

Mario

------------------

Free Tekno For Free People
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

het is in principe zo dat je je sub altijd neerlegt omdat je door meer vloercontact een betere bas zal hebben, echter met 3 W-bin's naast elkaar zal het niet zo veel meer uitmaken of je ze op elkaar gooit of tegen alkaar aanzet, dus ik denk dat het niet veel uit zal maken.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

op elkaar is mooier voor de horizontale spreiding.
      knoppen en waarden :)

Comment

• Vervallen

citaat:Geplaatst door dokter dB

op elkaar is mooier voor de horizontale spreiding.
        Ik heb altijd geleerd dat wanneer je de kasten stapeld de klank met 5 db toeneemt en dat wanneer je ze naast elkaar neer zet ze slechts 2 db toenemen.
        Ik dacht dat dit een accoutische koppeling heette.

KLopt dit dan niet?

Comment

• Vervallen

ik zie nu dat "dit klopt niet" bij je handtekening hoort. Dus waarschijnlijk niet bij het antwoord hort.

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Bij een goede acoustische koppeling (alles coherent en in fase) krijg je er 6dB bij bij plaatsing van een tweede kast. Bij twee niet-coherente bronnen (lees: lukraak neergekwakt) bedraagt de winst gemiddeld 3 dB, frequentie en plaatsafhankelijk.

... of dit nu ook voor W-bins geldt ... ? probeer het eens uit en laat het ons weten !

Groeten en succes !
            Meer is minder, minder is meer

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

dit knopt dus wel deze keer!
              feit blijft dat 2 niet koppelende bronnen gemiddeld "rms" optellen, net als stochastische ruis.
              dat is idd ongeveer 3 dB.

Het op elkaar stacken van sub koppelt verticaal, terwijl horizontaal de spreiding gelijkblijft. Dit geld ook voor W-bins.

Als je juist een smalle afstraling wil, bijv voor een centersubstack in een feesttent ofzo, dan leg je ze naast elkaar, je zal merken dat het hogere laaggebied dus weg is aan de zijkant. Ik zeg hiermee niet dat dit beter werkt in een feesttent, want dat is heel systeemafhankelijk, maar het is een voorbeeld dus...

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

@ Dokter DB:
                In welke omstandigheden zou jij een centerstack gebruiken in een feesttent? Of heb je daar niet zo 1-2-3 een paar handvatten voor?
                Bijv. bij disco juist wel/niet; of bij een R&R band?

Paul.
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

@ sps en off topic:
                  tsja, er is al best veel over gepost...
                  feesttenten blijven lastig qua laag (en mid/hoog natuurlijk)
                  het beste resultaat heb ik gehad met een subline, zodat je qua laag helemaal weg blijft van de zijwanden...
                  Maar tenten zijn er in alle soorten en maten, en het tenttype heeft erg veel invloed...
                  Over het algemeen heeft het plaatsen van meerdere substacks in een tent echt wel mn voorkeur boven een L/R stack...

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

ff doorlezen, dan snap je t wel ongeveer denk ik..

Comment

Working...