warmte afgifte halogeen lampen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • steven_
    • Apr 2005
    • 3

warmte afgifte halogeen lampen

Kan er iemand me een idee geven van hoeveel energie, uitgedrukt in watt, er omgezet wordt in warmte bij een Par 56 lamp 300watt?
    Dit om een idee te krijgen in welke mate de ruimte waarin de verlichting hangt kan opwarmen.
  • Freek Fokker
    • Aug 2003
    • 495

291 Watt, 3% rendement.
    SR20DET

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2139

oke, maar waar baseren we die regel op?

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

"Het rendement van halogeenlampen is groter dan dat van de gloeilampen (10% tegenover 5% voor de gloeilampen)"
        Dit is wat ik zo snel even vond.

Comment

• Bastisito
          • Sep 2004
          • 185

Dan begrijp ik nog niet hoe je aan je 'gevonden waardes' komt?
          Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• Freek Fokker
            • Aug 2003
            • 495

6 jaar terug bij natuurkunde gehad
            SR20DET

Comment

• DJ.T
              • Nov 2002
              • 1502

Je zou dit vast kunnen meten, duik even in je natuurkundeboek en je vind vast wel iets waar je wat mee kunt.
              Er zal ook wel flink verschil zijn tussen een persglas lamp en een halo lamp.
              We're ready to party, are you?

Comment

• steven_
                • Apr 2005
                • 3

Alvast bedankt, ik zal nog eens zoeken

Comment

• Speakertje
                  • Mar 2005
                  • 462

citaat:Geplaatst door Freek Fokker

291 Watt, 3% rendement.
                  Wou je zeggen dat ze maar 3% "licht geven" ???? Dat is wel heel erg weinig!!
                  M.v.g. Sander
                  Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                  Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• DJ.T
                    • Nov 2002
                    • 1502

Bij een gloeilamp kan ik me dit al wat makkelijker voorstellen, maar is dit bij een persglas lamp ook dan?
                    We're ready to party, are you?

Comment

• Strat
                      • Feb 2005
                      • 125

Uiteindelijk wordt die 300 Watt helemaal omgezet in warmte. Of de lichtopbrengst 3% is weet ik niet meer, maar veel meer zal het niet zijn. Zoek dan ook een alternatief voor die parren, bij een buitenoptreden als het niet zo warm is, perfect al die warmte, maar bij een optreden in een warm zaaltje, pfffffffffff.

Helaas nog geen alternatief gevonden. Halogeen zou kunnen, maar wordt ook warm en is erg kwetsbaar. Die nieuwe LED dingen is misschien wat, al is de lichtopbrengst nog steeds niet optimaal.

Comment

• Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

Het preciese rendement van gloei- of halogeen lampen ken ik ook niet, maar in de regio van de genoemde 3~10 % ligt dat inderdaad wel helaas!
                        Om het nog wat verdrietiger te maken voor 'Speakertje' het rendement van de meeste luidsprekers haalt de 3 % niet eens!
                        Een HiFi speaker met een opbrengst van minder dan 1% is heel normaal!
                        Sorry hoor!

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

isse simpel,

een candela is een lichthoeveelheid die op een oppervlak terecht komt.
                          een candela veroorzaakt een lichtstroom, die, binnen een ster-radiaal(kegeltje) 1 lumen groot is. Deze lumen is een energievorm, en wordt dus door een andere energie vorm opgewekt.

waarbij

de edison lamp ( de allereerste) 4 lumen per watt leverde,
                          een decoratielamp (met zo'n lange gloeidraad) 12 lumen per watt,
                          de bekende gloeilamp van tegenwoordig 22 lumen per watt levert,
                          en een TL 50, à 75 lumen per watt.
                          een natrium lamp : 183 lumen per watt. (SOX-philips)
                          staat gewoon in de handleidingen van de lampenleveranciers.

Hoeveel vermogen er nu in warmte en hoeveel in licht omgezet wordt???
                          leuke puzzel voor de vrijdagmiddag...

bedenk dan ook dat warmte (infrarood) eigenlijk licht is, maar dat kunnen wij niet zien.

enne, een speaker die nog geen 1 % haalt? dan zou een 500 watt speaker bij zekere vollast dus net zo warm worden als een 500 watt parlamp??
                          lijkt me stug. een dB is een watt per vierkante meter geluidsenergie (intensiteit), gedeeld door de onderste (10E-12, uit mijn hoofd) drempel. je kunt dus aan de hand van de dB's de energie van je speaker narekenen. Ook leuk, voor diezelfde vrijdagmiddag.

Comment

• Contour
                            • Feb 2001
                            • 1018

Hallo,

92dB/1W/1m komt overeen met een rendement van 1%, dus de meeste hifi speakers zitten zelfs onder de 1%.

MVG Contour

Comment

• deejayke
                              • Mar 2005
                              • 77

vervangen door power leds meer licht en minder warmte
                              blijven vragen :P dan komt ge der wel :P

Comment

Working...