Veiligheidseisen (licht)netfilter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jessica
    • Aug 2005
    • 3

Veiligheidseisen (licht)netfilter

Ik was benieuwd of iemand mij kon vertellen aan welke specieke veiligheidseisen een (licht)netfilter moet voldoen voor een CE-markering. Volgens mij valt een (licht)netfilter onder ed laagspanningsrichtlijn, maar weet het niet zeker.

Wie o wie helpt mij uit de brand??
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

Welkom op het forum! Een dame bij, dat gebeurt niet zoveel

Laagspanning is in de elektriciteit alles onder de 1000V. Daarboven begint de zogenaamde hoogspanning, die in feite nog eens onderverdeeld wordt in categoriƫn.
    Nu weet ik niet wat jij dus onder laagspanning verstaat?

Verder kan ik je ivm veiligheid verwijzen naar eender welke uitgave van elektuur. daarin is een volledige pagina geschreven over veiligheid bij netvoedingen en dergelijke. Overigens denk ik dat google ook wel wat info kan verschaffen...

Wat in mij zo meteen opkomt als ik aan netfilters denk:
    - veiligheid op onder spanning staande delen( metalen omhulsel...)
    - emc richtlijnen!

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Jessica
      • Aug 2005
      • 3

Dank voor je reactie! Met laagspanning bedoel ik nominale wisselspanning tussen de 50 en 1000V en/ of nominale gelijkspanning tussen de 75 en 1000V. Ik heb naarstig gezocht met google en alle andere zoekmachines, maar ik werd niet echt veel wijzer....

Dit lichtnetfilter wordt geplaatst om verstoring en/ of vervuiling van het lichtnet te voorkomen. Er zit een nominale (gelijkspanning denk ik) op van 230V. Waar het bij mij om gaat is of dit netfilter ook aan bepaalde veiligheidseisen moet voldoen zoals de producten die vallen onder de Laagspanningsrichtlijn. Voldoet het product eraan dan moet er aan CE - markering op. Mijn vraag is aldus: valt het netfilter onder de richtlijn? Zoniet, welke veiligheidseisen zijn van toepassing??

Mijn grote dank, alvast!

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

Hoi jessica...
        Een netfilter is juist om de CE-richtlijnen te halen (emissie), maar zal zelf wel moeten voldoen aan de laagspanningseis.
        Dit betekend in eerste instantie dat ongeisoleerde "kruipafstanden" tussen fase en aarde minimaal 3mm moeten zijn, en tussen fase en nul minimaal 6mm.
        Mocht je een PCB gebruiken dat qua produktieproces voldoet an NEN 10249-1/10249-2, dan mogen geisoleerde banen (dus niet de soldeereilanden) krapper, volgens een uitwijknorm/curve (ik dacht te vinden in NEN61000? weet ik niet zeker).
        Als je een los netfilter koopt (bv shaffner) zal eea voldoen. De X/Y condensatoren en spoelen moeten ook aan bepaalde criteria voldoen...
        Hou er rekening mee dat een netfilter voor dimmers de aarde vervuild..., de storing word namelijk gedeeltelijk naar aarde afgevoerd

edit: die uitwijknorm mag niet, dat mag pas als er galvanische scheiding is, dus na een voedingstrafo oid... dat is bij een netfilter niet aan de orde....
        knoppen en waarden :)

Comment

• Jessica
          • Aug 2005
          • 3

hartelijk bedankt dokter dB!! Hier kom ik een stuk verder mee.

Comment

Working...