ff dimmer opengedraait

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegapower
    • Nov 2004
    • 355

ff dimmer opengedraait

een dimmer van het merk silicon (made in belgium )
    1ste kanaal is stuk (blijft doorgeven) dacht eerst triac doorgeslagen..maar blijkbaar is dit wel een ander systeempje. wel raar... is 4 keer 10 amp. en is binnenin wel met vrij dunne draadjes gewerkt vind ik.
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Silicon Controls heeft echt wel een reputatie... kabeltjes zullen dus wel voldoen aan de normen. Meestal gebruiken zij triacs van 40A in een speciale behuizing (ken type behuizing niet van buiten, lijkt op een clixxon) die rechtstreeks op de koelvin worden vastgezet. Ik vermoed er op de foto 3 stuks van te zien (waarvan 1 onder de zekeringhouder).
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• vegapower
      • Nov 2004
      • 355

die dingen op de koelrib zyn er 4

Comment

• driesmees
        • Apr 2003
        • 1076

Dan kan je al beginnen met het nameten van deze 4...
        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

wel eens eerst weten wat er in dat blokje zit dan en hoe de penbezetting is, anders is meten vrij zinloos...

Verder hoef je nog niet eens te meten als maar 1 kanaal stuk is. als je vermoed dat het aan dat blokje ligt, kan je gewoon een blokje van een kanaal er langs eens even omwisslen. weet je meteen als het daar aan ligt...

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Radar
            Moderator
            • Jul 2002
            • 890

Met nog 3 werkende kringen en een multimeter moet het niet al te lastig
            wezen om het defecte komponent te vinden.
            Zo maar omwisellen ben ik geen voorstander van.
            Ben trouwens wel benieuwd waar ze de 4e eindtrap hebben verstopt, onder het lampje rechtboven?
            Ik doe niet aan bijgeloof.
            Dat brengt ongeluk.

Comment

• vegapower
              • Nov 2004
              • 355

ongeveer... foto bedriegt...zit een dikke 2 cm onder het lampe

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

Grote kans dat het inderdaad de Triac is die kapot is.
                Die dingen op de koelplaat dus.
                Ik weet niet hoe dit behuizingstype heet, maar het heeft de voetplaat van een TO-3 en 6,3 mm Fastons bovenop voor de T1&T2 (230V) en een kleinere (4,8?) voor de gate.
                Ik ben in het bezit van 25 A. types met groen kunststof bovenkantje, 40A. met rood en 50A. met zwart. Dit is wellicht toevallig en natuurlijk geen bewijs voor de stroomsterkte, maar wellicht een indicatie.
                Ik denk dat het het meest simpel is om even de draden van de triac te wisselen om te testen of die idd kapot is. Let wel goed op hoe ze zitten, want je mag ook de 230 V. niet verwisselen!
                Succes ermee.

Comment

• Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

Behuizing is van het type RD91 zoals een BTA40-700A (sgs-thomson) (datasheet -> google) bijvoorbeeld.

Comment

• wimbru
                    • Sep 2003
                    • 148

Is het geen transistordimmer? Die mannen hebben dat ook gemaakt.
                    Nadeel: men mag absoluut geen inductieve lasten gebruiken (bvb geen pinspots)

Comment

• vegapower
                      • Nov 2004
                      • 355

kheb dus die dingen aan de voorkant op die kloeplaat vervangen.. de BTA40-700A .
                      helaas...hetzelfde...
                      nu heb ik er een lampje overgehangen om uit te kunnen meten. ik meet op kanaal 1 120volt. als dit kanaal afstaat wel te verstaan. anders 240. weet iemand waar dit zou kunnen aan liggen?
                      mvg.

Comment

Working...