Probleempje met dimmer

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VERVALLEN

Probleempje met dimmer

Beste forumleden,

Ik heb hier een dimmer voor achtergrondverlichting met een probleem aan. De lichtsterkte is regelbaar met draaipotmeter. Staat mijn pot meter op 100% dan gaat het lict aan. Begin ik te dimmen, dan begint het licht te pinken en valt uit.
    Mijn gedacht was ... potmeter is stuk, maar dit blijkt niet zo te zijn.
    Hoe zoek ik verder? (heb geen scoopmeter)
    De triac of diac of thyristor vervangen (zwarte blokje met 3 pennen en koelvin)?
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Zou van alles kunnen zijn.
    Vermoedelijk een condensatortje of een slechte soldering.
    Meet ook ALLE weerstanden uit (lossolderen) want het zou kunnen zijn dat er eentje aan het verlopen is.
    Controleer ook de diac.
    Toevallig de belasting niet te licht voor de dimmer? Bij goedkope dimmers gebeurt het al eens dat ze minimaal met 25..60W belast moeten worden om goed te werken.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Martijn de Groot
      • Mar 2005
      • 189

kan ook vuile pot.meter zijn. voorzichtig behandelen met contactspray(inwendig)
      Martijn de Groot (Product & Application engineer Lightco)
      wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• VERVALLEN

De potmeter is niet defect. Hij wil gaan dimmen en gaat tot neem 95% en dan haper stotter en gedaan ermee.
        Het dimt 60-500W halogeen en de minimum belasting hangt eraan (80 à 100W zelfs)

Zou het dat zwarte blokje kunnen zijn ? Het heeft 3 pootjes en een koelgeleidend metalen strookje. (denk dat dit met koeling te maken heeft allé)

Comment

• driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

Dat zwarte blokje dat jij bedoelt is de TRIAC,
          Als die kappot is, dan zal hij enkel 100% doorsturen, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.
          Ik gok op een condensator die het begeven heeft of zo...
          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• jerre
            • Jun 2003
            • 286

Wat voor dimmer is het juist? 'k Heb ooit 'ns een soortgeluik probleem gehad met 'n showtec lookalike dimmerpack (zo'n 6 kanaals standaard doosje). Monofasig, alles ok, 3 fazig, same prob. Bleek uiteindelijk in de dimmer zelf 2 draadjes van de syncro verwisseld te zijn (foutje van de firma). Dus wat mij lijkt is het al zeker een synchronisatie probleem. Als je 'n gewone conventionele dimmer hebt zal het hoogst waarschijnlijk wel 'n C probleempje zijn. Heb je 'r een analoge dim, dan moet je 'ns kijken binnenin of 'r geen instelpotjes in zitten, grote kans dat die instellingen verlopen zijn. Digitale dimmer, zie hierboven.
            nu gij en dan ikke weer

Comment

• Martijn de Groot
              • Mar 2005
              • 189

LJ_Martin, hij is fijn, wat je eigenlijk zegt is; ik heb een dimmer en hij doet het niet, HELP. Ik heb helaas een beetje te weinig tijd om uit te vinden hoeveel verschillende dimmers er inmiddels op de wereld zijn(zolang duurt een mensenleven nou ook weer niet)en dan moet ik ook nog naar mogelijke storingen kijken. Kortom: watvoor dimmerrack/pack is het, wat voor "achtergrondverlichting"wil je daar mee aansturen, doe je dat "stand-alone" of met een lichtregeltafel? Indien met een tafel; welke?
              Verder nog dit, ik zeg niet dat je fader defect is, maar misschien wel vuil, hoe gaat het als je van nul naar vol gaat, wat gebeurt er dan?

Comment

• VERVALLEN

Het is een simpele dimmer met draaiknop. 230V in en een output. Zo'n dimmer vind je ook soms in en rondom halogeenstaanlampen. Het is dus geen dmx dimmer ofzo. Gewoon echt zeer simpel dingetje.

Van 0 --> 100%
                ---------------

Licht blijft uit, en gaat ineens 100% aan bij einde (of bijna einde) van potmeter. Draai ik terug ... licht pinkt even en gaat uit.
                Dus GEEN diming meer.
                Werkt nu precies als gewone schakelaar
                Ik denk de traic die niet meer kapt ofzoiets

Comment

• Martijn de Groot
                  • Mar 2005
                  • 189

is dat het, dan is de oplossing ook simpel, terwijl je met je rechterhand de dimmer naar nul draait doe je je linkerhand in he tzefde tempo voor je ogen, verbluffend simpel dimmen.
                  Dat soort dimmertjes is niet geschikt voor veel vermogen en als je zegt dat je daar de achtergrond mee dimt mag ik er toch vanuitgaan dat de achtergrond niet met een 100 watt peertje (maximaal) uitgelicht wordt. Kortom ik denk dat er teveel vermogen op je dimmertje heeft gestaan, daar kunnen ze niet tegen. Weggooien en goede dimmers kopen of lenen.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Te simpel voor dit forum, dus eigenlijk.

probeer www.gamma.nl eens...

lockie dus..

Comment

Working...