Faders van een mengpaneel reinigen/vervangen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anthor
    • Nov 2004
    • 10

Faders van een mengpaneel reinigen/vervangen

Ik heb hier een mengtafel (van een kleine stichting) waarvan de faders niet zo goed meer werken. Het gaat om een Soundcraft Spirit Powerstation (oud model)

De faders zijn nogal vuil aan de binnekant, en ik denk dat er ooit iemand met contactspray of iets wat op smeermiddel lijkt aan de slag is geweest. Sommige kanelen werken niet perfect meer en het signaal valt soms helemaal weg als je de fader een klein stukje verschuift. (Dat is wel te verhelpen door de fader snel heen en weer te schuiven, maar handig is het niet.)

Ik heb er ook aan gedacht om ze zelf te vervangen, maar ik weet niet of dat type schuifpotmeters te verkrijgen zijn bij een electronica speciaalzaak, maar dat weet ik het liefst voordat ik er één los-soldeer om mee te nemen.

Kan ik die faders beter schoon maken of is het verstandig om ze helemaal te vervangen? (het soldeer werk is geen probleem)

• VERVALLEN

Normaal kan contactcleaner zeker en vast geen kwaad in faders en draaipotmeters. Deze spray is speciaal gemaakt voor zulke dingen te reinigen en te verbeteren wat contacten betreft.
    Uiteraard is smeermiddel of siliconenolie NIET geschikt.

Sommige mensen "denken" van wel omdat dat spuitbusje bijna identiek oogt! Verkeerde spray trekt juist vuil aan zodus ...

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

UTFS!!

Zoeken op "faders schoonmaken" levert 11 resultaten op.....

Maar om kort te gaan: de importeur van Soundcraft kan jou ongetwijfeld de juiste faders leveren. Hoe is de staat van de overige pots en de algehele staat van de mixer eigenlijk? Als dat maar iets beter is kun je je afvragen of het de moeite nog waard is.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Ik heb het ook gehad, los is even wat lastiger maar vast is zo klaar...

Schrik niet van de kosten van de faders trouwens...

Mocht je er toch aan willen beginnen, koop dan ook ff een goed soldeerstation...!

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

citaat:de importeur van Soundcraft kan jou ongetwijfeld de juiste faders leveren
          yep!

Hou er wel rekening mee dat die reeks tafeltjes van SoundCraft niet echt service-vriendelijk zijn en dat je er je werk aan zult hebben.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

Hoe erg is het gesteld? Vaak kan je zulke dingen oplossen door 100* heen en weer te bewegen met die fader.
            De contacten reinigen dan zichzelf door de wrijving. icm wat perslucht om het grote vuil eruit te krijgen (wel opletten dat je het vet niet te veel weg blaast).
            Omdat het hier over een kleine stichting gaat vermoed ik dat het van stil te staan is dat het nu hapert. Dikwijls zijn de faders dan ook nog lang niet versleten en helpt heen en weer bewegen perfect.

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf

Hoe erg is het gesteld? Vaak kan je zulke dingen oplossen door 100* heen en weer te bewegen met die fader.
              De contacten reinigen dan zichzelf door de wrijving. icm wat perslucht om het grote vuil eruit te krijgen (wel opletten dat je het vet niet te veel weg blaast).
              Omdat het hier over een kleine stichting gaat vermoed ik dat het van stil te staan is dat het nu hapert. Dikwijls zijn de faders dan ook nog lang niet versleten en helpt heen en weer bewegen perfect.
              Zeker met een "beetje" contactcleaner erbij

Alle corrosie en vuil worden opgelost en weggeveegd door uw bewegingen

Comment

• Anthor
                • Nov 2004
                • 10

Als we de tafel gebruiken dan is dat in een oude stoffige bunker, die niet echt schoon is (en in de tussentijd niet gebruikt wordt) De tafel wordt wel ergens anders opgeslagen dus dat scheelt wel weer. De printplaat ziet er beter uit dan ik verwacht had, maar de faders zitten onder een goedje dat op iets van smeermiddel met meuk lijkt. Een paar kanalen geven de laatste tijd wat probleempjes, maar ik denk dat dat alleen de faders zijn.
                Ik kan me voorstellen dat het vuil in die faders een schurend effect heeft, maar hoe snel slijt een fader daar van?

Het is een oud ding, maar aangezien we hem toch niet zo vaak gebruiken (eens in de 4 a 5 weken) denk ik dat het voorlopig beter is om hem een beetje op te knappen i.pv. een nieuwe te kopen. Er zijn andere dingen die eerder vervangen zouden moeten worden. (en er wordt toch alleen punk/metal gespeeld in de zaal dus niemand merkt dat het niet meer het nieuwste spul is :P )

Aan wat voor bedrag moet ik gaan denken voor één fader? en heeft er wel eens iemand een goede vervangende fader gevonden die niet van de officiele leverancier kwam?

Comment

• VERVALLEN

Probeer eerst uw faders met een pluisvrije doek te ontdoen van de rotzooi ertussen, en beweeg hevig de faders met contactcleaner of pure alcohol.
                  Zo krijg je uw faders weer zeer schoon, en als ie dan nog niet werkt is de fader versleten.
                  Probeer eerst te reinigen, dat bespaart je ook al 'n ganse hoop kosten.

Goede faders kosten tss de 20 a 50€ / stuk

Comment

• Anthor
                    • Nov 2004
                    • 10

bedankt voor alle tips, ik denk dat ik het omsolderen maar laat zitten en de faders eerst schoon ga maken om te kijken wat het effect is.

Comment

• VERVALLEN

Laat het weten hoe het nu gaat (na de reiniging ervan)

Comment

Working...