Nieuwe neutrik xlr modellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Nieuwe neutrik xlr modellen

Heeft iemand ze al in gebruik?

Belangrijkste verbeteringen:
    Male: De cage is helemaal dicht zodat dat eeuwige probleem van brekende 'locks' uit de wereld is geholpen
    Female: Als je lang genoeg soldeerde liep de solduur in de connector, wat nu ook opgelost zou zijn.
    De trekontlasting zou ook iets aangepast zijn, maar niet noemenswaardig.
    Ik zie ook op de site dat je speciale tools nodig hebt om ze goed dicht te draaien?

Iemand al ervaringen? Zijn ze beter? Zijn ze duurder?
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Ja ik heb er 1 in gebruik, de female xlr.

Je krijgt 'm open aangeleverd, draai je hem dicht om te kijken hoe deze werkt, zit ie vast en krijg je hem met de hand niet meer los. Ik heb dat met 2 tangen gedaan (wel doeken ertussen). Je kan 'm met de hand aandraaien maar zo'n tool zal dat wel wat beter doen.
    Ik vind deze variant knap waardeloos, geef mij maar het oude model.

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Hmmm, vind het toch ook wel fijn om even een plug open te kunnen draaien bij onzekerheid over storingen of het soort kabel, erg jammer dit. Locks dichtgemaakt op de males vind ik dan wel weer een stapje vooruit. Vormgeving lijkt op de modernere speakons. Ben ze overigens nog niet tegengekomen. Komt wel...

@Mark: komen ze breder uit dan het "oude" model?
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Mark-LED
        • May 2004
        • 822

citaat:Geplaatst door sparky

@Mark: komen ze breder uit dan het "oude" model?
        Hoe bedoel je dat precies?

Comment

• CyberNBD
          • Aug 2000
          • 1318

Heb er hier inmiddels al een hele lading in gebruik, mits het niet meer leverbaar zijn van oude model. Niks mis mee naar mijn idee, maar dat zal de toekomst verder uitwijzen. Dichtgemaakte lock op male is sowieso al wel puntje vooruit. XLR soldeer je verder en draai je 1x dicht, dus dat ie niet meer zo makkelijk open kan lijkt mij weinig te boeien. Als je nette kabels maakt en goed soldeert is het ook niet zo dat ie na een paar weken weer open moet...
          CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

En wanneer je een kapotte kabel tegenkomt knip je de connectors eraf en kijk je later nog eens wat ermee aan de hand was toch? Moet je toch opnieuw solderen en heb je tijd zat om die dingen even netjes open te draaien.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

De kabels die ik in mijn handen heb zijn vaker niet dan wel van mij. Zeker bij AV-bedrijfjes waar nog regelmatig XLR-luidsprekerkabel wordt gebruikt is het niet altijd even duidelijk of je luidspreker of signaalkabel in handen hebt, 9 van de 10 keer wel, maar de 10e keer niet. Dan is het wel zo fijn om even vlug te kunnen checken, kost je namelijk ongeveer 10 seconden met de "oude" Neutriks.

Als ik een kapotte kabel tegekom vouw ik die op en leg er een paar knopen in btw, dat is zo'n beetje overal waar ik ooit gewerkt heb de gebruikelijke manier namelijk.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Mark-LED
                • May 2004
                • 822

Kapotte kabels rol ik op en daar gaat een stuk gaffa omheen, voor mij een teken dat ie kapot is.

Maar sparky wat bedoelde je met breder dan het oude model?

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Ik heb nog niet echt het gevoel dat er aan de oude vertrouwde XLR wat mankeerde, en datr er dus verbeteringen nodig waren.
                  Uit commercieel oogpunt zal neutrik wel wat hebben bedacht, maar de oude voldeden Prima bij mij. De nieuwe speakons en powercons zijn wel een aanvullingb op het assortiment.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                    • Jun 2001
                    • 2155

De kabels die ik in mijn handen heb zijn vaker niet dan wel van mij. Zeker bij AV-bedrijfjes waar nog regelmatig XLR-luidsprekerkabel wordt gebruikt is het niet altijd even duidelijk of je luidspreker of signaalkabel in handen hebt, 9 van de 10 keer wel, maar de 10e keer niet. Dan is het wel zo fijn om even vlug te kunnen checken, kost je namelijk ongeveer 10 seconden met de "oude" Neutriks.

Als ik een kapotte kabel tegekom vouw ik die op en leg er een paar knopen in btw, dat is zo'n beetje overal waar ik ooit gewerkt heb de gebruikelijke manier namelijk.
                    [off-topic-vraag modus]
                    Wanneer je met signaal kabel DMX bedoeld; dat kun je toch simpelweg controleren door de opdruk van de kabel te lezen? Verder zitten kabels toch meestal gewoon 1-op-1 doorgesoldeerd, wat voor toepassingen gebruik jij waarbij dat dan niet zo is (wat problemen zou opleveren)? Of zie ik iets over het hoofd?
                    [/off-topic-vraag modus]

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

citaat:Geplaatst door (iCe)

[off-topic-vraag modus]
                      Wanneer je met signaal kabel DMX bedoeld; dat kun je toch simpelweg controleren door de opdruk van de kabel te lezen? Verder zitten kabels toch meestal gewoon 1-op-1 doorgesoldeerd, wat voor toepassingen gebruik jij waarbij dat dan niet zo is (wat problemen zou opleveren)? Of zie ik iets over het hoofd?
                      [/off-topic-vraag modus]
                      Met signaalkabel bedoel ik microfoonkabel en je wilt niet weten wat sommige AV-bedrijfjes anders dan goeie tasker, neutrik of klotz hiervoor gebruiken. Hierdoor is het verschil tussen signaal- en speakerkabel in zo'n geval moeilijk te zien of te voelen. zeker aangezien je in deze toepassingen nogal een 1 of zelfs 0.75 kwadraat speakerkabel tegenkomt. Uiteraard kijk ook eerst naar de opdruk, ben tenslotte niet helemaal van gisteren... Bij speakerkabel worden slechts 2 aders gebruikt en is er geen scherm

Maar, punt is: 't was niet kapot, so why did they fix it...
                      Ik heb namelijk nooit last gehad van uit zichzelf losgedraaide pluggen.

@Mark; Mijn vraag is simpelweg of dat de nieuwe pluggen breder zijn dan de oude, dat lijkt zo door de verdikking naar het kunstof deel toe, dat is er niet bij de "oude" pluggen. Wat ik wil weten is: is dat optisch bedrog, of zijn ze echt breder. In sommige situaties zoals wat krapper bemeten snakes of mixers zou dat irritant kunnen zijn.

Comment

• Mark-LED
                        • May 2004
                        • 822

Kan ik nu niet voor je achterhalen, m'n kabels liggen nog op een locatie. Zal morgen wel ff voor je kijken.

Comment

Working...