het vermogen van een aggie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mariobilic
    • Oct 2005
    • 15

het vermogen van een aggie

Hallo dan,

ff een vraagje over hoe je het vermogen van een aggregaat nou precies omrekent van kVA naar kW naar Amps

Ik heb nu al twee manieren gehoord van 2 mensen die er toch echt verstand van zouden moeten hebben.

De een zegt dat: bv. een 40kVA aggregaat
    40x0.8=32kW => 32x1.5=48Amp

De ander zegt: 40/2=20 => 20x3=60Amp

En dat is dan het vermogen per fase??

Wie heeft er nou gelijk want het verschilt nogal in de uitkomst

BVD Mario
  • soundcheckfrits
    • Jan 2005
    • 455

you can find it on the search-machine
    de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

Comment

• Speakertje
      • Mar 2005
      • 462

Volgens mij moet je het zo zien:

S = U x I = 40k = 220 x (x) = 180 Ampere (afgerond).

180/3 = 60 Ampere per fase.

P = 40kVA x cos phi. P = totaal dus nog ff door 3 delen

Moet je alleen de cos phi weten en invullen.

Ps: Is voor mij twee jaar geleden dus weet niet of ik ht nog helemaal goed doe
      M.v.g. Sander
      Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
      Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2139

citaate een zegt dat: bv. een 40kVA aggregaat
        40x0.8=32kW => 32x1.5=48Amp
        in het eerste geval ga je van een veronderstelling uit. Deze is dat de algemene cos phi in de licht en geluidswereld 0,8 is. Dat is ook een vrij goede benadering lijkt me zo.
        Verder wordt er dus berekent dat het overeenkomt met een aktief vermogen van 32kw. Dat wilt dus zeggen dat dit vermogen het vermogen is wat het agregaat in totaal kan leveren. Heb je dus een 3 fasig agregaat( wat bij dit vermogen wel zo is ) dan is dit dus ook al het vermogen van wat die 3 fases kunnen leveren bij elkaar opgetelt. Dus het vermogen per fase wordt dan 32kw/3 = 10,66kw. een goeie 10kw per fase.
        Om nu je stromen te weten: Je kent je vermogen, je kent je spanning(normaal 230V)
        P=U*I --> I = P/U --> 10kw/230V = 43,47A per fase, dus zeg maar 43A.
        In praktijk kan dit overeenkomen met een 32A cee aansluiting en eventueel een 16A cee aansluiting erlangs of enkele losse wcd's.Deze zullen dan wel zo afgezekerd zijn dat je ze niet alletwee tegelijk vol kunt belasten.

hoe je aan die 32 x 1.5 komt weet ik niet....

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Speakertje
          • Mar 2005
          • 462

Zat er dus naast
          M.v.g. Sander
          Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
          Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

hier hebben we een rekenapparaatje voor, de LDcalculator.

En die geeft bij 40 KVA een max (Ohmse!!!) stroom van 57,7 A.
            Neem een cosphi van 0,8, dan zit je op een max ster(231V!)-stroom van 46,16 A per fase.

Kortom , omdat dat calculatortje de sterspanning van 400V automatisch op 231V zet, een dikke 40A per fase. de uitleg is al genoeg over geschreven...

Enne, Altijd je laptoppie mee , dan maar...

Comment

• mariobilic
              • Oct 2005
              • 15

Hartelijk dank voor de reacties.

Het is me nu dus echt wel duidelijk geworden.

Moest het gewoon echt even zeker weten omdat volgende week er weer een feest aan zit te komen met een flinke berg geluid (18kW!!) En dan kan het dus niet zo zijn dat er spullen staan die niet aan kunnen omdat het aggregaat het niet trekt!!

Er waren dus nogal wat verschillende meningen over, Tussen de mensen aan wie ik het gevraagd heb dan. Het verhuur bedrijf wist me zelfs te vertellen dat het 48 Amp max was. In totaal dus!! En niet per fase! WANT: "er zit maar een 63 Amp aansluiting op en daar kan dus niet 3x 48 Amp overheen". Letterlijk de woorden van de verhuurder!!

En daar vraag je dus in principe je advies aan!!

Hier heb ik dus een stuk meer aan. Bedankt!!!

Mario

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

is dat 18 Kw afgegeven vermogen. Of 18 Kw opgenomen vermogen?

Als je 18Kw RMS naar speakers gaat sturen dan zul je behoorlijk veel meer dan die hoeveelheid op je WCD's moeten kunnen leveren.
                lekker belangrijk!

Comment

• Aart Rietveld
                  • Aug 2004
                  • 190

citaat:Geplaatst door **************

hier hebben we een rekenapparaatje voor, de LDcalculator.

En die geeft bij 40 KVA een max (Ohmse!!!) stroom van 57,7 A.
                  Neem een cosphi van 0,8, dan zit je op een max ster(231V!)-stroom van 46,16 A per fase.
                  Volgens mij gooien we hier wat begrippen door elkaar heen.
                  Een maximale stroom van 46.14 A per fase klopt alleen als je dit gegeven gebruikt om er weer een vermogen in KW's uit te berekenen. Als je puur lijkt naar de stroom die maximaal mag lopen door de wikkeling mag je tot 57,7 A gaan, en dan maakt het niet uit of die stroom nu "blind" of "ohm's" is. Alleen heb je bij veel blindstroom natuurlijk wel een lager maximaal "ohm's" vermogen maar dat geeft de amperemeter toch niet aan.

Als je een aggregaat tot dicht aan zijn maximum gaat belasten moet je altijd rekenen met het schijnbaar vermogen en ook de cos phi in de gaten houden. (En natuurlijk ook de gelijktijdigheidsfactor van al je belastingen)
                  Zelf hou ik altijd een marge aan van een maximale belasting van 50%, dan hoef je (bijna) nooit met blindstromen rekening te houden en zal ook de spanning stabieler zijn, de spanningsregelaar heeft immers minder te doen en kan evt. inschakelpieken ook beter opvangen.

Comment

• mariobilic
                    • Oct 2005
                    • 15

Die 18kW is het totale versterker vermogen. Volgens de specificaties dan. Dit komt ook aardig overeen met het speaker systeem. De verhouding is ongeveer 1:1. Ik weet dathet beter is om meer versterker vermogen op een systeem te zetten maar dat hebben we nu eenmaal niet.

Volgens mij moet het wel lukken met een 40 kVA aggregaat. Mocht iemand hier anders over denken dan hoor ik dat graag.

----

Free Tekno For Free People!!

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2139

hee handig programmatje[^]

thanks mac

mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

citaat:Geplaatst door Aart Rietveld

Volgens mij gooien we hier wat begrippen door elkaar heen.
                        Een maximale stroom van 46.14 A per fase klopt alleen als je dit gegeven gebruikt om er weer een vermogen in KW's uit te berekenen. Als je puur lijkt naar de stroom die maximaal mag lopen door de wikkeling mag je tot 57,7 A gaan, en dan maakt het niet uit of die stroom nu "blind" of "ohm's" is. Alleen heb je bij veel blindstroom natuurlijk wel een lager maximaal "ohm's" vermogen maar dat geeft de amperemeter toch niet aan.

Ik zei al : voor overige uitleg zie de zoekfiunctie.

Maar 57 A totaal stroom is met cosphi 0,8 46,16 wattstroom.

en daarmee af.

Comment

• Dikke Foaf
                          • May 2003
                          • 618

Kwa dimensionering doe je het volgende:
                          Neem de fasestroom als vermogen voor je generator.
                          vb: Heb je 125A per fase nodig, neem je een 125kva generator.
                          Hierbij heb je genoeg headroom voor pieken, maximum load, etc (zeker voor licht en geluid).

Kwa theorie:
                          Je hebt een 511kva generator, hieruit haal je maximum (511x0,8)409kw.
                          Die cosfi van 0,8 is echt geen veronderstelling, maar een opgegeven spec parameter van de alternator (deze is trouwens voor alle generatoren hetzelfde).
                          Hieruit kan je dan verder rekenen naar je stroom: (409/230)= 1.778A of 593A per fase.
                          Let wel op dat je hierbij op het maximum vermogen van je alternator zit! Afhankelijk van het ontwerp van motor/generator/luchtstroom-combinatie is het mogelijk dat je generator dit niet aankan!

In jou opgegeven generator van 40kva zou ik dus niet hoger gaan dan 40A per fase (continu). Afhankelijk van hoe groot de pieken zijn en hoe lang en ze zijn kan je dit evt nog vergroten. Praktisch gezien (bij een goed ontwerp) zal meestal ook de zekering door z'n knieƫen gaan alvorens je generator over z'n maximum vermogen zit. Als je je focust op 40A per fase zit je altijd safe en zie ik geen probleem in je 'power source'.
                          Theoretisch kan die generator 40kvax0,8=32kw/230v=139A of 46A per fase leveren.

Je verhuurder gaf je verkeerde informatie, het opgegeven vermogen is het totaal vermogen van je generator, dit deel je door 230V en dan heb je de totale maximum stroom. Deel je deze door 3 heb je de fasestroom. Je eerste 'bron' kende er dus wel iets van, de rest heeft ongelijk.

Comment

Working...