Autolampjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

[?] een 24V lampje (van hetzelfde vermogen) heeft een hogere imp dan een 12V lampje dus juist meer demping.
    En de toelaatbare lampspanning zit meer in het werkgebied dus het lampje zal minder snel uitroken. hoe meer je er parallel zet hoe meer vermogen je toelaat op de driver.
    Ik doe meestal 4 stuks parallel voor een 1"/8ohm driver...
    Volgens mij heb je meer verstand van laser
    knoppen en waarden :)

Comment

• MMD
      • Feb 2005
      • 53

Als nu 1 van de vier lampjes gaat roken?
      Zou 12V in serie dan niet beter zijn?
      Groet André

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

ehhh er gaat niet 1 van de 4 roken, en als er 1 gaat uitroken is het de juist 12V lamp.
        je kan ook 2 12V lampen in serie zetten, en dat weer parallel met nog zo'n tak. Maar de limit-flexibiliteit is dan dus minder, je hebt 2 of 4, en geen 1,2,3 of 4 lampen.
        kortom 24V lampen is een veel beter plan

Comment

• Q-lighting
          • Dec 2004
          • 68

maar (correct me if im wrong):

als je eindtrap 150watt is en hij 8 ohm levert
          dan heeft hij een voltage van: 34,64 volt(wortel van 150*8)
          dan moet je toch wel 3 lampjes in serie zetten?
          i do it my way:p

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

nee hoor, koud is de lamp nl laagohmig. en bij 24V heet en 32 ohm.... Dat is te heftig voor een 50W/8ohm drivertje dus als je er dan een paar parallel zet werkt het goed...
            als je er maar 1 neemt word er echt te hard gelimit.
            Neem je de eerder genoemde 12V lampen dan zal spanningsgewijs dus eerder (te vroege threshold) worden gelimit, en dan ben je veel piekvermogen kwijt.
            De lamp reageert trouwens behoorlijk snel omdat het draadje geen massa heeft, en ik vermoed dat hij al in een aantal miliseconden op temperatuur is.
            Wel leuk om dat een keertje te testen met een scoop dummyload en een semiblokgolf ofzo...
            Ik denk dat je in de praktijk eerder lampen van een nog hogere spanning zou willen hebben....

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

citaat:een 24V lampje (van hetzelfde vermogen) heeft een hogere imp dan een 12V lampje dus juist meer demping.
              Klopt, even fout berekend van mij (voor twee lampjes parallel dan)
              citaat:En de toelaatbare lampspanning zit meer in het werkgebied dus het lampje zal minder snel uitroken.
              Maar daar doe ik het net voor. Als ze echt helemaal TE gek gaan doen sneuvelt het lampje en zijn ze hun hoge tonen kwijt... eigen schuld dikke bult! Hopelijk zijn ze tegen de volgende keer geleerd en anders zijn de tweeters toch lekker veilig!
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

ik zou dat juist niet doen.... je wil helemaal niet dat het lampje eerst te vroeg limit, en vervolgens uitrookt. Je wil toch juist dat het lampje correct beveiligd EN heel blijft? rare boys die laserguys

Comment

Working...